۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
از بزرگترین مشکلات اصناف، تامین سرمایه در گردش است
رئیس کمیسیون امور اقتصادی اتاق اصناف تهران:

از بزرگترین مشکلات اصناف، تامین سرمایه در گردش است

اژدرکش، رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران گفت: با گران‌تر شدن روزانه و حتی ساعت به ساعت کالاها در کشور علاوه بر مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان نیز با مشکلات فراوانی مثل عدم ثبات و کم شدن بازار مصرف روبه رو شده‌اند که بیشتر متاثر از افزایش نرخ ارز است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، علی اژدرکش، رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران گفت: از آنجایی که مواد اولیهی ما به شدت به نرخ ارز وابسته است، شرایط ناپایداری به وجود آمده که همه خریدها نقدی شده است، دیگر خرید اعتباری نداریم و این باعث میشود که واحدهای تولیدی بین سه الی چهار برابر پنج شش ماه پیش، نیاز به سرمایه در گردش داشته باشند که این مسئله ممکن نیست.

وی ادامه داد: با توجه به سیاستهایی که در پیش گرفته شده، دخالتهای بانک مرکزی و همچنین بخشنامهها و آییننامههای هیجانی باعث شده است که قیمت مواد اولیه بیش از آنچه که به طور طبیعی باید با دلار رشد میکرد، رشد کرده است. اگر یک واحد با قیمت بین المللی خود یک دلار باشد و دلار در ایران ۳۰ هزار تومان باشد ما آن را ۳۰ هزار تومان نمیخریم بلکه ۴۵ هزار تومان میخریم. به علت کمبود عرضه گرانی بیش از آنچه که باید شده است.

وی با اشاره به کوچک شدن سبد مصرفی مردم اضافه کرد: در کنار اینها با توجه به کرونا و کاهش سبد مصرف مردم و سخت شدن شرایط توزیع، فروش و دریافتی اصناف نیز کاهش زیادی داشته است. یعنی این گرانیها باعث شده است که مردم کمتر از اصناف کالاها یا خدمات را دریافت کنند. کرونا هم نقش بسزایی داشته است. به هیچ وجه هم هیچ حمایتی از سمت دولت صورت نمیگیرد و اصناف کاملاً به حال خود رها شدهاند.

اژدرکش افزود: وضعیت واقعا بغرنج است. اصناف ۱۷ درصد تولید ناخالص ملی را دارند که رقم بالایی است - برای مثال کشاورزی ۹ درصد از تولید ناخالص ملی را دارد- بیش از ۳۰ درصد جامعه از اصناف ارتزاق میکنند. تاثیر این شرایط سخت بر جامعه بسیار زیاد خواهد بود. اصناف ضعیف تر میشوند، قدرت خرید پایین میآید و با پایین آمدن قدرت خرید، صنوف بازهم ضعیف تر میشوند. یعنی یک حلقه معیوب ایجاد میشود.

کد خبر: ۴۴٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha