۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
انصراف کشاورزان از کشت در پی افزایش قیمت کود/ احتمال کاهش شدید تولید
بازار گزارش می دهد؛

انصراف کشاورزان از کشت در پی افزایش قیمت کود/ احتمال کاهش شدید تولید

تهران- افزایش شش برابری قیمت کودهای شیمیایی در حالی سبب سردرگمی و یاس کشاورزان شده است، که کارشناسان حذف ارز دولتی از کودهای پتاسه و فسفاته را عامل این جهش قیمتی می دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی ماه‌های گذشته افزایش قیمت کودهای شیمیایی در بازار خبرساز شده است، به‌طوری‌که بسیاری از کشاورزان در تأمین کود موردنیاز خود با مشکل مواجه هستند.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است، که کشاورزان خود را برای کشت پاییزه و زمستانه آماده می‌کنند و برای این کشت نیازمند کود هستند و بسیاری از آن‌ها مجبورند، کود را باقیمت‌های چند برابری از بازار سیاه تهیه می‌کنند و یا قید کشت را بزنند.

این افزایش قیمت و کمبودها در حالی است، که مسئولان مربوطه وضعیت تولید و واردات کود در کشور را عادی دانسته و این تأخیرها را مربوط به شبکه توزیع می‌دانند و  احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن کارفرمایان پتروشیمی در این خصوص در مصاحبه‌ای گفته است: «هیچ کمبودی در تولید و تخصیص سهمیه کود اوره بخش کشاورزی وجود ندارد و سهمیه مصوب، ماهانه در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار می‌گیرد و مشکلی در این زمینه نداریم، اگر مشکلی وجود دارد، ناشی از سیستم توزیع است و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت هستیم؛ این در حالی است که دولت به این بخش یارانه می‌دهد.»

در همین حال سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از توزیع کودهای موردنیاز کشاورزان این استان طبق روال گذشته خبر داده و هرگونه کمبودی در این خصوص را رد می‌کند.

دولت در پی قیمت‌گذاری خرید تضمینی روی سه هزار و ۵۰۰ تومان است

یکی از کشاورزان ری در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: درحالی‌که کشت پاییزه آغازشده است، به‌شدت در تهیه کود پتاسه و فسفاته مشکل‌داریم و مسئولین می‌گویند، واردات این کودها به کشور دچار مشکل شده است.

وی که « علی‌اصغر» نام داشت، ادامه داد: در این حالت که مجبوریم، کود را چهار یا پنج برابر قیمت بگیریم، توقع داریم، که گندم را حداقل کیلویی پنج هزار تومان از ما خریداری کنند، اما دولت در پی قیمت‌گذاری خرید تضمینی روی 4 هزار تومان است، که در این صورت نه‌تنها سودی نخواهیم کرد، که ضرر نیز می‌کنیم.

این کشاورز گفت: متأسفانه مسئولین تنها یک‌طرف ماجرا را می‌بینند و آن نیز کنترل دستوری قیمت‌ها، آن‌هم از جیب مردم است، که بدین ترتیب تولیدکننده و محصول تولیدشده‌ای نمی‌ماند.

حذف یارانه کود بدون افزایش قیمت خرید تضمینی غیرممکن است

نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی که حوزه انتخابیه وی بخش قابل‌توجهی از تولیدات کشاورزی در استان تهران را تولید می‌کند، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دولت در حال حاضر برای تأمین ارز واردات کودهای پتاسه و فسفاته مشکل دارد و به همین دلیل کود شیمیایی از متوسط قیمت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به متوسط قیمت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

حسین نوش‌آبادی این رشد پنج برابری قیمت را حاصل رشد پنج برابری قیمت ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی ۲۰ هزارتومانی دانست و گفت: باید به طریقی این افزایش قیمت مواد اولیه برای کشاورزان جبران شود، که البته راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفته‌شده و در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این سؤال که « مجلس چه اقداماتی برای افزایش قیمت خرید تضمینی انجام داده است؟ » گفت: در حال حاضر طرح دوفوریتی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در صحن مجلس مطرح و کلیات آن نیز به تصویب رسیده است و جزئیات طرح نیز در حال بررسی است و مصوب می‌شود، قطعانمی توان یارانه کود شیمیایی و مواد اولیه را حذف کرد و قیمت محصول را تغییر نداد.

این نماینده مجلس گفت: باید قیمت خرید تضمینی گندم حداقل کیلویی پنج هزار تومان باشد، که برای کشاورز کشت این محصول صرفه اقتصادی داشته باشد و ما در طرح دوفوریتی که خدمتتان عرض کردم، در پی اندیشیدن سازوکاری برای قیمت‌گذاری منصفانه خرید تضمینی گندم هستیم.

مقاومت دولت در برابر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دولت گندم را حدوداً کیلویی شش هزار تومان به کشور وارد می‌کند، اما حاضر نیست قیمت خرید تضمینی گندم را به کیلویی پنج هزار تومان برساند و این در حالی است، که حمایتی از کشاورزان نمی‌کند.

سمیه رفیعی بر واقعی سازی قیمت خرید محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: باید قیمت تعیین‌شده بر اساس بازار و مؤلفه‌های آن دستور شود، تا شاهد رغبت کشاورزان برای فروش محصولات خود باشیم، تعیین قیمت دستوری تنها به ایجاد رانت خواهد انجامید.

وی گفت: اگر در قیمت خرید تضمینی کار کارشناسی انجام نشود و قیمت غیرمنصفانه تعیین شود، قطعاً منجر به افت شدید تولید محصول استراتژیکی مانند گندم خواهد شد.

این نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات تأکید کرد: گندم محصولی استراتژیک است و باید تولید و قیمت آن کارشناسی باشد، تا ضربه‌ای به تولید این محصول مهم وارد نشود.

وی همچنین حذف ارز دولتی از واردات کودهای شیمیایی را مضر خواند و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی و حذف ارز دولتی از کودهای شیمیایی وارداتی طبیعی است، که کشاورزان از کشت محصولاتی که به این کودها نیاز دارند، فاصله گرفته و به کشت سبزیجات، صیفی‌جات و محصولات آب‌دوستی ازاین‌دست می‌روند، که این کشت نیز مشکلات خاص خود را برای کشور و نیز برهم خوردن میزان عرضه و تقاضا در بازار دارد.

میزان تولید گندم و دیگر محصولات استراتژیک کاهش می‌یابد

درحالی‌که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از بیان اقدامات خود درزمینهٔ مقابله با کمبود کود شیمیایی و نیز افزایش قیمت آن در این استان خودداری می‌کنند، که یک فارغ‌التحصیل مهندسی کشاورزی افزایش قیمت کود را سبب کاهش تولیدات کشاورزی دانست و نسبت به آن هشدار داد.

وی که با خبرنگار بازار در این خصوص گفتگو می‌کرد، افزود: حذف ارز دولتی، آن‌هم در فصل کشت محصولات استراتژیکی مانند گندم سبب افزایش شدید قیمت کودهای فسفاته و پتاسه شده است و این امر سبب فقر خاک در زمان کشت و کاهش شدید تولیدات کشاورزی می‌شود.

حمید محمدی بابیان این‌که تعدادی از گندم کاران در فصل جدید از کشت این محصول امتناع دادند، گفت: تعدادی دیگر نیز به کشت سبزیجات و صیفی‌جات و محصولات آب بر روی آوردند، که این امر علاوه بر ایجاد مشکل در منابع آبی و خاکی کشور، تولید محصولات استراتژیک را نیز به‌شدت کاهش خواهد داد.

وی گفت: افزایش قیمت کود زمانی بغرنج‌تر می‌شود، که شاهد افزایش قیمت ماشین‌آلات و نیز دستمزد کارگر طی روزهای اخیر نیز بوده‌ایم، در حال حاضر دستمزد کارگر ساعتی ۱۵ هزار تومان است و نیز کود کلروپتاسیم به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، که پیش از آن ۶۵ هزار تومان بود و نیز کود دی آمونیوم فسفات نیز ۵۰۰ هزار تومان است، که پیش‌ از این ۱۲۰ هزار تومان بود.

به نظر می‌رسد، که اگر چنانچه هرچه سریع‌تر فکری برای تضمین حاشیه سود کشاورزان به‌ویژه گندم کاران نشود، شاهد وقوع یک بحران درزمینهٔ تولید این محصولات استراتژیک در کشور در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

کد خبر: ۴۴٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha