۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
نهضت ساخت داخل در قطعات خودرو  امکان پذیر نیست/ ناهماهنگی بین دستگاه ها تولیدات را ناقص کرده است
یک عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور:

نهضت ساخت داخل در قطعات خودرو امکان پذیر نیست/ ناهماهنگی بین دستگاه ها تولیدات را ناقص کرده است

مطلب زاده، رئیس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان با اشاره به اینکه قطعات در پشت درهای بسته گمرک دپو شده است، گفت: خودروسازان در نبود قطعاتی که ساخت داخل ندارند به تولید ناقص می پردازند.  

بازار؛ گروه خودرو: مهدی مطلب زاده، رئیس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اظهار داشت: عدم تولید کافی خودرو در کشور به علت این است که مواد اولیه و قطعاتی که در داخل کشور ساخته نمی شوند و نیاز به واردات دارند پشت درهای بسته گمرک باقی مانده است. از همین رو خودروهای ناقص تولید و به پارکینگ خودروسازان منتقل می شوند.

این تولید کننده قطعات خودرو اضافه کرد: این مساله نیز ناشی از این است که هماهنگی کافی از سوی ارگان های تصمیم گیر وجود ندارد؛ چراکه قطعه‌سازی که در این شرایط تحریم با استفاده از اعتبار گذشته خود اقدام به واردات مواد اولیه کرده است اکنون دچار تحریم داخلی شده است. تحریم داخلی منجر به این شده که اکنون گمرکات قطعات و مواد اولیه خارجی را ترخیص نکنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی ارز در مسیر گران شدن قرار گرفت، نهضت ساخت داخل در ایران توسط وزارت صمت  با همکاری انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان و خودروسازان راه اندازی شد، افزود: در این نهضت تاکنون حدود ۳۴۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی ایجاد شده است.

مطلب زاده با اشاره به اینکه نهضت ساخت داخل از تیر ۹۸ تاکنون با برگزاری چهار میز آغاز شده و چارمین میز نیز همین تیزماه سال جاری برگزار شد، ادامه داد: طی این چهار میز به صورت میانگن حدود ۴۰ درصد داخلی سازی قطعات محقق شده است. بنابراین وقتی نگاه می‌کنیم چرا این ماجرا عملیاتی نشده است، می‌بینیم که موانعی وجود دارد که ادامه نهضت ساخت داخل امکان پذیر نیست. در این راستا برای رفع مشکلات و تسریع نهضت ساخت داخل ۱۰ مشوق به خودروساز و دولت پیشنهاد داده‌ایم که تعدادی از مشوق‌ها را در ادامه خواهم گفت.  

وی با اشاره به اینکه شش مورد از مشوق‌ها مربوط به بخش حاکمیتی و چهار مورد مربوط به خودروساز است، بیان کرد: اختصاص تسهیلات با بهره پایین یکی از مشوق‌ها است. الان بهره و اجاره پول در ایران بسیار گران است و بین ۲۴ تا ۳۰ درصد برای یک قطعه‌ساز هزینه در بر دارد. لذا سرمایه گذاری با این بهره‌هایی که بانک‌ها می‌گیرند امکان پذیر نیست. از همین رو درخواست داریم یکسری تسهیلات در اختیار کسانی که در نهضت ساخت داخل در چهار میز گذشته و چهار میز آینده قرار حضور دارند، اختصاص داده شود. پیشنهادمان این است که تسهیلات با حداکثر ۱۰ درصد بهره اختصاص داده شود.

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازان اضافه کرد: منابعی در داخل صندوق ها و وجوه اداره شده وجود دارد که بخشی از این ها را می توان به قطعه ساز  نهضت ساخت داخل داد. همچنین نیاز به مشوق های مالیاتی برای تولید کننده است. اگر وزارت دارایی بیاید یک سال از قطعه ساز مالیات نگیرد، آن بودجه را قطعه ساز صرف توسعه کرده و سال بعد وزارت دارایی مالیات بیشتری بگیرد.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ادامه داد: نیاز به حمایت رسانه ها و تبلیغاتی داریم. متاسفانه نماینده مجلس و مسئولان به همراه برخی از رسانه ها بخصوص رسانه ملی به این صنعت می تازند و تولید را سرکوب می کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر بازارها را توسعه داخلی و صادراتی دهیم قطعه ساز نفع می برد، زیرا سبب ارزان سازی می شود، گفت:  زمانی که در میزهای ساخت داخل اشاره شد۳۴۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی می شود، اگر محاسبه کنید قیمت یورو ۱۳ هزار تومان بود، یورویی که امروز ۳۵ هزار تومان هست با ساخت داخل می شود ۱۱۲ هزارمیلیاردتومان به نفع خودروسازی شده و کاهش هزینه داشته است. اگر این میزها به درستی انجام شوند می تواند قیمت را کاهش دهد.

کد خبر: ۴۴٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha