۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
ضرورت برنامه ریزی برای کشاورزی ارگانیک/ تغییر نگرش در صنایع آرایشی از زیبایی به سلامت
تولیدکننده محصولات آرایشی مطرح کرد؛

ضرورت برنامه ریزی برای کشاورزی ارگانیک/ تغییر نگرش در صنایع آرایشی از زیبایی به سلامت

نقیب، رئیس هیات مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی معتقد است دولت باید برای توسعه کشاورزی ارگانیک در کشور برنامه ریزی کلان داشته باشد چون از این طریق می توان محصولات ارگانیک بسیاری تولید کرد که علاوه بر تامین نیاز داخل، به دیگر کشورها نیز صادرات داشته باشیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در ادامه گفت و گو ها و گزارشات سریالی مرتبط با نحوه فعالیت صنعت ارگانیک در ایران، این بار گفت و گویی با علی نقیب، تولیدکننده اولین کرم ارگانیک کشور انجام داده ایم. گفتنی است علی نقیب، رئیس هیات مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران و همچنین نایب رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق تهران متولد سال ۱۳۳۵ است و سال های مدیدی است که در صنعت آرایشی و بهداشتی کشور فعالیت دارد. وی از ۴ سال پیش در راستای تامین نیاز سلامت و بهداشت جامعه اقدام به تولید کرم ارگانیک سازگار با پوست کرده است و معتقد است مردم ایران بایستی به تمام نوآوری هایی که در کشورهای توسعه یافته باب می شود، دسترسی داشته باشند و استفاده کنند.

*به عنوان سوال اول در خصوص زمینه کاری خود توضیحاتی بدهید.
 تولیدات ما در حقیقت انواع مایع ظرفشویی، شامپو و ضدعفونی کننده است. از سوی دیگر محصول ارگانیک نیز ۴ سال است تولید شده است که تحولی در صنعت بهداشتی و آرایشی ایجاد کرده و همچنین نیاز جامعه امروزی ما که به سلامت غالبا فکر می کنند را برآورده می سازد.

در حقیقت با توجه به اینکه مردم فقط به زیبایی فکر نمی کنند و غالبا روی سلامت خود حساسیت بالایی پیدا کرده اند، بنابراین محصولات آرایشی و بهداشتی به طور خاص باید محصولاتی باشد که با پوست سازگار باشد و عارضه ای برای مصرف کننده به وجود نیاورد. این در حالی است که مواد شیمیایی اگرچه پاک کننده هستند اما اثر گذار هستند و اثر منفی هم می گذارند.

امروز مردم فقط به زیبایی فکر نمی کنند و غالبا روی سلامت خود حساسیت بالایی پیدا کرده اند، بنابراین محصولات آرایشی و بهداشتی به طور خاص باید محصولاتی باشد که با پوست سازگار باشد و عارضه ای برای مصرف کننده به وجود نیاورد

*محصولات آرایشی ارگانیک از چه زمانی در دنیا و از چه زمانی در ایران رایج شده است؟
 محصولات ارگانیک یا طبیعی حدود ۴۰ سال است در دنیا شکل گرفته است و نگاه مصرف کنندگان بیشتر به سمت این دسته از محصولات است در ایران نیز  سالها است رایج شده است. اگرچه در بحث لوازم آرایشی ارگانیک از ۴ سال پیش اولین کرم ارگانیک را در ایران تولید کرده ایم و امروز اولین و تنها تولیدکننده اینگونه محصولات در کشور هستیم.

*به جز کرم ارگانیک آیا محصولات ارگانیک دیگری نیز دارید یا خیر و قیمت این محصولات با محصولات شیمیایی چقدر تفاوت دارد؟
به دلیل تحریم ها چون تهیه مواد اولیه ارگانیک در دنیا هم سخت تر است و هم قیمت بسیار بالایی دارد، در حال حاضر فقط یک نوع کرم ارگانیک صورت داریم؛ گفتنی است این کرم سازگار با پوست است، ضد چروک است و آب پوست را بالا می برد.   این کرم در واقع خواص ارگانیک دارد چون  بحث ما زیبایی پوست نیست در این مورد بلکه بحث ما طبیعی بودن پوست و  شاداب و زنده بودن پوست است.

از نظر قیمتی نیز چون مواد اولیه در راه است بنابراین ۱ سال است توزیع نداریم پس نمی توان قیمت دقیقی الان اعلام کرد.   اما آنچه مسلم است این است که قیمتی در ایران عرضه می شود، نسبت به قیمت های جهانی این محصول کمتر است و شاید بتوان گفت یک پنجم قیمت اروپا است!

 

*مواد اولیه این محصول ارگانیک چیست؟
اول باید بدانیم که ارگانیک با طبیعی فرق دارد. وقتی می گوییم ارگانیک منظور این است که گیاه یا روغنی که در کرم استفاده می شود عملا کود شیمیایی نخورده؛ علاوه بر این زمینی که این محصول در آن کاشته شده ۷ سال کود شیمیایی نخورده است بنابراین از این نظر با محصول طبیعی فرق دارد. مثلا اگر گیاه آووکادو کود شیمیایی نخورده باشد روغن آن ارگانیک نامیده می شود. محصول تولیدی در ارگانیک در هر هکتار بسیار کمتر است و هزینه های تولید مواد اولیه اش نیز بسیار بالا تر است.

یکی از شاخص های صنعت آرایشی و بهداشتی شاخه های ارگانیک و طبیعی است که در دنیا ۴۰ سال است شکل گرفته و ۴۰ سال است نگاه دنیا به سمت سلامت است

جالب اینجا است که روغن هایی که در کرم های ارگانیک استفاده می شود شامل حدود ۲۲ قلم روغن های میوه جات و ارگانیک است به همین دلیل کیفیت آن بالا می رود، نفوذ پذیری در پوست افزایش می یابد و پوست را زنده و شاداب نگه می دارد.

در حقیقت مواد اولیه مورد نیاز باید تحت نظر یک شرکت اروپایی ارگانیک که ما عضو آن هستیم باید وارد شود و ما می توانیم تنها از شرکت هایی که آنها تایید می کنند جنس وارد کنیم. از سوی دیگر ما نیز مانند دیگر تولیدکنندگان زیر نظر سازمان غذا و دارو هستیم.

*نگاه دولت نسبت به تولیدات آرایشی ارگانیکی چگونه است؟
وزارت بهداشت ایران بسیار متخصص است و کارشناسان بسیار قوی نیز داریم که در سطح دنیا بسیار قوی هستند و به بحث محصولات ارگانیک نگاه بسیار خوبی دارند. در حقیقت بسیاری از تاییدیه ها و کنترل های لازم در تولید محصول را در کشور دارند و از سوی دیگر تولید این نوع محصولات را تشویق می کنند.

*چه عاملی باعث ترغیب شما به سمت تولید محصولات آرایشی ارگانیک شد؟
بنده حدود ۳۰ سال است در صنعت بهداشتی و آرایشی کشور حضور دارم و فعالیت می کنم بنابراین با این صنعت به خوبی آشنا هستم. گفتنی است یکی از شاخص های صنعت آرایشی و بهداشتی شاخه های ارگانیک و طبیعی است که در دنیا ۴۰ سال است شکل گرفته و ۴۰ سال است.
بر خلاف گذشته که نگاه فقط به سمت زیبایی بودنگاه دنیا به سمت سلامت است. به این معنا که مصرف کننده وقتی ببیند محصولی بر سلامت پوست وی اثرگذار است حاضر است بهای آن را بپردازد.

البته متاسفانه در کشور ما این صنعت نبود و بنده اولین بار در  سال ۱۳۹۴ این شاخه از محصولات آرایشی و بهداشتی را وارد کشور کردم. چرا که نگاه من در کشور نگاهی ملی است و همیشه در پی این هستم که مردم ما از دنیا عقب نباشند. بنابراین باید تولیدات مان را ارتقا بدهیم و بالا ببریم تا بتوانیم محصولاتی همسطح جهان تولید کنیم.

 از سوی دیگر بنده غالبا نگاه نوآوری همیشه داشته ام و وقتی می بینم در دنیا نوآوری هست اما در کشور ما نیست احساس وظیفه می کنم که آن را در کشور تولید کنم و در اختیار مردم قرار بدهیم.

 بحث ارگانیک کار ساده ای نیست و حمایت دولت و بودجه می خواهد،   از سوی دیگر کشاورزی مکانیزه می خواهد چون نمی توان این کار را در ۱۰ هکتار انجام داد بلکه باید ۱۰ هزار هکتار زمین باشد

*به نظر شما صنعت آرایشی و بهداشتی ارگانیک چه پتانسیل های اقتصادی دارد؟
الان در دنیا ارگانیک در تمام زمینه ها هست و  شکل بیزینسی دارد؛ به عبارت دیگر یک صنعت جا افتاده نه تنها در زمینه محصولات بهداشتی و آرایشی بلکه در تمام صنایع است. حتی در صنعت نساجی هم اگر وارد شویم می بینیم که از نخ های ارگانیک نام برده می شود! و به این معنا است که پنبه ای که در تولید این نخ استفاده شده ارگانیک است؛ یعنی در زمینی کشت شده که کود شیمیایی نخورده است.

با وجود پیشرفت این حوزه در دنیا و  علیرغم پتانسیل اقتصادی بسیار بالایی که دارد متاسفانه در ایران چندان پیشرفت نکرده است. غافل از اینکه کشاورزی ارگانیک بخش مهمی است که در دنیا  بسیار رشد کرده است که عمدتا به دلیل تاثیراتی است که مردم از این محصولات می گیرند.

*علت اینکه ما در بحث ارگانیک چندان پیشرفت نکرده ایم چیست؟
عوامل زیادی دخیل است؛ چون بحث ارگانیک کار ساده ای نیست و حمایت دولت و بودجه می خواهد. از سوی دیگر کشاورزی مکانیزه می خواهد چون نمی توان این کار را در ۱۰ هکتار انجام داد بلکه باید ۱۰ هزار هکتار زمین باشد. اما در ایران می بینیم که زمین ها کوچک است که قطعا جواب نمی دهد.

باید دولت برنامه ریزی کلان کند تا کشاورزی ارگانیک را بتواند توسعه بدهد چون از مسیر کشاورزی ارگانیک محصولات ارگانیک بسیار خوبی را می توانیم داشته باشیم. آن هم به این دلیل که ایران کشوری بسیار پهناور است و با این قابلیت می توانیم محصولات ارگانیک را نه تنها برای مردم ایران بلکه برای صادرات نیز داشته باشیم.

*فکر می کنید چند سال دیگر می توان مواد اولیه صنایعی که در حوزه محصولات ارگانیک فعالیت می کنند را در داخل تولید کنیم؟
الان بخشی از این مواد در حال تولید در کشور است. خوشبختانه این صنعت روبه رشد است و بخش خصوصی بخصوص به دلیل نگاهی که به جامعه دارد و از سوی دیگر به دلیل سود آوری صنعت ارگانیک، راغب است و تولید بسیاری از مواد این محصولات شروع شده است. با این وجود به نظر من ظرف ۱۰ تا ۲۰ سال آینده ما می توانیم یک کشاورزی ارگانیک خوب در کشور داشته باشیم.

کد خبر: ۴۴٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha