۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
هشدار؛ در دام کانال های تلگرامی بورسی گمراه کننده نیفتید/ کانال های معتبر را بشناسید
بازار بررسی می‌کند؛

هشدار؛ در دام کانال های تلگرامی بورسی گمراه کننده نیفتید/ کانال های معتبر را بشناسید

پیدا کردن کانال های تلگرامی که بدون توجه به یک سهم یا مجموعه، اطلاعات مناسب و مفید را در اختیار سهامداران قرار دهند به یک دغدغه جدی تبدیل شده است.

بازار؛ گروه بورس: با رونق گرفتن بازار بورس و رشد بیش از ۲۰۰درصدی آن در سال جاری، بسیاری از سرمایه‌گذاران سرمایه خود را وارد این بازار کردند. در همین دوران بود که سهامداران تازه کار با خلاء اطلاعاتی در مورد بازار بورس روبه رو شدند و تقریبا بیشتر سهامداران به دنبال کانال‌های تلگرامی یا منابعی بودند تا بتوانند به نوعی بدون تحلیل سیگنال دریافت کنند.

برخی از کانال‌ها با دریافت پول از مخاطب سیگنال می‌دادند و برخی دیگر جهت جذب مشتری رایگان این خدمات را ارائه می‌کردند. با توجه به ورود نقدینگی به بازار تقریبا همه سهم‌ها رشد داشتند و سهمی نبود که از این قضیه مستثنی باشد به همین دلیل اعتماد سهامداران خرد به این کانال‌های تلگرامی و گروه‌ها روز به روز بیشتر شد.

رشد چنین کانال‌های به حدی شد که سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که ادامه فعالیت کانال‌ها سیگنال دهی نیاز به مجوز از سوی سازمان بورس دارد. صحرایی مدیر عامل بورس تهران گفته بود که همه افراد حقیقی و حقوقی خواهان فعالیت در زمینه اعلام سیگنال و مشاوره در برابر دریافت هزینه باید از سازمان بورس مجوز بگیرند. وجود پیش شرط دریافت پول به نوعی دست دارندگان کانال‌های بورسی را باز گذاشت تا اگر تمایلی به  گرفتن مجوز ندارند فعالیت خود را در قالب یک کانال یا گروه رایگان کنند و سپس خدمات مشاوره و سیگنال را به صورت وی آی پی تا تخصص ارائه دهند.

اما با ریزش بازار و عدم توانایی بسیاری از کانال‌ها در جهت تحلیل درست بازار و دادن استراتژی مناسب به سهامداران خرد کم کم بی اعتمادی نسبت به این کانال‌ها بیشتر شد و سهامداران به بیشتر به سمت آموزش یا سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس حرکت کردند.

کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی که به نوعی در رابطه با بورس محتوا تولید می‌کنند را می‌توان از نظر تخصصی به چند دسته تقسیم کرد. دسته اول کانال‌ها هستند که تنها اقدام به سیگنال دهی می‌کنند، این دسته با معرفی نمادهای بورسی و تجزیه و تحلیل آن مخاطب را قانع می‌کند که این نماد می‌تواند در آینده برای آن سودده باشد. معمولا به خاطر عدم آگاهی سهامداران خرد و عدم آشنایی آن‌ها با روش‌های تحلیل‌های مختلف نماد، ممکن است به چنین سیگنال دهی اطمینان کنند و معاملات خود در بازار را بر اساس داده‌های موجود در این کانال انجام دهد.

دسته دوم کانال‌ها و گروه‌های هستند که تنها اخبار مربوط به بورس را منتشر می‌کنند، این دسته جزو کانال‌های خبری در بورس هستند که اخبار مهم و مرتبط با بورس را منتشر می‌کنند.

دسته بعدی هم کانال‌های آموزشی هستند که فعالیت آن‌ها تنها آموزش دادن به مخاطبین است. این مجموعه‌ها ممکن است که برای این دست از محتوا پولی را از مخاطب دریافت کند. به سهامداران پیشنهاد می‌شود که برای آموزش به مراکزی مراجعه کنند که دارای مجوز آموزشی هستند و به دنبال هر آموزشی در این زمینه نباشند چرا که پراکندگی اطلاعات ممکن است سهامدار را دچار خطا کند.

دسته دیگر هم به معرفی نمادها در بازار می‌پردازند این دست از کانال‌ها که تعدادشان هم کم نیست مدعی هستند که با تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌توان اقدام به خرید کرد، اطمینان به چنین کانال‌ها مانند حرکت کردن بر لبه تیغ است چرا این احتمال وجود دارد که برخی از آن‌ها نمادی که دارای ارزندگی نیست را ارزنده نشان دهند و سهامدار را  مجاب به خرید سهام خاصی کند. در کنار آن هم برخی دیگر از این کانال‌ها هستند تنها به تحلیل تکنیکال و بنیادی نمادهای بازار بدون اینکه بخواهد مخاطب را به سمت سهام خاصی هدایت کند می‌پردازند.

به هر حال فعالان بازار سهام برای دریافت اطلاعات در مورد بورس از منابع مختلفی استفاده می‌کنند که معتبر بودن یا نبودن آن برای هر شخصی راحت نیست. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که مخاطبان قبل از اقدام به انجام معاملات بر اساس اطلاعات کانال‌ها و گروه‌های بورسی، با یک مشاور خبره در مورد آن مطلب مشورت کنند و سپس اقدام به معامله کنند.

در این قسمت سعی داریم کانال‌های تلگرامی را معرفی کنیم اطلاعات موجود در آن می‌تواند به مخاطب جهت انجام معاملات کمک زیادی کند. معمولا بیشتر کانال‌های معرفی شده در زیر به گونه‌ای زیر مجموعه سازمان بورس هستند و برخی دیگر هم بنا به بی طرفی محتوای آن نام برده شده است.

کانال کدال
سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، به عنوان منبع اصلی منتشر کننده اطلاعات با اهمیت نمادها، صورت‌های مالی، افزایش سرمایه، اخبار مجامع عمومی و غیره فعالیت می‌کند. این سامانه به منظور راحتی  کار سهامداران، کانال تلگرامی را تعریف کرده است به نام کدال با آدرس تلگرامی codal_ir‌@ که سهامداران خرد را از آخرین اخبار موجود در این سامانه مطلع می‌کند.  

کانال فرابورس ایران
کسانی که علاقه به انجام معاملات در فرابورس را دارند می‌تواند به راحتی با استفاده از کانال تلگرامی فرابورس ایران به آدرس farabourse_ir@ از آخرین وضعیت تابلوی شرکت‌های پذیرفته شده در آن مطلع شوند. در این کانال اطلاعات متعددی از تابلو بورس گذاشته می‌شود مانند حجم فروش نمادها، عرضه اولیه، قیمت جهانی برخی از فلزات تاثیرگذار بر بازار ایران و غیره. کسان یکه قصد فعالیت در فرابورس را دارند نیاز است که از اطلاعات اولیه و همچنین روند تابلوی بورس آن مطلع شوند.  

کانال فرهنگسازی بورس
این کانال به آدرس Sidsco@ بیشتر در موضوع آموزش بورس فعالیت می‌کند. علاوه بر آن این کانال که زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کند دوره‌های مختلف آموزشی  برای علاقمندان برگزار می‌کند. بیشتر محتوای این کانال بر موضوع فرهنگسازی در بورس و آگاهی دادن به سهامداران می‌باشد. محتوای این کانال بیشتر به صورت تصویری است که به سهامدارانی تازه کار پیشنهاد می‌شود حتما از محتوای این کانال استفاده کنند.

کانال بورس بازار
این کانال با آدرس bursebazaar@ یکی از کانال‌های خبری و محتوای است که هم اخبار مهم مرتبط با بورس را منتشر می‌کند و هم به بررسی نمادها به صورت تکنیکال و بنیادی می‌پردازد. این کانال سعی می‌کند که روند تابلوی بورس  در طول روز را به صورت تابلو خوانی منتشر کند. در کنار چنین محتوای باید بررسی روند شاخص کل و شاخص گروه‌ها را به محتوای این کانال اضافه کرد همچنین بیان استراتژی پیشنهادی به سهامداران خرد در دوران اصلاح و رشد از دیگر محتوای این کانال می‌باشد. این کانال وابستگی خاصی ندارد و سعی دارد علاوه بر تحلیل ویژه تولیدی منعکس کننده تحلیل های  تحلیلگران خبره بورس هم از لحاظ بنیادی و هم از لحاظ تکنیکال باشد.
تمایز بورس بازار با دیگر کانال های بورسی این است که تمام مباحث تحلیلی اعم از تابلوخوانی، تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال، تحلیل پول هوشمند را منتشر کرده و در زمان بازار نیز آخرین اخبار مجامع و توقف و بازگشایی و سایر موارد نمادهای ویژه بورسی را منعکس می کند.

کانال تحلیل بنیادی
کانال بورس انرژی با آدرس NoavaranAmin@ یکی دیگر از کانال‌های فعال در بازار سرمایه است. همانگونه که از اسم آن مشخص است محتوای این کانال در مورد بورس انرژی و وضعیت شرکت‌های فعال در این بازار می‌باشد. این کانال همچنین وضعیت صورت مالی و گزارشات شرکت‌های پذیرفته شده در آن را منتشر می‌کند.

کانال رهاور ۳۶۰
بسیاری از معامله گران همواره به دنبال یک منبع اطلاعات مالی هستند که به راحتی و در کمترین زمان ممکن بتوانند به اخبار و گزارشات روزانه بازار دسترسی پیدا کنند. کانال‌های تلگرامی بسیاری در این زمینه وجود دارند اما کانال “رهاورد ۳۶۵”  با توجه به فرآیند اطلاع رسانی یکپارچه و سیستماتیک خود توانسته، جایگاه مناسبی در میان مخاطبان مالی ایرانی پیدا کند. بطور کلی فعالیت اصلی کانال در چهارچوب اخبار، گزارشات آماری روزانه و تحلیل بازار است.  

کانال عرضه اولیه
برخی از کانال‌های بورسی هستند که تنها به انتشار عرضه اولیه در بازار می‌پردازند. این کانال‌ها با انتشار محتوای عرضه اولیه  و میزان سرمایه و تعداد سهام آن مخاطب را از نظر اطلاعات در مورد نمادی که قرار است در بورس عرضه شود اقناع می‌کنند. از این دست کانال‌ها چند مورد وجود دارد که مخاطب می‌تواند با مراجعه به آن از محتوای چنین کانال‌های استفاده کند. که کانال عرضه اولیه یکی از این کانال‌ها می‌باشد.

کانال کامودیتی
این کانال یکی از کانال های ویژه تحلیل کامودیتی ها با رویکرد بین المللی است، که نمادهای فلزاتی و سنگ معدنی را با رویکرد بین المللی تحلیل و بررسی می کند، آدرس این کانال commodititis@  است و رویکرد ویژه ای دارد.

به غیر از کانال‌های که در بالا معرفی شد تعداد زیادی کانال فرعی وجود دارد که بر اساس تخصص خود محتوای مختلفی اعم از تحلیل تکنیکال و بنیادی نماد، اخبار کدال، ارائه سیگنال و غیره  را تولید می‌کنند.

اما در کنار کانال‌های تخصصی بورس، کانال‌ها و صفحه‌های توئیتری و اینستاگرامی وجود دارد که بدون داشتن دانش و بر اساس جو روانی حاکم بر سهامداران، آن‌ها را در دوران اصلاح تشویق به خروج هیجانی از بازار می‌کنند و حتی با امنیتی جلوه دادن ماجرا قصد دارند که سهامداران را به تجمع و اعتراض تشویق کنند.

این روزها با توجه به اصلاح بازار سهامداران خرد به دنبال یک راه حل برای کاهش زیان خود هستند، بنابراین نیاز است که کارشناسان و صاحب نظران بازار با دادن استراتژی مناسب سهامداران خرد را در این شرایط هدایت کنند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته به نظر می‌رسد چیزی که این روزها سهامداران خرد و تازه کار به آن نیاز دارند آموزش و ارائه یک پیشنهاد مناسب به آن‌ها از سوی کارشناسان و فعالان بازار است.

کد خبر: ۴۴٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha