۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل تولید شد
رئیس جهاد کشاورزی اردبیل:

۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل تولید شد

اردبیل - نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در اردبیل و در بخش‌های مختلف بیش از چهار میلیون تن است.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، از اجرای طرح یاوران تولید با هدف افزایش دانش کشاورزان و بالا بردن راندمان تولید در واحد سطح خبر داد و اظهار کرد: استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار زمین زراعی دارد که از این میزان ۲۳۵ هزار هکتار آن آبی و ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک و یک دهم از اراضی کل کشور در استان اردبیل است، خاطرنشان کرد: این میزان ۳ الی ۴ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را اردبیل تامین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: دو اقلیم متفاوت و دور از هم شرایط آب و هوایی استان اردبیل را تشکیل می‌دهد که بیش از ۶۰ گونه گیاهی در نواحی مختلف کشت و زرع و تولید شده و علاوه بر آن استان اردبیل در صنعت دامداری، زنبورداری و آبزی‌پروری و تولید گیاهان دارویی با ۴۳۰ گونه شناسه‌دار در کشور شناخته می‌شود.

نیکشاد گفت: بالغ بر ۶ میلیارد مترمکعب آب از طریق نزولات آسمانی سالانه در استان تولید می‌شود که از این میزان نزولات آسمانی ۳.۵ میلیارد مترمکعب آب‌های تجدیدپذیر را شامل می‌شود.

وی چالش آب را یک چالش جهانی عنوان کرد و افزود: استان اردبیل نیز از این امر مستثنا نیست و بخش کشاورزی استان نیز با مشکل چالش آب دست و پنجه نرم می‌کند که در این میان مبارزه با کم آبی و خشکسالی با ارائه راه حل فنی و کارشناسی، ورود عالمانه و علم‌محور و عمل گرایانه راهگشای بسیاری از تنگناها در بحث کمبود آب شده خواهد بود.

احداث بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در شمال اردبیل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر گسترش سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار بیان کرد: ورود به سیستم تولید محصولات گلخانه‌ای در فضای بسته یکی از الزامات بسیار مهمی است که تمامی کشورها در سطح جهانی آن را دنبال می‌کنند و در کشور ما نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

نیکشاد نمونه بارز این اقدامات را توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در نقاط مختلف استان اردبیل اعلام کرد و گفت: بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در دو قسمت در سطح دو هزار و ۶۰۰ هکتار در شمال استان در حال احداث است که تا کنون ۶۰۰ هکتار از مساحت این گلخانه‌ها تکمیل و به متقاضیان واگذار شده است.  

وی بیان کرد: تا پایان سالجاری ۳۵۰ هکتار دیگر فضای گلخانه‌ای تکمیل و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد که با تکمیل این پروژه‌های مهم در استان سالانه بیش از ۱۲۵ هزار هکتار به تولید انواع محصولات کشاورزی اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه بزرگترین طرح آبیاری تحت فشار خاورمیانه در استان اردبیل اجرا می‌شود، ادامه داد: در این استان بیش از ۴ میلیون عدد مینی تیوبر سیب زمینی تولید می‌شود و علاوه بر آن تولید ۱۰۰ درصد بذر چغندر قندر و سورگوم کشور برعهده استان اردبیل است.

رتبه چهارم اردبیل در تولید شیر
نیکشاد بیان کرد: استان اردبیل با تولید ۲۷۵ هزار تن شیر رتبه چهارم کشوری را دارا است و در کنار آن تولید سالانه ۱۲۰ میلیون جوجه یکروزه در اردبیل و صادرات ۷۰ درصدی آن را شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: با اجرای پروژه مهار آب‌های مرزی ۴۳ هزار هکتار به مزارع آبی استان افزوده شده است که با این اقدام ۲۸ درصد تولید ناخالص استان اردبیل از بخش کشاورزی حاصل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با بیان اینکه ۳۵ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند، تصریح کرد: سه دشت حاصلخیز اردبیل، مشگین‌شهر و مغان با قابلیت‌های منحصر به فرد آن باعث شده تا این استان سومین تولید کننده عسل در سطح کشور قلمداد شود.

نیکشاد خاطرنشان کرد: بیشترین دستگاه‌های آبیاری مدرن به صورت متمرکز در اردبیل بکار گرفته می‌شود که اجرای طرح یاوران تولید باعث افزایش دانش کشاورزان و بالا بردن راندمان تولید در واحد سطح شده است.

کد خبر: ۴۴٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha