۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
نتیجه رفتارهای هیجانی در خرید ارز متضرر شدن چندباره است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم:

نتیجه رفتارهای هیجانی در خرید ارز متضرر شدن چندباره است

کعبی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم رفتارهای هیجانی مردم در خرید ارز را تابعیت از کف بازار دانست و تاکید کرد: نتیجه این کار متضرر شدن چندباره آنان است.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، عامر کعبی دلیل اشتیاق مردم بابت خرید کالاهایی مانند دلار که ضررده هستند، چنین مطرح کرد: پیش از آنکه به  موضوع مورد اشاره پرداخته شود باید این نکته را مدنظر داشت که قیمت فعلی ارز واقعی نیست زیرا هیچ یک از مولفه‌های اقتصادی کشور آن را مورد تایید قرار نمی‌دهد و تاکید کارشناسان بر هیجانی بودن این بازار است.

وی با تاکید بر اینکه رفتار مردم در چنین شرایط تنها جنبه روانی دارد، افزود: همانطور که اشاره شد، با تمام اینها متاسفانه نظر مردم مخالف کارشناسان است، بنابراین نقدینگی خود را از جاهای مختلف خارج و به این بازار وارد می‌کنند که نتیجه‌ای جز متضرر شدن برای آنان به دنبال ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم بیان کرد: دولت و به خصوص بانک مرکزی باید اطلاعات درست و شفافی را در چنین زمینه‌هایی به مردم ارایه کند. نباید از نکته غافل ماند که در کنار بحث فوق، نقدینگی باید به سمت تولید حرکت داده شود و برای اخذ چنین نتیجه‌ای بانک‌ها وارد عمل شوند. به این معنا از آنجا که در کنترل این امر چه به لحاظ روانی و چه از نظر عملی بسیار تاثیرگذارهستند، نیاز است تا کوشاتر از این رفتارکنند.

کعبی خطاب به مردم گفت: متاسفانه تا به امروز موفق به قانع کردن مردم برای پرهیز از رفتارهای شتاب‌زده در بازار نشدیم، زیرا قسمت عمده‌ای از این خریداران در روند مورد بحث دخیل نیستند، علاوه بر این نسبت به صحت سخنانی که مطرح می‌شود، تردید دارند. در نتیجه یک اجماع کاملی باید در بازار برای کنترل این رفتار هیجانی به وقوع بپیوندد و جهت به نتیجه رسیدن آن بانک مرکزی هم با اطلاع رسانی به موقع و صحیح مداخله کند و به یاری این بازار آید.

وی در این خصوص اضافه کرد: مردم چه استدلالات کارشناسان را بپذیرند و چه نپذیرند باید در نظر داشته باشند که این رفتارها هیجانی و موقتی است و تابع کف بازار بودن، ریسک جبران ناپذیری به همراه دارد. چنانچه دارای نقدینگی یا سرمایه‌ای هستند آن را در جاهای دیگری که ضریب اطمینان بالاتری دارد، سرمایه گذاری کنند.

این نماینده سابق مجلس در ادامه بیان داشت: باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که طی این دو سالی که قیمت‌ها به خصوص در زمینه ارز با نوساناتی همراه شده است، بارها و بارها این حرف‌ها بیان شده، ولی متاسفانه برداشت مردم از آنچه که کارشناسان مطرح می‌کنند متفاوت است و همین عدم اعتماد آنان نسبت به شنیده‌ها سبب می‌شود تا برای بار چندم متضرر شوند.

کد خبر: ۴۵٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha