۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
دست «سفید تمشک» به آسمان نرسید/فرجام هتل بین المللی و بی ستاره
بازار گزارش می دهد؛

دست «سفید تمشک» به آسمان نرسید/فرجام هتل بین المللی و بی ستاره

رامسر - ۱۲ سال از کلنگ زنی هتل هفت ستاره ای می‌گذرد که قرار بود مازندران را به آسمان هفتم پیوند دهد اما هنوز دست روستای سفید تمشک رامسر به ستاره‌ ای نرسیده است.

بازار - گروه استان‌ها: خردادماه سال ۸۶ بود در دوره ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی که خود اصالت مازندرانی و رامسری دارد، کلنگ هتل هفت ستاره سماموس در زمین ۲۴۰ هزار مترمربعی مشرف‌به عرصه‌های جنگلی هیرکانی در روستای سفید تمشک به زمین زده شد.

این پروژه که قرار بود در روستای سفیدتمشک رامسر احداث شود، برایش ۱۲۰ هزار مترمربع زیربنا، با سه ساختمان برج مانند در ۶۲ طبقه تعریف‌شده بود و پارکینگ طبقاتی ۱۲ طبقه با ظرفیت هزار و ۲۰۰ خودرو نیز جانمایی شده بود.

۱۲ سال از آن روز خاطره آمیز که قرار بود طلسم هتل‌های بین‌المللی را در مازندران بشکند، گذشت، اکنون نه از سماموس خبری است و نه از هفت ستاره‌اش. این پروژه قرار بود شش‌ساله احداث و یک سال نیز تجهیز شود و اکنون جای کلنگ‌های به زمین زده روز افتتاح، علف‌های هرز قد برافراشته است.

سرمایه‌گذاران این پروژه مسائلی مانند نبود راه دسترسی، واقع‌شدن یک مدرسه در مسیر هتل و همکاری نکردن متولیان امر را دلیل توقف این پروژه میلیاردی عنوان کرده بودند. سرنوشت سماموس باگذشت ۱۲ سال همچنان نامعلوم است و مسئولان کنونی از خلعید این پروژه عظیم و توقف آن خبر می‌دهند.

وضعیت هتل سماموس از همان ابتدا نامعلوم بود

مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران درباره وضعیت هتل بین‌المللی و هفت ستاره در رامسر می‌گوید: وضعیت این هتل از همان ابتدا نامعلوم بود و آخرین اطلاعاتی که درباره آن دارم این است که عرصه از سرمایه‌گذار خلع ید شد.

وی اظهار داشت: در پی خلع ید، سرمایه‌گذار از استانداری مازندران شکایت کرد و مسئله در محاکم قضایی جریان دارد.

وی با عنوان اینکه سرمایه‌گذاری این پروژه ایرانی است یادآور شد: این پروژه در دوره آقای مشایی که رئیس سازمان میراث فرهنگی بود کلنگ زنی شده است.

سرمایه گذار خلع ید شد/ طرح پرونده در دادگاه

همچنین مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در پیگیری درباره وضعیت هتل بین‌المللی سماموس می‌گوید: به دلیل عدم اجرای پروژه زمین واگذارشده از سرمایه‌گذار خلعید شد و براین اساس وی از استانداری شکایت کرده بود و در دادگاه پرونده این پروژه مطرح است.

وی کوه خواری را ازجمله مسائل مطرح‌شده درباره پرونده هتل سماموس عنوان کرد و گفت: درعین‌حال سرمایه‌گذار مدعی ضررو زیان شده و این پرونده در محاکم قضایی مشغول بررسی است.

وی همچنین افزود: سرمایه‌گذار مدعی شده بود که به چه دلیل از وی خلع ید شده است درحالی‌که سنگ‌های عرصه پروژه را به فروش می‌رساند و هنوز دادگاه تاکنون در این زمینه رأی صادر نکرده است و واحد حقوقی استانداری نیز مسئول پیگیری پرونده سماموس است.

نبود هتل بین المللی و اقامت میلیونی گردشگر در مازندران

نبود هتل با مقیاس بین‌المللی و چند ستاره در مازندران در حالی است که سالانه بیش از ۶۰ میلیون مسافر به استان سفر می‌کنند و شمار اقامت مسافران در نیمه اول امسال در مازندران به بیش از ۵۸ میلیون نفر شب رسیده است.

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به افتتاح سه هتل و شش هتل آپارتمان در سال ۹۷ و شش‌ماهه نخست ۹۸ گفت: در مدت مشابه پنج هزار و ۸۵۲ مجوز برای تأسیسات گردشگری صادرشده و برای دو هزار و ۱۶۸ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجادشده است.

وی همچنین از اقامت ۵۸ میلیون و ۲۴۸ هزار ۱۱۹ نفر شب در سال قبل و ۶۲ میلیون ۲۵۵ هزار ۹۴۷ نفر شب در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ دراستان مازندران، خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به ورود ۴۳۰ هزار ۹۹۵ گردشگر خارجی در سال ۹۷ به استان گفت: در این مدت ۸۶ هزار ۱۹۹ نفر گردشگر خارجی در استان اقامت داشتند و این میزان در سه‌ماهه نخست سال ۹۸ به ۱۵ هزار ۴۳۳ نفر شب رسیده است.

وی افزود: در سال ۹۷ و شش‌ماهه نخست سال جاری بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در دوره‌های آموزشی گردشگری شرکت کردند.

فرزانه از صدور ۱۳۵ موافقت اصولی در سال ۹۷ با پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری ۸ هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال و همچنین صدور ۶۰ موافقت اصولی با پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال در شش‌ماهه نخست سال جاری خبر داد.

وی افزود: ۱۷۲ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۲۴۵ هزار میلیارد ریال در حال ساخت است که با تکمیل این پروژه‌ها برای ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر، شغل پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران از شناسایی یک سرمایه‌گذار خارجی و معرفی به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری درسال ۹۷ خبرداد و افزود: ۲۹ فرصت سرمایه‌گذاری جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی به این مرکز معرفی‌شده است.

وی همچنین از پرداخت ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۳۶۹ طرح در سال ۹۷ و شش‌ماهه نخست سال جاری خبرداد.

مازندران مقصد گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود و برنامه ریزی برای ایجاد هتل هایی با گرید بین المللی و توسعه اماکن اقامتی از ملزومات توسعه گردشگری به شمار می رود و اکنون به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های مناسب، درصد قابل توجهی از مسافران استان در چادرها، خانه مسافرها و ویلاهای شخصی اقامت می کنند و سهم هتل ها از اقامت مسافران ناچیز است.

کد خبر: ۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha