۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
افتتاح ۶ هزار و ۸۵۰ طرح عمرانی در روستاهای کشور
معاون توسعه روستایی رئیس جمهور خبر داد

افتتاح ۶ هزار و ۸۵۰ طرح عمرانی در روستاهای کشور

امید، معاون توسعه روستایی رئیس جمهور گفت: امسال به مناسبت روز روستا، ۶ هزار و ۸۵۰ طرح عمرانی در روستاهای کشور توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

به گزارش بازار، محمد امید در نشست خبری امروز با اشاره به روز روستا و عشایر در ۱۵ مهر افزود: ۲۶ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و در حال حاضر، ۲۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد.

وی گفت: در روز روستا، در ۱۴ استان از طریق ویدئو کنفرانس، ۶ هزار و ۸۵۰ طرح افتتاح خواهد شد که وزارت خانه‌های کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی در این طرح‌ها نقش داشته اند.

امید اضافه کرد: غیر از دستگاه‌های دولتی، نهادهای حاکمیتی هم مثل ستاد اجرائی فرمان امام، بسیج، کمیته امداد و بنیاد مسکن هم نقش به سزائی در تکمیل این طرح‌ها داشته اند.

وی در خصوص اعتبارات هزینه شده در این طرح‌ها هم گفت: حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این طرح‌ها در راستای بهداشت، مدرسه، راه، ارتباطات و... هزینه شده است.

افتتاح ۲۶ هزار و ۵۱۲ طرح اشتغال زایی
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: ۲۶ هزار و ۵۱۲ طرح اشتغال زایی هم افتتاح شده که مجموعا ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هم برای این طرح‌ها هزینه شده است.

وی در ادامه گفت: ۷۱ هزار واحد مسکونی هم در روستاها با اعتبار ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ساخته شده که در مجموع برای کل طرح‌های تعریف و اجرا شده، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان، هزینه شده است.

امید افزود: امسال به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا، مراسم ویژه و همایش ” روز روستا“ لغو شده است و در نیمه دوم مهرماه معاون اول رئیس جمهور از طرج‌های افتتاح شده بازدید به عمل خواهد آورد.

برخورداری ۹۹ و نیم درصد روستاهای کشور از برق
وی در خصوص تامین زیرساخت در روستاهای کشور هم گفت: امروز ۹۹ و نیم درصد روستاهای کشور، از برق برخوردار و ۹۰ درصد روستاها متصل به شبکه آب آشامیدنی سالم هستند.

امید افزود: امروز در ۹۵ درصد روستاهای کشور، شبکه دهیاری‌ها فعال است و روستاها دهیار دارند و ۹۴ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت تلفن متصل هستند که این آمار در سال‌های قبل، حدود ۲۰ درصد بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در خصوص خانه‌های بهداشت و سلامت روستائیان هم گفت: در حال حاضر ۹۶ درصد روستاهای کشور خانه بهداشت دارند و در ۹۰ درصد روستاها مدرسه وجود دارد که برخی از این مدارس از نظر سازه‌ها و ساختمان ایمنی وجود ندارد و پیگیر هستیم تا سازه‌های ناایمن را هرچه زودتر بهینه سازی کنیم.
۸۸ درصد روستاهای کشور امروز گاز دارند

امید در خصوص گازرسانی هم گفت: ۸۸ درصد روستاهای کشور امروز گاز دارند که این آمار هم قبلا حدود ۱۵ درصد بوده و در دولت فعلی ۷۰ درصد به این آمار اضافه شده است که کمک شایانی هم به محیط زیست شده است چرا که روستائیان برای تامین سوخت مورد نیاز خود از منابع جنگل‌ها و مراتع استفاده می‌کردند.

وی گفت: دولت کنونی بنا دارد تا پایان این دولت، گازرسانی به روستاها را به صددرصد برساند.
 
آسفالت ۹۵ درصد راه‌های روستایی
امید افزود: ۹۵ درصد راه‌های روستایی در حال حاضر آسفالت شده است و امیدواریم با مصوبه اخیر در رابطه با تامین قیر برای آسفالت مناطق محروم، این میزان به صددرصد در راه‌های روستایی برسد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: ۴۵ درصد خانه‌های روستایی کشور مقاوم سازی شده که این مقاوم سازی با مدیریت بنیاد مسکن و وام‌های دولتی انجام شده است.

وی افزود: همه دولت‌ها در روستاها کار کرده اند، اما این دولت به طور ویژه در روستاها کار کرده که حتی در منطقه و کشورهای همسایه هم مورد مشابه کشور ما وجود ندارد.

امید گفت: یک و نیم میلیارد دلار اعتباری که برای روستاهای کشور در نظر گرفته شده مرحله مرحله در حال هزینه کردن و اجرای پروژه‌ها هستیم.

سهم ۳۰ درصدی اشتغال در روستاها
وی افزود: سهم اشتغال در روستاها امروز از ۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده که این نرخ بیکاری را کاهش داده و شاهد مهاجرت معکوس به روستاها هستیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: امسال یک کار جدید در روستاها اتفاق می‌افتد و آن هم تجلیل از خیرین و خادمین در روستاهاست و کسانی که در روستاها کار خیر و به مردم خدمات ویژه‌ای رسانده اند مورد تشویق و تجلیل خواهند شد.

وی گفت: در سال جاری با ابلاغ رئیس جمهور شورای عالی روستا و عشایر تشکیل شده که هدفش انسجام بین دستگاه‌های خدماتی در روستاهاست.

امید در خصوص بیمه درمان روستائیان هم گفت: بیمه تامین اجتماعی برای روستائیان در نظر گرفته شده و این بیمه درمان رایگان است ضمن اینکه تا امروز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از روستائیان از این بیمه بهره‌مند شده اند و امسال در روز روستا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دیگر به آن اضافه خواهند شد که در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از روستائیان از این بیمه برخوردار خواهند شد که هزینه‌های این بیمه در سال نخست توسط خود دولت پرداخت می‌شود.

کد خبر: ۴۵٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha