۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
نیسان آبی مالک خیابان‌های اردبیل/ معیشتی که به تقطیع بازار گره خورد
بازار گزارش می‌دهد؛

نیسان آبی مالک خیابان‌های اردبیل/ معیشتی که به تقطیع بازار گره خورد

اردبیل- روزبه‌روز به تعداد نیسان‌های آبی با فروش میوه زیر قیمت بازار در خیابان‌های اردبیل افزوده می‌شود که خود گواه فقر قشر قابل‌توجهی از مردم است.

ونوس بهنود؛ بازار: دست‌فروشی نه تازگی دارد و نه درگذشته به‌عنوان عاملی مخرب برای بازار و تنظیم قیمت‌ها محسوب می‌شد. اما افزایش فروش اجناس مختلف به‌ویژه میوه و سبزیجات پشت نیسان و وانت‌بارها در سال‌های اخیر موجی از انتقاد را روانه این افراد ساخته است.

مردم و مغازه‌داران و مسئولان از فعالیت نیسان بارها رضایت ندارند و این در حالی است که افزایش نیسان بارها خود گویای واقعیت‌هایی از وضعیت اقتصادی قشر قابل‌توجهی از مردم است.

هرچند نیسان بارها ناخواسته به چرخه اقتصادی شهرها به‌ویژه اردبیل که سطح تولیدات کشاورزی بالایی دارد، واردشده‌اند اما این مهمانان ناخوانده به‌مرورزمان پذیرفته‌شده و حتی در خیابان‌ها و معابر محل خاصی را از آن خودکرده‌اند.

فروش ارزان‌تر مهم‌تر از تخریب چهره منظر شهری
یکی از شهروندان معتقد است نیسان بار  روزبه‌روز افزایش می‌یابد و در همه خیابان‌ها و معابر دیده می‌شوند تا جایی که از کمربندی گرفته تا سر کوچه‌ها نیسان و وانت بارها برای خود محل مشخصی را هم تعریف می‌کنند.

رجایی تصریح کرد: هرچند این موضوع منظر شهر را به‌هم‌ریخته و هیچ جلوه‌ای از یک شهر گردشگری را تداعی نمی‌کند اما واقعیت این است که به دلیل فقر مردم منطقه از نیسان بارها استقبال می‌شود.

وی افزود: مردم دنبال جنس ارزان هستند و از طرفی نبود کارخانه و واحدهای تولیدی کافی و تعطیلی بخش قابل‌توجهی از آن، باعث شده خیلی از جوانان از سر ناچاری به این شغل روی بیاورند. موضوعی که مسئولان نسبت به آن بی‌توجه هستند.

رجایی با انتقاد از ناتوانی مسئولان در رسیدگی به مشکلات نیسان بارها، اضافه کرد: فروش میوه پشت نیسان و وانت اوج مشکلات معیشتی را نشان می‌دهد و مردم هم برای خرید ۵۰۰ تومان ارزان‌تر حاضرند ترافیک و بوق و دود و آلودگی صوتی نیسان و وانت را تحمل کنند.

بیکارشده‌ها راننده نیسان می‌شوند
به اذعان نیروی انتظامی استان بیش از ۳ هزار نیسان بار در سطح شهر اردبیل وجود دارد.

خردادماه امسال در جلسه مشترک نیروی انتظامی و شورای شهر اردبیل، فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل تصریح کرد: نمی‌توان ۳ هزار وانت‌بار را یکجا جمع‌آوری کرد.

هوشنگ حسینی از شورای شهر خواست تا طرح توجیهی در این خصوص ارائه دهد تا در ادامه نیروی انتظامی بتواند نسبت به ساماندهی وانت بارها تصمیم‌گیری کند.

اما درواقع نه‌تنها شورای شهر و شهرداری قادر به ساماندهی است بلکه تا زمانی که دلیل اصلی گرایش به این شغل حل‌وفصل نشده است، این روند ادامه خواهد داشت.

یکی از رانندگان نیسان با اشاره به تحصیلات دانشگاهی خود گفت: وقتی از یکی از واحدهای تولیدی بیکار شدم، مجبور شدم برای سیر کردن شکم خانواده‌ام پشت نیسان میوه بفروشم.

وی افزود: خیلی‌ها راضی به ماندن در این کار نیستند و متأسفانه مسئولان حال‌وروز ما را درک نمی‌کنند. ما اگر شغل مناسب داشتیم زیر باد و برف و باران مجبور به فروختن میوه نبودیم.

بارها این موضوع در جلسات شورای شهر مطرح‌شده و به‌نوعی اغماض و گذشت متوجه حال رانندگان نیسان شده است.

تا جایی که یکی دیگر از رانندگان گفت: مدتی به‌صورت صوری تذکر می‌دهند و می‌گویند سد معبر کرده‌اید. ما هم نیسان را جابه‌جا می‌کنیم و چند خیابان بالاتر دوباره می‌ایستیم.

وی افزود: مدتی هم خبری از تذکر نیست و می‌توانیم با آرامش محلی را در کنار کمربندی برای خودمان انتخاب کنیم.

مماشات شورای شهر و اعتراض مغازه‌دارها
درواقع به دلیل احصا مشکلات اقتصادی این قشر، می‌توان گفت مماشاتی در مواجه با نیسان‌های آبی دیده می‌شود.

درصورتی‌که اظهارات فرمانده نیروی انتظامی استان را در نظر بگیریم و هر یک از رانندگان معیشت ۴ نفر را به‌صورت میانگین تأمین کنند، معیشت ۱۲ هزار نفر در اردبیل به فروش میوه پشت نیسان گره‌خورده است.

اما در مقابل مغازه‌دارها از رقبای سیار خود به‌شدت گله‌مند هستند و می‌گویند کاروبارشان با همین وانت‌ها کساد شده است.

یکی از مغازه‌داران گفت: وقتی بنده قادر به تأمین اجاره مغازه نیستم، مجبور می‌شوم کمی قیمت اجناس را بالا بکشم اما نیسان بار با فروش ارزان‌تر نان ما را آجر می‌کنند.

موسوی اضافه کرد: هرچند این قشر هم برای خاطر معیشتشان پشت ماشین و شب روز زیر برف و باران میوه می‌فروشند اما از وقتی نیسان‌ها زیاد شده‌اند، ما هم به مشکل برخورده‌ایم و گاهی میوه روی دستمان می‌ماند و ضرر می‌کنیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی نیسان بارها قیمت نیم کیلو را نوشته و در کنار آن در اندازه‌ای که خوانده نمی‌شود می‌نویسند، نیم کیلو. مشتری که از دور متوجه موضوع نشده بعد از خرید به قیمت اصلی پی می‌برد.

به گفته موسوی برخی مواقع شاید قیمت میوه به‌خصوص نوبرانه ها در مغازه پایین‌تر هم باشد اما متأسفانه نیسان بارها بازار را قطعه‌قطعه کرده‌اند و ما هم دچار مشکل شده‌ایم.

هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی نداریم
نیسان بارها دستاورد مشکلات معیشتی است که در شهر اردبیل به دلیل تنوع محصولات کشاورزی و حجم قابل‌توجه بیکاری جوانان با رشد روزافزون مواجه است.

می‌توان گفت افزایش تعداد نیسان بارها موجب شده تا قیمت‌گذاری یک محصول خاص از سوی موج ایجادشده این فروشندگان سیار تعریف و تعیین شود.

تا جایی که مغازه‌دارها ناگزیر به تمکین قیمت نیسان بارشده و یا قیمت خود را به قیمت تعریف‌شده نیسان‌ها نزدیک می‌کنند.

تمامی مشکلات به وجود آمده در بازار روز اردبیل، در وضعیتی است که هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی نیسان بارها دیده نمی‌شود.

اعضای شورای شهر بارها با اشاره به مظلومیت این قشر به‌ضرورت ساماندهی اشاره‌کرده‌اند. شهرداری و نیروی انتظامی برخورد قهری را ترک گفته‌اند اما در عمل گرهی از نیسان بارها گشوده نشده است. موضوع ساماندهی در بازارچه‌های روز و موقت نیز به‌جایی نرسیده است.

با شیوع کرونا راه‌اندازی بازارهای روز منتفی شد و این در حالی است که پاساژها که محیطی بسته و مسقف است، فعالیت خود را ماه‌ها است که از سر گرفته‌اند.

اردبیل مانده و تنها گزینه پیشنهادی برای جوانان. با نیسان آبی مالک خیابان شوید.

کد خبر: ۴۴٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha