۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
مهارت آموزی و کارآفرینی راه برون رفت از بحران بیکاری
یادداشت؛

مهارت آموزی و کارآفرینی راه برون رفت از بحران بیکاری

همدان - «در حال حاضر جامعه دچار معضل بیکاری است و موضوع آنجا بغرنج‌تر می‌شود که بیکاری تنها مختص جوانان دانشگاهی نیست بلکه هستند مردانی که سرپرست خانوار و بیکارند»؛ این جملات بخشی از یادداشت طاهره شهابی کارشناس مدیریت برنامه ریزی برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

طاهره شهابی؛ بازار: امروزه بیکاری درد مشترک جوانان جامعه به خصوص قشر تحصیل‌کرده است به گونه‌ای که اگر از جوانان امروزی بپرسیم بزرگترین مشکل زندگی از دیدگاه شما چیست به راحتی می‌توان گفت که بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها بیکاری را اولین مشکل اعلام می‌کنند.

بررسی چند ساعته وضعیت جوانان در بیشتر استان‌های کشور از جمله استان همدان حاکی از این واقعیت است که در حال حاضر جامعه دچار معضل بیکاری است و موضوع آنجا بغرنج‌تر می‌شود که بیکاری تنها مختص جوانان دانشگاهی نیست بلکه هستند مردانی که سرپرست خانوار و بیکارند.

با این وجود برخی در این بازار پر هرج و مرج بیکاری با کارآفرینی از تبعات ناشی از بیکاری فرار می‌کنند و سعی دارند حتی اگر شده با دست خالی شغلی برای خود دست و پا کنند.

در توضیح کارآفرین عنوان شده که این فرد کسی است که کسب و کاری را همراه با ریسک و در شرایط عدم اطمینان برای دستیابی به هدفی به منظور کسب سود یا رشد از طریق فرصت‌های قابل توجه و فراهم کردن منابع لازم برای تبدیل کردن سرمایه به یک محصول یا خدمت راه‌اندازی می‌کند.

اگرچه افراد زیادی با ایده‌های بزرگ به دنیای کسب و کار وارد می‌شوند، اما اغلب آن‌ها هرگز به ایده‌هایشان عمل نمی‌کنند، در حالی که کارآفرین یک عمل‌کننده واقعی است

اگرچه افراد زیادی با ایده‌های بزرگ به دنیای کسب و کار وارد می‌شوند، اما اغلب آن‌ها هرگز به ایده‌هایشان عمل نمی‌کنند، در حالی که کارآفرین یک عمل‌کننده واقعی است.

از تعریف کارآفرین و نقش آن در توسعه که بگذریم کارآفرینان سرمایه‌های ارزشمند اقتصادی و اجتماعی هستند که نباید از این سرمایه‌های مؤثر غافل بود؛ این افراد همان جهادگرانی هستند که در راستای نجات جوانان بیکار از خطرات و آسیب‌های اجتماعی نقش مؤثری را ایفا می‌کنند.

جامعه شناسان معتقدند یکی از مؤلفه‌های اجتماعی جامعه پویا، وجود افراد مبتکر و کارآفرین و نمونه عملی این مولفه‌ها شرکت‌های دانش بنیان و افراد خلاق و نوآورانی هستند که حتی بدون اخذ تسهیلات علاوه بر راه‌اندازی کسب و کار خویش، اشتغال نیز ایجاد کرده‌اند.

شرکت دانش بنیان بتن صنعت بریس در همدان نمونه‌ای از این مورد است چراکه این شرکت با مدیریت بسیار هوشمندانه توانسته با فناوری روز موفق به طراحی و تولید تراورس ریلی در کشور شده و امروز بخش بزرگی از نیاز کشور را تأمین کند.

درست است که در این مسیر سختی‌های بسیاری وجود داشته اما امروز شاهد توسعه شرکت دانش بنیان بتن صنعت بریس و هم ثبت اختراعات و فناوری‌های جدید آن هستیم به طوری که در زمینه تولیدتراورس‌های بتونی راه‌آهن؛ خطوط پرسرعت، معمولی و باری سنگین شهری و بین شهری؛ قطعات پیش ساخته بتونی و بتون آماده، فعالیت دارد.

این شرکت توانسته زمینه اشتغال حدود ۲۰۰ نفر را در همدان ایجاد کند و با فناوری پیشرفته در واقع محصولاتی را تولید کند که علاوه بر داشتن ارزش‌افزوده، منابع مالی خوبی را هم برای استان و شهر همدان به همراه دارد.

باید از کارآفرینان به عنوان سرمایه‌های ارزشمند و توانمند بیشتر حمایت کرده و تلاش کنیم این افراد در مسیر هدف گذاری شده چندان مشکلی نداشته باشند و بتوانند در کل کشور و حتی در دنیا محصولات خود را عرضه کنند

همین یک نمونه کافی است تا تاکید کنیم باید از کارآفرینان به عنوان سرمایه‌های ارزشمند و توانمند بیشتر حمایت کرده و تلاش کنیم این افراد در مسیر هدف گذاری شده چندان مشکلی نداشته باشند و بتوانند در کل کشور و حتی در دنیا محصولات خود را عرضه کنند.

همان طور که بارها عنوان شده و کارشناسان نیز بر آن اذعان دارند اشاعه فرهنگ کارآفرینی و اصلاح فرهنگ کار میسر نمی‌شود مگر با همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی و مرتبط با بخش خصوصی و بر همین اساس باید آنچه در توان است به کار گرفت تا کارآفرین در ابتدای راه خسته نشود از ادامه مسیر بازنماند.

البته نباید فراموش کنیم فراگیری آموزش و کسب مهارت در اشتغال نقش مهمی دارد به طوری که ابتدا باید افراد آموزش های لازم را فرا گرفته و سپس فرآیند کارآفرینی را طی کنند تا بتوانند کسب و کاری را راه اندازی کرده و در نهایت منجر به اشتغال، تولید و ارائه خدمات شوند.

ناگفته پیداست که آموزش و مهارت تحصیل کرده های بیکار باعث می شود تا ایده های خلاقانه خود را با سرمایه ای اندک شکوفا کنند و ضمن دست به کار شدن خودشان اشتغال نیز برای دیگر جوانان بیکار در جامعه ایجاد شود.

با این تفاسیر قطعا کارآفرینی می‌تواند کلید راهگشای اشتغال فارغ التحصیلان باشد اما شرط لازم آن برنامه ریزی دقیق و درست است ضمن اینکه این امر تنها با شعار محقق نمی‌شود و دولت باید تلاش کند شرایط فعالیت برای بخش خصوصی را تسهیل کرده و کارآفرینی را در جامعه تقویت کند.

کد خبر: ۴۵٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha