۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
آیا واکسن پی فایزر در این ماه تایید می‌شود؟
ورود به ماه اکتبر، مهمترین ماه رقابت با ویروس کرونا

آیا واکسن پی فایزر در این ماه تایید می‌شود؟

در این ماه نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی پی فایزر ارایه می شود. واکسنی که می تواند به این اضطراب یک ساله پایان دهد و ما را در مورد پیروزی در برابر این ویروس مطمئن کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اکتبر ماه مهمی در رقابتهای جهانی برای تولید واکسن کرونا است. ماهی که قرار است نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت پی فایزر ارایه شود و اداره غذا و داروی امریکا در مورد استفاده اضطراری از این واکسن تصمیم گیری کند.دنیا بعد از ۱۰ ماه مبارزه با ویروسی که بیش از یک میلیون نفر را از بین برده است و بالغ بر ۳۴ میلیون انسان را بیمار کرده است، امیدوار است بتواند به واکسنی دسترسی پیدا کند که بدن را در برابر این ویروس ایمن کند و از ابتلا به ویروس حداقل در حالت شدید جلوگیری کند.

به گزارش بلومبرگ نتیجه بررسی های این ماه می تواند به تزریق واکسن به گروهی از امریکایی ها در انتهای سال جاری منجر شود. شرکت پی فایزر امریکا که همراه با شرکت آلمانی بیون تک برای تولید واکسن کرونا همکاری می کنند قرار است در ماه جاری میلادی نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را ارایه دهند و اعلام کنند که برنامه تزریق دو دوره ای واکسن کرونا باعث مقاوم شدن بدن افراد در برابر ویروس شده است یا خیر.

کوری  کازیموف، تحلیل گر جی پی مورگان بر این باور است این ماه می تواند ماهی مهم و اثر گذار برای اقتصاد دنیا باشد. ماهی که مشخص می شود انسان ها بالاخره توانسته اند در برابر این ویروس مرگبار پیروز شوند یا میدان را به این ویروس باخته اند.

 از طرف دیگر قرار است در روز ۲۲ اکتبر سال جاری یعنی بیست روز دیگر کمیته مشاوره اداره غذا و داروی امریکا جلسه ای برای بررسی آمارها و داده های شرکت پی فایزر تشکیل دهد و ضمن بررسی این داده ها در مورد برنامه توزیع واکسن هم تصمیم گیری کند.در این جلسه در مورد نحوه استفاده اضطراری از این واکسن هم تصمیم گیری خواهد شد.

حتی واکسن پی فایزر هم قبل از انتخابات به بازار نمی آید
با وجود اینکه دونالد ترامپ بارها اعلام کرده است که قبل از انتخابات ریاست جمهوری یعنی سی روز دیگر واکسن کرونا به بازار می آید، مقامات اداره غذا و داروی امریکا رسما این نظریه را رد کرده اند. نماینده اداره غذا و دارو در این زمینه به بلومبرگ گفت: «حتی اگر نتایج اولیه ارایه شده توسط شرکتهای داروسازی، مثبت و امیدوارکننده باشد ولی باز هم ما نیاز داریم حداقل دو ماه از زمان انجام تزریق بگذرد تا اطمینان یابیم افراد دریافت کننده واکسن عارضه ناخوشایندی را در تجربه نخواهند کرد. در این صورت است که اجازه استفاده اضطراری از واکسن داده می شود.»

 مدیر عامل شرکت پی فایزر هم در مصاحبه ای با واشنگتن تایمز گفت: «ما به نتایج واکسن خودمان بسیار اطمینان داریم. واکسن تولیدی پی فایزر حداقل ۶۰ درصد در برابر ویروس ایمنی ایجاد می کند در حالیکه اداره غذا و داروی امریکا اعلام کرده بود واکسنی که تا ۵۰ درصد در برابر ابتلا به ویروس ایمنی ایجاد کند را تایید خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «من اطمینان دارم  اجازه استفاده اضطراری واکسن پیش از پایان سال جاری صادر می شود و عرضه انبوه آن از سال ۲۰۲۱ یعنی زمانی که ادامه غذا و دارو رسما واکسن را برای استفاده عمومی تایید کند، شروع شود.»

واکسن تولیدی شرکت مدرنا در چه وضعیتی است
شرکت مدرنا در رقابت جهانی برای تولید واکسن در جایگاه دوم بعد از پی فایزر قرار دارد. این شرکت اعلام کرده است نتایج دومین مرحله از آزمایشهای بالینی را در ماه اکتبر و نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را اوایل نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام می کند. این شرکت داروسازی اعلام کرده است که واکسن روی سالمندان نتیجه مثبت داشته است ولی هنوز مطالعه ای روی کودکان انجام نشده است. این شرکت داروسازی پیش بینی کرده است تولید واکسنی برای کرونا که بتواند برای کودکان- افرادی زیر ۱۷ سال- استفاده شود، نیاز به زمان زیادتری دارد و ما باید در ابتدا روی اثر گذاری واکسن روی بزرگسالان اطمینان پیدا کنیم. مدرنا تولید واکسن برای کودکان را به  انتهای سال ۲۰۲۱ موکول کرده است.

 شرکت داروسازی مدرنا سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را روی ۳۰ هزار نفر انجام داد و پیش بینی کرد بررسی نتایج سومین مرحله و دریافت تاییدیه های نهایی و عرضه واکسن به بازار حداقل ۵ ماه زمان نیاز داشته باشد. این شرکت عرضه انبوه واکسن را از ابتدای فصل دوم سال ۲۰۲۱  محتمل دانسته است.

 لازم به ذکر است شرکت داروسازی نواواکس آمریکا هم در نظر دارد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را  از اواسط اکتبر در امریکا شروع کند و ۳۰ هزار کاندید  برای این مرحله  اعلام آمادگی کرده اند. از طرف دیگر بعد از ارایه اطلاعاتی در مورد بیمار شدن دو نفر از دریافت کنندگان واکسن آکسفورد در بریتانیا که خبرش در اوایل سپتامبر سال جاری منتشر شده بود، اجازه ادامه تزریق واکسن و تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آکسفورد در امریکا داده نشد در حالیکه در تمامی کشورهای دیگر تزریق بعد از یک وقفه یک هفته ای ادامه پیدا کرده است. این در حالیست که اتحادیه اروپا اعلام کرده است بررسی اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت آکسفورد را از این هفته شروع می کند و این بررسی ها بر مبنای اطلاعات موجود از اولین دریافت کنندگان واکسن و به صورت تدریجی انجام می شود.

کد خبر: ۴۵٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha