۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
نگاهی بر روند عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

نگاهی بر روند عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

میزان تقاضا برای انواع محصولات فولادی در رینگ بورس کالا ظرف نیمه ابتدایی سال ۹۸ برابر ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود که این میزان با رشد ۵/ ۱۷ درصدی به ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تن برای ۶ماهه ابتدایی امسال رسید.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، ظرف ۶ ماه ابتدایی سال جاری از فروردین تا پایان شهریور معادل ۶ میلیون و ۴۱۰ هزار تن انواع محصولات فولادی در رینگ بورس کالا عرضه شد، در حالی که میزان عرضه این محصولات ظرف مدت مشابه در سال قبل تنها برابر ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تن محصول بود. با وجودی که میزان عرضه محصولات فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا ظرف نیمه ابتدایی سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۸ درصدی داشت، اما این بازار روی خوش آرامش را ندید، چرا که میزان تقاضا نیز در این بازار به شدت افزایش پیدا کرد.

میزان تقاضا برای انواع محصولات فولادی در رینگ بورس کالا ظرف نیمه ابتدایی سال ۹۸ برابر ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود که این میزان با رشد ۵/ ۱۷ درصدی به ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تن برای ۶ماهه ابتدایی امسال رسید. این رشد قابل توجه تقاضا شامل انواع محصولات فولادی عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس کالا اعم از شمش، مقاطع و انواع ورق فولادی می شود. اما افزایش تقاضا از بهبود بازار مصرف نشات نگرفته است.

چرا که شیوع ویروس کرونا در دنیا و ایران و همچنین وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور باعث شده تا اجرای پروژه های زیرساختی و ساخت وساز ظرف نیمه ابتدایی سال افت قابل توجهی داشته باشد. همچنین بنابر آمار منتشر شده میزان صادرات شمش و محصولات فولادی تولید شده در کشور نیز ظرف ماه های ابتدایی امسال کاهش داشته است.

بنابراین این روند مثبت تقاضا ارتباطی با بازار مصرف داخل و حتی رشد صادرات ندارد. درواقع روند مستمر کاهش ارزش پول ملی ظرف ماه های اخیر باعث شده تا موج عظیمی از نقدینگی روانه بازارهای کالایی شود. در این میان تولیدکنندگان نیز ترجیح می دهند هرچه سریع تر نسبت به خرید مواد اولیه خود اقدام کنند تا از سویی نقدینگی خود را از اثرات تورمی در امان نگاه دارند و از طرف دیگر نیز با جلو انداختن خرید بتوانند در زمان تولید، مواد اولیه ای ارزان تر از نرخ روز را در اختیار داشته باشند.

کد خبر: ۴۵٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha