۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
رشد ۱۳درصدی صنعت سیمان کشور در ۹ماهه سال جاری / چین مشتری کلینکر ایران

رشد ۱۳درصدی صنعت سیمان کشور در ۹ماهه سال جاری / چین مشتری کلینکر ایران

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از رشد ۱۳درصدی صنعت سیمان کشور در ۹ماهه سال جاری خبر داد.

بازار-محمد فکوری: عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه تولید کلینکرکشور در ۹ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته، رشد را شاهد بوده است، گفت: کشور در حال حاضر در بحث تولیدات محصولات سیمانی در وضعیت خوبی قرار دارد و تولید کلینکر با افزایش ۵درصدی نسبت به ۹ماهه سال گذشته روبه‌رو بوده است.

وی افزود: در بحث تولید سیمان نیز رشد ۹ درصدی را شاهد بودیم و مصرف داخلی این محصول، رشد ۱۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص صادرات محصولات سیمانی کشور، خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات و بخش کلینکر شاهد افزایش ۳۳درصدی صادرات این محصول بودیم اما در صادرات سیمان روند کاهشی را ثبت کردیم که این صادرات این محصول با کاهش ۷درصدی همراه بوده است.

شیخان با بیان اینکه علت کاهش صادرات سیمان به کشورهای هدف، تغییر خرید این بازارها از سیمان به کلینکر بوده، گفت:علت کاهش صادرات سیمان، تمایل کشورهای همسایه و بازارهای هدف ایران به خرید کلینکر بوده، به همین علت صادرات کلینکر افزایش چشمگیری داشته و صادرات سیمان کاهش پیدا کرده البته لازم به ذکر است که در مجموع صادرات کلینکر و سیمان کشور در ۹ماهه سال جاری نسبت به ۹ماهه سال گذشته حدود ۱۳درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: کشور چین به تازگی واردات کلینکر را در دستور کار قرار داده و به همراه برخی کشورهای دیگر مانند عراق و کشورهای حوزه « cis» کلینکر را خریداری کرده و در کارخانه‌های آسیاب خود این محصول را به سیمان تبدیل می‌کنند.

چین واردکننده کلینکر شد

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، با اشاره به اینکه چین به کشورهای واردکننده کلینکر اضافه شده است، اظهار کرد: در ۹ماهه سال جاری کشور بنگلادش به کشورهای واردکننده کلینکر اضافه شده و از سوی دیگر چین برخی از کارخانه‌های خود را به دلیل مسائل زیست محیطی تعطیل کرده و برای تامین نیاز خود به واردات کلینکر رو آورده است.

شیخان از تامین بازار داخلی سیمان تا سال ۱۴۱۰ خبر داد و بیان کرد: بازار داخلی هیچ‌گونه کمبودی در بحث سیمان تا سال ۱۴۱۰ نخواهد داشت و پیش بینی می‌شود با توجه به ظرفیت موجود در کشور کمبودی در بحث صنعت سیمان در کشور احساس نشود.

گفتنی است بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، گروه کالایی سیمان، بتن، شن و ماسه در پاییز امسال نسبت به تابستان امسال رشد منفی ۸.۱ درصد داشته، اما در مقایسه با فصل مشابه سال قبل (پاییز ۹۷) افزایش قیمت ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر: ۴٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha