۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
ممنوع شدن نوسان گیری روزانه؛ شوک مثبت به بورس که تاثیر لحظه‌ای داشت
تحلیل روزانه بورس؛

ممنوع شدن نوسان گیری روزانه؛ شوک مثبت به بورس که تاثیر لحظه‌ای داشت

خبر ممنوع شدن نوسان گیری روزانه اگرچه در ابتدای معاملات بازار را به اندازه ۲۰ هزار واحد مثبت کرد اما بیش از یک ساعت دوام نیاورد و بازار به صعود کم ۴ هزار واحدی بسنده کرد.

 وحید بلالی؛ بازار: صبح امروز شنبه پنجم مهر ماه، شاخص بورس تهران با صعود ۲۰ هزار و ۸۳۲ واحدی، معاملات امروز خود را آغاز کرد. شاخص در ابتدای صبح با صعود ۲۰ هزار و ۸۳۲ واحدی در شاخص کل به عدد  یک میلیون و ۶۳۲ هزار واحد رسیده و ۱.۲۹ درصد صعود داشته و شاخص کل هم وزن با افزایش بیش از  ۶۹۱ واحد رشد ۰.۱۷ درصدی را تجربه کرده شاخص آزاد شناور نیز رشد ۲۲ هزار و ۸۱۴ واحدی را تجربه کرد اما رفته رفته با افزایش عرضه ها بورس باز هم ریزش در سهام شاخص ساز با عقب نشینی بیش از ۱۶ هزار واحدی به رشد ۴ هزار واحدی رضایت داد.

در ابتدای صبح، نمادهای فولاد، تاپیکو، فارس، وبملت،  وغدیر  بیش ترین تاثیر را بر رشد شاخص بورس داشتند و تا آخرین لحظه بازار نیز مثبت بودند، در پایان معاملات امروز فملی، شتران، اخابر، همراه و پارسان بیشتر تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس از خود بر جای گذاشتند.

شوک مثبتی که تاثیر لحظه ای داشت
ابتدای صبح امروز خبری در رسانه ها و فضای مجازی به شدت پیچید و آن هم ممنوعیت نوسان گیری روزانه در بورس بود، این خبر احتمالا در این هفته و هفته های بعد می‌تواند اثری مثبتی از خود بگذارد، متاسفانه بیش از سه ماه است رویه برخی از حقوقی ها و حقیقی هایی که با سرمایه کلان در بازار سرمایه گذاری می کنند نوسان گیری روزانه است، ممنوعیت نوسان گیری روزانه زمانی مهمتر می شود که پای حجم مبنا و دامنه نوسان در میان می آید، عده ای به راحتی می توانند در سهم هایی که شناور پایین داشته آن سهم را از صف خرید به صف فروش و از صف فروش به صف خرید ببرند و در این میان بیش از ۵ درصد نوسان بگیرند، وقتی سهمی ارزنده است نیز این نوسان گیری مهمتر شده زیرا توجه حقوقی ها و حرفه ای های بازار به این نوع سهم ها بیشتر است، یا حتی در سهام غیر ارزنده نیز این نوسان گیری خطرناک است زیرا حقیقی های تازه وارد بی دانش به دنبال پول هوشمند می گردند تا هر نمادی که وضعیت ظاهری خوبی دارد را خریداری کنند و نتیجه این عمل متضرر شدن فعالان با تجربه و سرمایه گذاران بلند مدت بازار است.

دلار ۳۱ هزار تومانی و بورس ۳ میلیونی
به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار، با وجود دلار ۳۱ هزار تومانی باید شاخص کل بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باشد، از لحاظ بنیادی شاخص کل با این دلار باید حداقل به میزان ۳ میلیون واحد برسد، رشد دلار و رشد بازارهای موازی اگرچه در این روزها باعث ریزش بازار بورس شده اما قطعا طولی نخواهد کشید که این بازار نیز به روند صعودی باز خواهد گشت، بازار ارز و خودرو زمانی که به تعادل رسیده و حتی ریزشی شود، باز هم سرمایه ها به سمت بورس خواهد آمد.

دوران تحلیل بورس
بهترین خبری که می تواند این روزها کام فعالان بورس را شیرین کند «تحلیل پذیر شدن» بورس ایران است. دیگر دوران سیگنال دهی کانال های قارچی بورس تمام شده و تازه واردان بورسی یا باید آموزش ببینند و یا از افراد حرفه ای مشاوره بگیرند، دیگر بورس به گونه ای نیست که با سیگنال دولت برای خرید دارا یکم نمادهای آن را خریداری کرده تا سرمایه چند برابر شود، برای کسب سودهای ۲۰ تا ۳۰ درصدی هم باید تحلیل ویژه داشت، نمونه عینی این واقعیت نمادهای ارزنده سنگ معدنی، پتروپالایشی و فراکابی است.

کد خبر: ۴۳٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha