۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
هوش مصنوعی ۳۲ درصد مشاغل را با تغییرات قابل توجه مواجه می کند
گزارش اندیشکده پارلمان اروپا از تهدید ها و فرصت های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی ۳۲ درصد مشاغل را با تغییرات قابل توجه مواجه می کند

هوش مصنوعی برای مشاغل، می تواند توسعه نسل جدیدی از محصولات و خدمات را به همراه آورد، حتی می تواند باعث افزایش فروش، بهبود تعمیر و نگهداری دستگاه، افزایش و کیفیت تولید، بهبود خدمات به مشتری و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی شود.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت پارلمان اروپا در گزارشی به بررسی اینکه هوش مصنوعی چگونه می تواند  روی مشاغل و خدمات تاثیر داشته باشد، پرداخته است: هوش مصنوعی (AI) زندگی ما را هرچه بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد. به طوری که  رشد و ثروت اروپا ارتباط مستقیمی با نحوه استفاده از داده ها و فناوری ها دارد. هوش مصنوعی می تواند تغییر بزرگی در زندگی ما ایجاد کند. از طرفی پارلمان اروپا کمیته ای را برای بررسی تأثیرات  این فناوری ایجاد کرده است. که در زیر برخی از این موارد ارایه شده است.

براساس این گزارش، انتظار می رود حجم داده های تولید شده در جهان از ۳۳ زتا بایت در سال ۲۰۱۸ به ۱۷۵ زتا بایت در سال ۲۰۲۵ رشد کند (یک زتابایت هزار میلیارد گیگابایت است). این درحالی است که کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر در صنعت دیجیتال و اپلیکیشن های در حوزه تجارت به تجارت (b۲b) قوی هستند. با داشتن زیرساخت دیجیتال با کیفیت بالا و یک چارچوب نظارتی که از حریم خصوصی محافظت می کند، اتحادیه اروپا می تواند به یک رهبر جهانی در اقتصاد داده و کاربردهای آن تبدیل شود.

در عین حال که هوش مصنوعی می تواند در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر، اتومبیل های ایمن تر و سایر سیستم های حمل و نقل، محصولات و خدمات مناسب، ارزان تر و با دوام بیشتر کمک کند. همچنین می تواند دسترسی به اطلاعات، آموزش را تسهیل کند. چراکه نیاز به یادگیری از راه دور به دلیل همه گیری کووید ۱۹ اهمیت بیشتری پیدا کرده است. هوش مصنوعی همچنین می تواند محل کار را ایمن تر کند زیرا ربات ها می توانند برای بخش های خطرناک مشاغل استفاده شوند و همزمان با رشد و تغییر صنایع مبتنی بر هوش مصنوعی موقعیت های شغلی جدیدی را نیز ایجاد کند.

هوش مصنوعی برای مشاغل، می تواند توسعه نسل جدیدی از محصولات و خدمات را به همراه آورد، از جمله در بخشهایی که شرکتهای اروپایی  در آن از قدرت بیشتر برخوردارند همچون اقتصاد سبز و دایره ای، ماشین آلات، کشاورزی، مراقبت های بهداشتی، مُد، گردشگری. این می تواند باعث افزایش فروش، بهبود تعمیر و نگهداری دستگاه، افزایش و کیفیت تولید، بهبود خدمات به مشتری و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی شود. این درحالی است که گزارش ۲۰۲۰ اندیشکده پارلمان اروپا افزایش بهره وری نیروی کار مربوط به هوش مصنوعی را تا سال ۲۰۳۵، ۱۱ تا ۳۷ درصد برآورد کرده است.

کمبود استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک تهدید بزرگ در نظر گرفته می شود: فرصت های از دست رفته برای اتحادیه اروپا می تواند به معنای اجرای ضعیف برنامه های اصلی، مانند طرح سبز اتحادیه اروپا، از دست دادن مزیت رقابتی نسبت به سایر نقاط جهان، رکود اقتصادی و امکانات کمتر برای مردم باشد


هوش مصنوعی مورد استفاده در خدمات عمومی می تواند هزینه ها را کاهش داده و امکانات جدیدی را در حمل و نقل عمومی، آموزش، انرژی و مدیریت پسماند ارائه دهد و همچنین می تواند پایداری محصولات را بهبود بخشد. از این طریق هوش مصنوعی می تواند در دستیابی به اهداف توافق نامه سبز اتحادیه اروپا نقش داشته باشد.

 براساس گزارش ۲۰۲۰ اندیشکده پارلمان  هوش مصنوعی می تواند یک و نیم تا ۴ درصد به کاهش انتشار گلخانه های جهانی تا سال ۲۰۳۰ کمک کند. با استفاده از نظارت مبتنی بر داده، جلوگیری از اطلاعات نادرست و حملات سایبری و اطمینان از دستیابی به اطلاعات با کیفیت، می توان دموکراسی را تقویت کرد. هوش مصنوعی همچنین می تواند از تبعیض ها جلوگیری کند، به عنوان مثال با کاهش احتمال تبعیض در تصمیم گیری های استخدام و استفاده از داده های تحلیلی به جای آن.

تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل
انتظار می رود استفاده از هوش مصنوعی در محل کار منجر به حذف تعداد زیادی از مشاغل شود. اگرچه انتظار می رود هوش مصنوعی باعث ایجاد مشاغل دیگری شود، اما آموزش نقش مهمی در جلوگیری از بیکاری طولانی مدت و تضمین نیروی کار ماهر خواهد داشت. از طرفی براساس گزارش مذکور، ۱۴ درصد مشاغل در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)  دارای قابلیت بالا برای اتوماسیون بوده و ۳۲ درصد دیگر هم با تغییرات اساسی روبرو می شوند.

رقابت
جمع آوری اطلاعات همچنین می تواند منجر در رقابت شود زیرا شرکتهایی که اطلاعات بیشتری دارند  دارای مزیت هستند و به طور موثر  می توانند رقبا را  حذف کنند.

باید مشخص شود چه کسی مسئول خسارت ناشی از دستگاه یا سرویس هایی است که با هوش مصنوعی کار می کنند:برای مثال در تصادف با  یک اتومبیل خودران. آیا خسارت باید توسط مالک، سازنده خودرو یا برنامه نویس جبران شود؟

تهدیدها و چالش های هوش مصنوعی
استفاده بیش از حد از این فناوری نیز می تواند مشکل ساز باشد: سرمایه گذاری در برنامه های کاربردی هوش مصنوعی که مفید نیستند یا استفاده از هوش مصنوعی در کارهایی که برای آنها مناسب نیست. اما سوالی مطرح است؛ چه کسی مسئول خسارت ناشی از هوش مصنوعی است؟

همچنین باید مشخص شود چه کسی مسئول خسارت ناشی از دستگاه یا سرویس هایی است که با هوش مصنوعی کار می کنند:برای مثال در تصادف با  یک اتومبیل خودران. آیا خسارت باید توسط مالک، سازنده خودرو یا برنامه نویس جبران شود؟

اگر تولید کننده کاملاً از مسئولیت پذیری آزاد باشد، انگیزه ای برای ارائه محصول یا خدمات خوب وجود ندارد و این می تواند اعتماد مردم به این فناوری را خدشه دار کند. اما در عین حال اگر مقررات بسیار سختگیرانه باشد  می تواند  نوآوری را کمرنگ کند.

کمبود استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک تهدید بزرگ در نظر گرفته می شود: فرصت های از دست رفته برای اتحادیه اروپا می تواند به معنای اجرای ضعیف برنامه های اصلی، مانند طرح سبز اتحادیه اروپا، از دست دادن مزیت رقابتی نسبت به سایر نقاط جهان، رکود اقتصادی و امکانات کمتر برای مردم باشد. استفاده کم از هوش مصنوعی می تواند ناشی از عدم اعتماد عمومی و مشاغل به هوش مصنوعی، زیرساخت های ضعیف، ناکافی بودن در زمینه نواوری، سرمایه گذاری کم باشد.

کد خبر: ۴۴٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha