۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
دلار در آستانه ۳۰ هزار تومان! / سرمایه گذاری در بازار نامعلوم ارز اشتباه است
«بازار» گزارش می دهد؛

دلار در آستانه ۳۰ هزار تومان! / سرمایه گذاری در بازار نامعلوم ارز اشتباه است

نرخ دلار در بازار آزاد در حالی به ۲۹ هزار ۲۵۰ تومان و یورو به ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است که کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند؛ چنین قیمت هایی هر چند شاید ادامه دار باشد اما پایدار نیست و احتمال کاهش آن در آینده نزدیک وجود دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها مدتی است در بازار ارز روز به روز در حال افزایش بوده و سرمایه گذاران در خلاء نظارتها و نبود سیاست گذاری های بازدارنده بانک مرکزی در جلوگیری از رشد بی منطق قیمت این کالا همچنان در حال ورود به این بازار هستند. بازار جذابی که البته ریسک بالایی هم دارد چرا که معلوم نیست روزهای آینده چنین بازاری به چه روزی مبتلا شود.
بازار ارز میدان فردوسی و حوالی آن چند هفته ای است شلوغ شده و باز هم صدای دلار ...دلار ...دلالان و فعالان این بازار گوش رهگذران را می نوازد. صدایی که دیگر چون گذشته رهگذران بی تفاوت از کنار آن نمی گذرند و کم و بیش سئوال می کنند قیمت دلار چند شده ...؟ به نظرتون پایین نمیاد؟...

کاهش روزانه ارزش پول ملی با گرانی ارز
البته تابلو و مانیتور قیمت انواع ارز و سکه در صرافیهای خیابان فرودسی و اماکن فروش این کالاها نیز هر چند ساعت یک بار تغییر می کند، تغییر قیمتی که معمولا با شیب بالای همراه بوده و مردم را نگران کرده است که این افزایش قیمت تاثیر خود را بر روی همه کالا و خدمات در بازار به جای می گذارد. تاثیر بسزایی که ارزش پول ملی را نزولی و قدرت خرید مردم را در بازار بشدت پایین می آورد. سئوال خیلی از کارشناسان و آحاد مردم از مسئولان این است که چرا قیمت دلار باید به حدود ۳۰ هزار تومان برسد؟. چرا کسی پاسخگویی نابسامانی قیمت ها در بازار ارز نیست؟.
گله مندی مردم از سیاست گذاران اقتصادی و متولیان نرخ ارز این است که چرا قیمت دلار در طول کمتر از یکسال باید به حدود ۳ برابر برسد. دلاری که سال گذشته ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان قیمت داشت اما اکنون نرخ آن به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است.
هر چند تحریم ها بر افزایش نرخ ارز تاثیر گذاراست اما به عقیده کارشناسان ناکارآمدی ها و ناتوانی ها در مدیریت بازار ارز و ... ربطی به تحریم ندارد. چرا که در شرایط بحران نیز به درستی می توان بحران ها را مدیریت کرد.

دلار در کانال ۲۹ هزار تومان
اکنون که قیمت ها در بازار ارز و سکه لحظه ای بالا می رود و فعالان چنین کالاهایی در این مسیر بدون موانع در حرکت اند، نمایانگر آن است که در صورت عدم اتخاذ برخی سیاست های بازدارنده این احتمال وجود دارد که نرخ ها در این بازار مهم اقتصادی همچنان افزایشی باشد. به طور مثال امروز در بازار آزاد قیمت دلار با افزایش نسبت به نرخ دیروز، وارد کانال ۲۹ هزار تومان شده و با قیمت  ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان، یورو ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. این افزایش قیمت که ناشی از برخی فعل و انفعالات سکه بازان و نیز تاثیر افت شاخص ها و نوسان در بازار سرمایه بوده به همراه بی توجهی بانک مرکزی در ورود به این بازار برای ساماندهی قیمت ها است موجب شده تا نرخ ارز همچنان در بازار بر مدار رشد قرار گیرد.
با افزایش قیمت ارز در بازار، بانک مرکزی نیز سیاست رشد قیمت این کالا در صرافی را در پیش گرفته تا از این طریق مانع رشد جهشی قیمت ها در بازار ارز شود. سیاستی که بعضا هدررفت منابع ارزی کشور را در پی دارد بدون اینکه تاثیر آنچنانی بر کاهش قیمت ارز به جای گذارد.

صرافی ها هم ارز را گران کردند
طوری که ازهفته گذشته باز هم با تشدید نوسانات ارزی و ورود دلار به کانال ۲۷ هزار تومان، بازارساز نیز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا گرفت. با این تصمیم علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.  
اما آنطور که معلوم است، بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند؛ این در حالی است که در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی است. آنطور که نرخ فروش دلار امروز در صرافی ها با افزایش  ۷۵۰ تومانی نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۸ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان مشاهده می شود. همچنین قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۳ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۳ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین شده است.

گرانی طلا و سکه در بازار
با افزایش قیمت دلارقیمت سکه و طلا نیز در بازار افزایش یافت. در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۶۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک‌میلیون و ۲۶۱ هزار تومان، و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. علاین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۲۶۱ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۷۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

برای سرمایه گذاری روی ارز و خودرو حساب باز نکنید
علی اصغر قائمی نیا کارشناس اقتصاد اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره آینده قیمت ها در بازار ارز، گفت: این که قیمت ارز مدتی است در بازار افزایشی است ناشی از تاثیر برخی مسائل سیاسی است و بانک مرکزی هم نمی خواهد با عرضه ارز به بازار منابع ملی را به نفع عدهای سفته باز و سوداگر هدر دهد.  
وی با بیان اینکه دولت بخصوص بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز منتظر انتخابات ریاست جمهوری امریکاست، گفت: هیجان و جو روانی اکنون بازار ارز را فرا گرفته است این در حالی است که این جو و التهاب با پایان انتخابات ریاست جمهوری امریکا بی شک فرو کش و قیمتها در بازار ارز تغییر می کند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بانک مرکزی دارای منابع عظیم ارزی است اما نمی خواهد آن را بی حساب و کتاب در بازار عرضه کند چرا که عرضه ارز در چنین شرایطی کارساز نیست، بنابراین به نظر می رسد بانک مرکزی منابع ارزی خود را برای عرضه در بازار با هدف ساماندهی نرخ ارز در پایان انتخابات موکول کرده است و در این زمینه  چه ترامپ رئیس جمهور بشود وچه فردی دیگر، بانک مرکزی انرژی خود را برای ساماندهی دهی بازار ارز در آن موقع گذاشته است.
قائمی نیا اظهارداشت: در چنین شرایطی سرمایه گذاری بر روی ارز و خودرو در این روزها کاری اشتباه است و مردم در این مدت زمان نباید برای سرمایه گذاری اقدام به خرید این کالاها کنند.

بازار نامعلوم سرمایه گذاری ارز
بنابه این گزارش، هر چند بازار ارز طی چند روز اخیر فعال شده و قیمت ها در این بازار با روند رو به رشدی در حرکت است اما چنین بازاری با توجه به رشد بی منطق قیمتی که طی می کند بی تردید ثبات نخواهد داشت و این احتمال وجود دارد که بازار ارز در روزهای آینده با کاهش قیمت همراه شود، چرا که بانک مرکزی معتقد است؛ آنچه این روزها در بازار ارز درحال وقوع است دلیل اقتصادی ندارد و باید پشت پرده گرانی‌ها را مسایل سیاسی و امنیتی جست‌وجو کرد. مسائلی چون انتخابات ریاست جمهوری امریکا که بی شک بر این نوسان قیمت این کالا در بازار داخلی ارز تاثیر گذاشته است.

کد خبر: ۴۳٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha