۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
ترسیم خط قرمزهای اقتصاد در سفر معاون اول به هرمزگان/ گمرک محل نگهداری کالا نیست
سفر یک‌روزه جهانگیری به هرمزگان

ترسیم خط قرمزهای اقتصاد در سفر معاون اول به هرمزگان/ گمرک محل نگهداری کالا نیست

بندرعباس– اسحاق جهانگیری در راس هیئتی متشکل از وزرا و مسئولان اقتصادی دولت به استان هرمزگان سفر کرد و پس از افتتاح یک بیمارستان در مرکز استان، به بازدید از پروژه‌های حوزه نفت و گاز و همچنین گمرک پرداخت.

بازار، گروه استان‌ها: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز شنبه در راس هیئتی وارد بندرعباس شد و مورد استقبال گرم استاندار هرمزگان، نمایندگان مجلس و همچنین مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت، در این سفر تعدادی از وزرا و مسئولان اقتصادی جهانگیری را همراهی می‌کنند.

در نخستین برنامه امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور بیمارستان زنان و زایمان دکتر علی شریعتی بندرعباس به بهره‌برداری رسید، این بیمارستان دارای ۱۳۰ تخت مصوب است که می‌تواند سرانه بهداشت و درمان شهرستان بندرعباس را افزایش دهد.

حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مراسم افتتاح این بیمارستان ضمن بیان اینکه بیمارستان زنان و زایمان دکتر علی شریعتی بندرعباس در زیربنای ۱۰ هزار و ۶۶۰ متر مربع ساخته شده است، گفت: بخش مراقبت پس از زایمان، آی سی یو و ان سی یو، آی سی یوی مخصوص نوزادان، بخش بستری، اتاق عمل و ... در زمره بخش های این بیمارستان است.

بهره برداری از یک طرح فولادی
بهره برداری از مرحله دوم کارخانه فولادسازی کاوه جنوب کیش در بندرعباس، دیگر برنامه اسحاق جهانگیری در سفر یک روزه به استان هرمزگان بود. معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح این طرح مهم در جنوب کشور اشاره‌ای به تحریم‌ها و رشد اقتصادی کشور کرد و گفت: ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

اسحاق جهانگیری در ادامه بیان کرد: دشمنان ما و در راس آنها مسئولان آمریکا فکر می کردند که ایران با وجود تحریم ها نمی تواند نفت و کالاهای غیر نفتی را بفروشد در حالی که در شرایط تحریم صادرات کشور ادامه دارد و حتی تلاش مسئولان نیز بر صادرات مفید متمرکز است.

وی با بیان اینکه دولت پس از سال ۹۷ تصمیم گرفت تا برای حمایت از تولید کالاهای وارداتی طبقه بندی شوند و ورود کالاهایی که در کشور تولید می‌شوند ممنوع شدند، تاکید کرد: بخش خصوصی یکی از ارکان تحقق شعار سال ۹۹ است و لذا باید فضای اطمینان بخش و مطمئن برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مهیا کنیم.

زنجیره تولید فولاد کشور
سرپرست وزارت صمت نیز در این مراسم با اشاره به تحریم ها، گفت: خوشبختانه در چند سال گذشته ایران اسلامی توانست رتبه دهم تولید فولاد در دنیا را کسب کند که این در عین فشارها و تحریم های اقتصادی بوده است.

جعفر سرقینی بیان کرد: در سال ۹۱ که تحریم‌ها مسجل شد وضعیت تولید زنجیره فولاد کشور ۱۲۳ میلیون تن بود، این ظرفیت با وجود تحریم‌ها امروز به ۲۳۰ میلیون تن رسیده است و امروز با افتتاح این واحد به تنهایی ما به ظرفیت ۳۷ میلیون تن رسیدیم و این قطعاً به دلیل کار و روحیه جهادی افرادی است که در این پروژه همکاری داشتند.

مردم خط قرمز نظام
نشست مشترک سازمان های گمرک، بنادر و دریانوردی، صمت و بانک مرکزی به میزبانی بندر شهید رجایی دیگر برنامه مهم سفر یک‌روزه اسحاق جهانگیری به استان هرمزگان بود. معاون اول رئیس جمهور در این نشست با اشاره به اینکه دولت دو موضوع را به‌عنوان خط قرمز تلقی می‌کند، گفت: عدم تحمیل موضوعات به بانک مرکزی و همچنین ارائه خدمات و کالاهای اساسی به مردم دو خط قرمز ما محسوب می‌شود.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه هیچکس حق ندارد به بهانه اجرای مقررات مانع از ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شود، گفت: این به معنای عدم رعایت مقررات محسوب نمی شود بلکه در حقیقت مراد ما سرعت بخشیدن به کارها و انجام تشریفات لازم در کوتاه ترین زمان است که به رشد اقتصادی ما کمک می کند.

وی با بیان اینکه همه باید احساس کنیم که مسئولیت داریم مشکلات مردم را برطرف کنیم، افزود: اگر در شرایط عادی برخی فرآیندها ظرف یک ماه انجام می‌شد، امروز که در شرایط محدودیت ارزی و فشارهای متعدد هستیم، این کارها باید در مدت یک هفته به انجام برسد لذا مدیریت جهادی امروز باید در بدنه مسئولان کشور تقویت شود.

گمرک محل نگهداری کالا نیست
معاون اول رئیس جمهور همچنین به موضوع گمرکات نیز اشاره کرد و افزود: گمرک محلی برای انبار و نگهداری کالا نیست و باید مقرراتی وضع شود تا هزینه انبارداری کالاهایی که بیش از مدت متعارف در گمرک باقی می مانند، برای صاحب کالا مقرون به صرفه نباشد و او را ملزم به تخلیه کالای خود از بنادر کند.

جهانگیری در حاشیه سفر خود به استان هرمزگان در مقابل میکروفون خبرنگاران نیز قرار گرفت و موضوعات اقتصادی مهمی را مطرح کرد، وی با بیان اینکه در سه ماه اول امسال شاهد رشد ۲.۵ درصدی در بخش صنعت هستیم، گفت: این رشد بدون احتساب نفت است.

وی همچنین بیان کرد: اکثر کشورهای پیشرفته جهان صرفاً به خاطر مواجه شدن با پدیده کرونا با رشدهای منفی بالای اقتصادی روبرو هستند اما خوشبختانه ما در کشورمان توانسته ایم به رشد خوبی دست یابیم.

جهانگیری ادامه داد: در سال ٩٨ توانستیم حدود ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم و نیازهای ضروری کشور را تامین کنیم و بدون تردید اگر در سال جاری نیز موضوع ویروس کرونا وجود نداشت حتماً رقم این صادرات افزایش پیدا می کرد.

برخی افراد مشکلات را بزرگنمایی می‌کنند
معاون رئیس جمهور در ادامه و با بیان اینکه برخی افراد در این زمینه موارد ناچیزی را بزرگ‌نمایی می‌کنند و به این وسیله کل مدیریت واردات کشور را زیر سوال می برند که این جفا در عرصه مدیریت واردات است، بیان کرد: دولت از سال ۹۷ بلافاصله اعلام کرد که کالاهای وارداتی طبقه بندی و الویت بندی شوند و مواردی که در داخل کشور تولید می شود، وارد نشود و در نتیجه این تصمیم تولید در داخل کشور به راه افتاد.

جهانگیری با بیان اینکه نهادهای عمومی و شرکت های خصوصی و سرمایه گذاری بانکی از جمله ارگان هایی هستند که در شرایط فعلی بایستی مورد حمایت قرار گیرند تا مشکلات را رفع کنیم، تاکید کرد: برای ایران نامناسب است که در دوره طولانی بیش از ۱۰ سال از رشد سرمایه گذاری منفی برخوردار باشد از این رو تیم اقتصادی دولت بایستی سازوکار دقیقی تدوین کند که بخش خصوصی و نهادهای عمومی به عرصه سرمایه گذاری وارد شوند.

توسعه بندر شهید رجایی
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم یکی از همراهان جهانگیری در این سفر بود که درباره پیشرفت فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، به خبرنگاران گفت: فاز سه توسعه پایانه کانتینری این بندر در مجموع شامل احداث ۱۴۰۰ متر اسکله، چهار میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پس‌کرانه است که با حداکثر توان داخلی در دست اجرا است.

محمد راستاد با بیان اینکه  تکمیل کردن فاز مذکور موقعیت و شرایط برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ کانتینری با ظرفیت ۱۸ هزار TEU در بندر شهید رجایی را فراهم ساخته و ۲.۲ هزارTEU کانتینر به ظرفیت این بندر اضافه می‌شود.

نشست با فعالان اقتصادی و مسئولان استان هرمزگان از جمله دیگر بخش های سفر جهانگیری به هرمزگان است که همچنان نیز ادامه دارد.

کد خبر: ۴۳٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha