۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۲
اینجا بازار خودروی چیتگر؛ پیکان گوجه ای دور رنگ ۵۰ میلیون، بنز ۲۰۰۹ یک و نیم میلیارد
بازار گزارش می دهد

اینجا بازار خودروی چیتگر؛ پیکان گوجه ای دور رنگ ۵۰ میلیون، بنز ۲۰۰۹ یک و نیم میلیارد

مشتریان با مراجعه به بازار خودروهای کار کرده چیتگر با قیمت ‌هایی بین ۳۰ میلیون تا یک و نیم میلیارد تومان مواجه خواهند شد.

بازار؛ گروه خودرو: بخشی از مسیر جاده مخصوص در میان کارخانه ‌های متعدد قطعه‌ سازی و خودرو سازی در کیلومتر ۹ به پارکینگ خرید و فروش خودرو که به اسم بازار خودرو چیتگر شناخته می‌ شود، اختصاص یافته است. محلی که آخر هر هفته غوغایی در آن به پا می ‌شود و از همه جای شهر برای فروش خودروهایشان به آن‌ جا می ‌آیند. در بدو ورود بیشترین چیزی که چشم هر بیننده ‌ای  را به خود جلب می ‌کند تابلوی قیمت ورودی پارکینگ خریداران و ورودی پارکینگ فروش خودرو است.

برای مشتری ۱۰ هزار تومان و برای فروشنده ۶۰ هزار تومان تعیین شده است. از بحث اینکه چه تعداد خودرو به این محل آورده و چه درآمد هفتگی ‌ای نصیب شهرداری در مقابل خدماتی که اثری از آن‌ ها در بازار نیست می‌ شود، بگذریم؛ می‌ رسیم به بازاری که به گفته کارشناسان باید به دلیل افزایش قیمت ‌های دنباله دار و رکود تعطیل باشد اما نیست. زن، مرد، پیر و جوان همه در بازار حضور دارند و از هر گوشه برای کسب قیمت آماده ‌اند. فروشندگان قیمت ‌های متعددی را ارائه می ‌دهند و مشتریان در نبود ابزاری برای کسب قیمت زیر بار هر نرخی می ‌روند.

ردیفی از کاپوت خودروها بالا داده شده و موتور خودروها که اغلب ملی هم هستند با غرشی نرم به حرکت در آمده‌ و برای بازدیدکنندگان سر ظهر خودنمایی می ‌کنند. فروشندگان هم که اغلب چهرههایشان برای یکدیگر شناخته شده است در حال گپ و گفت هستند و در مورد خودرو هایی که آورده ‌اند به یکدیگر یا به مشتریان توضیح می‌ دهند. یک خودرو ظاهر زرق و برق داری دارد و مالک آن که با چند خودرو بیشتر شبیه دلال است از صفر کیلومتر بودن خودرو می‌ گوید. اما وقتی کارشناس همراه نگاهی به روکش پلاستیکی کشیده شده بر روی صندلی و سپر ها می‌ اندازد، می‌ گوید: «این خودرو صفر نیست و به اسم کار نکرده می‌ فروشند.» البته از این دست خودروها کمتر به چشم می‌ خورد و بیشتر همان ردیف خودرو هایی دیده می‌ شود که متعلق به گروهی خاص هستند.

‌خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون/ پیکان دور رنگ ۵۰ میلیون ناقابل!
از چند ده ردیف خودرویی که در پارکینگ بخش فروش خودرو بگذریم می ‌رسیم به قیمت ‌هایی که فروشندگان ارائه می ‌دهند و مشتریان می ‌توانند از بین خودروهای فوق فرسوده تا خودروهای صفر و کار نکرده انتخاب کنند. اگر برای خرید خودرو بودجه کمی در نظر گرفته باشید شاید بتوانید یک پیکان مدل ۸۳ را با ۵۰ میلیون تومان خریداری کنید. این خودرو که بیش از ۱۷۰ هزار کیلومتر کارکرد داشت به رنگ آلبالویی تغییر رنگ داده و به اصلاح دور رنگ خطاب و به عنوان خودروهای فوق فرسوده شناخته می‌ شود که عبور و مرور آن در سطح شهر به حجم آلایندگی‌ های هوا به شدت می ‌افزاید. البته به لطف دنباله دار بودن بیش از چهار دهه تولید پیکان وانت توسط شرکت ایران خودرو، مشتریان مشکلی بابت خرید قطعات نخواهند داشت. سرمایه گذاری منطقه 22

علاوه بر خودرو پیکان تعداد بسیار معدودی خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان هم در این بازار به چشم می‌ خوردند که شاید تا یکسال پیش اگر خریداری می ‌شدند به طور حتم مشتری اول و آخر خودتان بودید اما با توجه به قیمت ‌های نجومی بازار خودرو آن‌ ها هم بازار پر طرفداری را بین خودروهای کار کرده برای خود یافته اند. در این راستا می ‌توان به محصول مشترک پیکان و پژو که با نام RD شناخته می ‌شود اشاره کرد یک نسخه از آن در بین خودروهای چندصد میلیون تومانی با قیمت تنها ۳۰ میلیون تومان به چشم می ‌خورد. این خودرو که مدل ۸۲ بود به عنوان نسل‌ های نخست خودروهای دوگانه سوز شناخته می ‌شد و بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر کارکرد را هم به ثبت رسانده بود!

در کنار این خودروها اگر بخواهید خودروی به روز تری که مشابه آن در سطح شهر بیشتر به چشم می‌ خورد را خریداری کنید شاید بهتر باشد به سراغ پراید های دهه ۸۰ رفت که قیمتی حدود پیکان ۵۰ میلیون تومانی دارد. البته دیگر از پراید ۵۰ میلیون تومانی که مدل جدید و صفر آن در بازار ۱۴۵ میلیون تومان را هم رد کرده نباید انتظار یک خودرو تمیز را داشت که آخر هفته ‌ها به همراه خانواده دل را به جاده بزنید. پراید ۱۳۱ مدل ۸۷ با ۱۲۰ هزار کیلومتر کارکرد که اثر بارها رنگ و صاف ‌کاری بعد از تصادف بر روی بدنه آن همچون دریای مواج به چشم می‌ خورد ۵۰ میلیون تومان معامله می ‌شود. البته فروشنده مدعی است که سقف و ستون ‌ها تاکنون ضربه ای نخورده و همگی سالم است.

اگر بودجه ‌ای بیشتر داشته باشید و نخواهید عملا خودرو مچاله شده ‌ای را خریداری کنید با کمی جستجو می ‌توان حتی پراید ۱۱۱ مدل ۹۳ را با ۹۵ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۸۵ میلیون تومان با فنی و بدنه سالم خریداری کنید که نسبت به خودروهای قبلی هم قیمت و هم ظاهر معقولانه‌ تری داشت. اما یافتن چنین خودرو یی هم مستلزم علاوه بر ماه‌ ها و سال ‌ها پس انداز نیازمند جستجوی بسیار زیاد در بین خودرو هایی است که فقط کم مانده مسیر اوراقی را طی کنند.

در کنار خودروهای داخلی که بیشترین حجم بازار را به خود اختصاص داده‌ اند اگر مشتری قصد خریداری یک خودرو برای خانواده را نداشته باشد و تنها ذوق داشتن خودرویی وارداتی و بعضا کلاسیک را داشته باشد می ‌تواند با کمی جستجو از میان خودروهای مدرن، خودروهای سن و سال داری وارداتی را هم بیابد. در این بازار نام ‌هایی همچون شورلت نوا C۶ مدل ۱۹۵۹ با موتور شش سیلندر را می‌ توان با ۷۰ میلیون تومان خریداری کرد. خودرویی که حتی ظاهر و طراحی آن نسبت به خودروهای دهه ‌های گذشته داخلی مقاوم ‌تر به نظر می ‌رسد. تویوتا کرونا مدل ۱۹۹۱ نیز خودرو دیگری است با پسوند کرونا شاید کمتر کسی از شنیدن نام آن در این ایام کرونایی خوشش بیاید. اما این خودرو را هم بدون کوچک ‌ترین خط و خشی می ‌توان در محدوده ۷۰ میلیون تومان خریداری کرد. خودروهای کلاسیکی که سال ‌ها از عمرشان می ‌گذرد اما قطعات شان از محصولات خانواده رنو که بهتر و سهل ‌تر پیدا می ‌شود. چرا که تامین قطعات آن از کشورهای حاشیه انجام می‌ شود اما برای تامین قطعات ساندرو، تندر ۹۰ و غیره چنین امکانی وجود ندارد.

خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان/ زانتیا مدل ۸۷ دور رنگ ۱۸۰ میلیون
شاید سال گذشته با حدود ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای خریداری خودرو دایره انتخاب برای مشتریان خیلی بازتر بود و می‌توانستند از بین کیا سراتو، تویوتا کمری، نیسان ماکسیما، مزدا ۳ با دو تا شش سال کارکرد انتخاب کنند اما در مهرماه جاری مشتریان انتخاب‌های چندانی ندارند و فقط می‌توانند از بین خودروهای داخلی که تا همین چند وقت پیش زیر ۸۰ میلیون تومان قیمت داشتند انتخاب کنند. البته در خصوص خودروهای وارداتی وضعیت کمی متفاوت است. در محدوده ۱۰۰ میلیون تومان و کمی بالاتر بیشتر خودروهایی که به چشم می‌خورند همان پرایدی است که یکی از مدل‌های آن از خط تولید گروه خودروسازی سایپا حذف شد اما هنوز صفر آن در بازار به فروش می‌رسد و این روزها قیمتی در محدوده ۱۴۵ میلیون تومان یافته است.

اما پراید ۱۳۱ مدل ۹۸ و ۹۷ با کارکرد زیر هزار تا بدون خط و خش در حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود. البته در این محدوده قیمتی می‌توان دوو اسپرو دنده اتوماتیک مدل ۱۹۹۳ را هم با ۱۷۰ هزار کیلومتر کارکرد دید که ظاهری شبیه خودرو زانتیا با مشخصات فنی بهتر دارد و به گفته کارشناسان در بین برخی از خودروهای داخلی و جدیدتر کمتر مالک را دچار دردسر تعمیر می‌کند. در این بین باید به زانتیا مدل ۸۷ هم اشاره کرد که دور رنگ آن در این بازار بیش از ۱۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود و فروشنده آن در گفت و گو با بازار حتی حاضر نیست تخفیفی جزئی به خریدار بدهد. به هرحال اگر به عنوان مشتری بخواهید سوار خودرویی جدیدتر شوید و از ظاهر پراید هم خسته شده باشید، خودرو تیبا مدل ۹۸ و ۹۹ در حد نو گزینه مناسبی باشد. این خودرو نیز در محدوده ۱۳۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. در این محدوده قیمت پژو ۴۰۵ از خط تولید حذف شده مدل ۹۱ دوگانه سوز نیز با ۱۴۰ هزار کیلومتر کارکرد قرار دارد.

علاوه بر خودروهای مذکور، رانا با موتور TU۵، پژو پارس، سمند LX و ام وی ام ۳۱۵ مدل ۹۴ تا ۹۶ با کارکرد ۵۵ هزار تا ۷۷ هزار کیلومتر نیز ۱۶۰ تا ۱۸۵ میلیون تومان معامله می ‌شوند.

خودروهای ۲۰۰ میلیون تومانی/ پای ثابت داخلی ‌ها در محدوده ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان
در شرایطی که تا همین یکی دو سال گذشته به سختی می‌ شد خودروهای داخلی را در بین خودروهای ۲۰۰ میلیون تومان به بالا دید اما اکنون بیشترین تعداد خودروهای ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی به محصولات ایران‌ خودرو در بازار تعلق گرفته که نام‌ هایی همچون دنا، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ را بیش از همه می ‌توان در این بخش دید و البته برخی از آن ‌ها چندان ظاهر نو و مخاطب پسندی هم ندارند.  پژو ۲۰۶ تیپ پنج مدل ۹۷ چهار چرخ ترمز دیسکی با ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد ۲۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ مدل ۹۷ با ۲۶ هزار کارکرد و تصادفی ۳۳۰ میلیون تومان، دنا مدل ۹۸ با ۳۰ هزار کارکرد و گلگیر عقب رنگ شده ۳۵۰ میلیون تومان قیمت گذاشته شده‌ اند.

در این بین ال ۹۰ و ساندرو که با معضل کمبود قطعات مواجه هستند و هزینه های تعمیر شان سر به فلک می‌ کشد هم هنوز در ردیف خودروهای چند صد میلیون تومانی قرار دارند و با رقم ‌هایی همچون ۲۷۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان معامله می ‌شوند. البته اینجا شاید بد نباشد به خودروهای مونتاژ کرمان خودرو هم از جمله جک J۵ اتوماتیک مدل ۹۵ با ۱۲۰ هزار کیلومتر کارکرد و لیفان X۶۰ مدل ۹۴ با  ۱۳۰ هزار کارکرد اشاره کرد که توقیف هر دو متوقف شده و قیمت ‌هایی ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیون تومانی را به خود اختصاص می‌ دهند. علاوه بر این خودروها دانگ فنگ مدل ۹۷ مونتاژ ایران خودرو نیز ۳۶۰ میلیون تومان معامله می ‌شود که فروشنده آن در گفتگو با بازار از قیمت ۴۷۰ میلیون تومانی مدل ۹۸ آن بدون کارکرد پرده بر می‌ دارد. این درحالی است که سال گذشته این خودرو از در کارخانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان ارزان ‌تر عرضه می ‌شود.

از خودروهای داخلی و مونتاژ داخل که بگذریم می ‌رسیم به وارداتی ‌ها که کمترین فضا را در بازار خودرو به خود اختصاص داده بودند. در بین این خودروها مرسدس بنز E۲۰۰  مدل ۲۰۰۹ با یک و نیم میلیارد تومان، کیا موهاوی مدل ۲۰۱۰ با قیمت یک میلیارد تومان، هیوندای جنسیس و توسان مدل ۲۰۰۹ و ۲۰۰۸ با ۸۰۰ میلیون تومان و بی ام و ۵۲۰ مدل ۲۰۰۵ با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان هم دیده می ‌شود که در بین وارداتی ‌ها شاید ارزان ‌ترین خودروها چینی ‌ها باشند که حتی در بین خودروهای داخلی هم قیمت معقولانه ‌تری در بازار داشتند و فاصله قیمت آن ‌ها در بازار و شرکت ‌های وارد کننده نه تنها افزایشی نبود بلکه کاهشی هم بوده است. بنابراین برای مشتری که از چهره تکراری خودروهای داخلی خسته شده و می‌ خواهد خودرویی با ظاهر روز و کیفیت متوسط با محدوده قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان استفاده کند چینی ‌ها بهترین گزینه باشند که قطعات آن ‌ها هم در بازار به راحتی پیدا می ‌شوند.

اما در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بیشترین تعداد خودرو هایی که در این بازار معامله می‌ شدند همان خودروهای محدوده ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی خودرو سازان داخلی بود که این روزها مشتریان برای شرکت در طرح ‌های پیش فروش شان نیز سر و دست می ‌شکنند تا در بازار خودرو خود را معادل یک خودرو اروپایی به فروش برسانند. از همین رو به نظر می ‌رسد تاکنون طرح‌ هایی که مسئولان برای کنترل بازار خودرو ارائه داده ‌اند نه تنها موفق نبوده بلکه به تورم بیشتر در این بخش نیز افزوده است.  

کد خبر: ۴۵٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha