۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
طلا همچنان بهشت امن سرمایه گذاری/ بازدهی ۶۰ درصدی بیت کوین در نیمه نخست امسال
آیا بیت کوین ارز آینده دنیاست؟

طلا همچنان بهشت امن سرمایه گذاری/ بازدهی ۶۰ درصدی بیت کوین در نیمه نخست امسال

با وجود اینکه بیت کوین در نیمه نخست امسال بازدهی ۶۰ درصدی را تجربه کرده، اما رادپور کارشناس اقتصادی، همچنان بازار طلا و فلزات گران بها را بازار امنی برای سرمایه گذاری می داند. او معتقد است با وجود افزایش تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال، سهم سرمایه گذاران این حوزه در مقایسه با سایر بازارها هنوز بسیار اندک است.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: روند نزولی بیت کوین بعد از حدود ۳ هفته بالاخره متوقف شد و نسبت به روز قبل تر از آن حدود ۶۴ دلار افزایش یافت. دیروز هر بیت کوین به قیمت ۱۰ هزار و ۷۰۶ تومان معامله می‌شد که نشان دهنده افت ۶۶۳ دلاری نسبت به یک ماه گذشته است. با وجود کاهش ۵.۸ درصدی این ارز دیجیتال در یک ماه گذشته، اما سرمایه گذاری در آن همچنان برای بسیاری از سرمایه گذاران جذابیت‌های خاص خود را دارد. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد بهای بیت کوین از ۶ هزار و ۴۳۶ دلار در ۴ فروردین امسال به حدود ۱۰ هزار و ۷۰۶ دلار رسیده که نشان دهنده رشد حدود ۴ هزار و ۲۷۰ دلار یا حدود ۱۱۵ میلیون تومانی (با احتساب دلار ۲۷ هزار تومان) است. اما در حالی بیت کوین در نیمه نخست امسال سود حدود ۶۰ درصدی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده که میزان بازدهی بورس در این مدت ۲۱۲ درصد و سکه ۱۱۸ درصد بوده است. در این میان اما کم نیستند کسانی که سرمایه گذاری در بازارهای واقعی را به بازارهای دیجیتال ترجیح می‌دهند.

میثم رادپور کارشناس اقتصادی در این باره به بازار می‌گوید: با وجود اینکه بانک‌های مرکزی تعدادی از کشورها ارزهای دیجیتال را به رسمیت شناخته اند اما هنوز بیشتر سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که سرمایه‌های خود را وارد بازار فلزات گران بها کنند.

او همچنین با اشاره به کاهش ارزش پول ملی، ادامه داد : در چند ماه گذشته شاهد رشد شدید گردش نقدینگی در کشور بودیم. به عبارت دیگر این ذهنیت در بین مردم وجود دارد که نباید دارایی خود را به صورت ریال نگهداری کنند. همین مساله موجب شده که خرید و فروش در بازارهای مختلف به شد افزایش یابد.

به گفته رادپور، هرچند که متقاضیان خرید بیت کوین در ایران در مقایسه با بازارهای دیگری همچون بورس، سکه و دلار و حتی خودرو و مسکن بسیار ناچیز هستند اما در ماه گذشته شاهد خرید و فروش بیت کوین در کشور بوده ایم.

این کارشناس بازار ارز و طلا که پیش بینی آینده بازارهای جهانی را کاری سخت می‌داند، گفت: نظام پولی بین‌المللی دنیا شرایط جدیدی را تجربه می‌کند. به طور خاص در ۶ ماه گذشته در دنیایی داریم زندگی می‌کنیم که نرخ بازدهی در بسیاری از بازارها منفی شده است. در دنیایی زندگی می‌کنیم که سپرده گذاری به ویژه اوراقی که دولت‌ها منتشر کرده‌اند،  بازدهی منفی بوده و بهای نفت برای اولین بار به منفی ۳۷ دلار رسیده است. به عبارت دیگر شرایط فعلی تجربه جدیدی است که کل دنیا با آن مواجه شده است. بخشی از مشکلات به پاندمی کرونا باز می‌گردد اما به نظر من مشکلات فعلی ریشه در بی نظمی‌ها و نابسامانی‌های نظام‌های پولی بانک‌های مرکزی دنیا دارد. با این وجود هنوز بسیاری در جهان بازار فلزات گران بها را بازار امن تری برای سرمایه گذاری می‌دانند.

آنگونه که آمارها نشان می‌دهد بهای بیت کوین از ۶ هزار و ۴۳۶ دلار در ۴ فروردین امسال به حدود ۱۰ هزار و ۷۰۶ دلار رسیده که نشان دهنده رشد حدود ۴ هزار و ۲۷۰ دلار یا حدود ۱۱۵ میلیون تومانی (با احتساب دلار ۲۷ هزار تومان) است

بازدهی کدام بازارها بیشتر بوده است؟
آنگونه که آمارها نشان می‌دهد بازدهی بیت کوین در نیمه نخست امسال حدود ۶۰ درصد بوده است. این در حالی است که در این مدت در نیمه اول امسال بازدهی دلار ۶۹ درصد، سکه ۱۱۸ درصد و بورس ۲۱۲ درصد بوده است. با این وجود بسیاری از تحلیل گران بر این باور که روند رو به رشد این ارز دیجیتال در دهه پیش رو با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. پژوهش‌های جدید یک گروه تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت کوین به ۳۹۷ هزار دلار خواهد رسید. در این پژوهش عنوان شده است که اگر بیت کوین بتواند ۱۰ درصد از ارزش بازارهای دنیا را در اختیار بگیرد، قیمت آن با افزایش ۴ هزار درصدی همراه خواهد شد.

بازدهی بیت کوین در نیمه نخست امسال حدود ۶۰ درصد بوده است. این در حالی است که در این مدت در نیمه اول امسال بازدهی دلار ۶۹ درصد، سکه ۱۱۸ درصد و بورس ۲۱۲ درصد بوده است

هر بیت کوین چند؟
بیت کوین سال ۹۹ را با قیمت ۶ هزار و ۴۳۶ دلار آغاز کرد و در ۱۱ شهریور در آستانه ۱۲ هزار دلار هم قرار گرفت. اما به دنبال نگرانی‌ها نسبت به شیوع موج سوم کرونا و انتشار اخبار نگران کننده در رابطه با وضعیت اقتصاد آمریکا و افزایش تعداد بیکاران و ریزش بورس‌های این کشور، بیت کوین هم روند نزولی به خود گرفت. حالا ارز دیجیتالی که توانسته بود رکورد ۱۱ هزار ۹۷۳ دلار را هم به نام خود ثبت کند تا ۱۰ هزار و ۷۰۶ دلار ارزش گذاری می‌شود. بیت کوین که در هفته‌های گذشته روند نزولی به خود گرفته بود، در دو روز گذشته روند صعودی به خود گرفته و حدود ۶۴ دلار افزایش یافته است. با این حساب اگر بهای هر دلار را ۲۸ هزار تومان در نظر بگیریم می‌توان ادعا کرد که هر بیت کوین در حال حاضر چیزی حدود ۲۹۹ میلیون و 236 هزار  تومان ارزش دارد( در لحظه مخابره خبر)  که در مقایسه با روزهای نخست امسال (۱۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار) بیش از ۱۱۹ میلیون هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

در همین حال، اتریوم با بیش از از ۱۵۴ درصد افزایش طی ۶ ماه گذشته، یکی از رویایی‌ترین روزهای خود را تجربه کرد. رشد اتریوم در در نیمه نخست امسال ۲۱۰ دلار افزایش را تجربه کرد. البته این ارز دیجیتال هم در یک ماه گذشته خیلی شرایط بر وفق مرادش نبوده و حدود ۳۴ دلار معادل ۹ درصد کاهش را به نام خود ثبت کرده است. در حال حاضر هر اتریوم حدود ۳53 دلار در لحظه مخابره خبر) قیمت خورده است.

کارشناس اقتصادی: با وجود اینکه بانک‌های مرکزی تعدادی از کشورها ارزهای دیجیتال را به رسمیت شناخته‌اند اما هنوز بیشتر سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که سرمایه‌های خود را وارد بازار فلزات گران بها کنند و طلا همچنان بهشت امن سرمایه گذاران محسوب می شود

بیت کوین بخریم یا طلا؟
با وجود رشد حدود ۶۰ درصدی بیت کوین در ۶ ماه اخیر بسیاری سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به ویژه در شرایطی که اقتصاد جهانی در نوعی بی ثباتی به سر می‌برد، چندان قابل اطمینان نمیدانند. میکا ارستلینگ، تحلیل‌گر ارزهای دیجیتالی در موسسه “جی‌اس‌آر” در اینباره گفته که «بازار به شدت نگران خبرهای مربوط به کرونا، تنش‌های بین آمریکا و چین و زمان‌بر بودن عرضه واکسن است. صعود ارزهای امن نظیر طلا در معاملات اخیر، معامله‌گران بیت‌کوین را به این نتیجه رسانده که دارایی‌های امن در حال حاضر مقصد جذابی در مقایسه با بازار ارزهای دیجیتالی هستند.»

رادپور کارشناس اقتصادی هم به نوعی این گفته‌ها را تایید کرده و می‌گوید: به لحاظ تاریخی فلزات گران بها بازار امن تری برای سرمایه گذاری هستند و بسیاری آن را بهشت امن سرمایه گذاری می‌دانند. البته این احتمال که بازار ارزهای دیجیتال در آینده نه چندان دور به شدت رونق پیدا کند وجود دارد اما سرمایه گذاری در این بازارها برای مردم کمی نا آشنا بوده و به همین دلیل سرمایه گذاران آن در مقایسه با سایر بازارها کمتر هستند. با این وجود این کارشناس بازار طلا و ارز می‌گوید: باید سبدهای متنوعی از سرمایه گذاری را داشته باشیم تا کمترین آسیب را از نوسانات احتمالی ببریم.

این گفته‌ها اما در شرایطی مطرح می‌شود که پیش بینی‌ها از ادامه رشد ارزش طلا در بازارهای جهانی حکایت می‌کند. آلیسا کورکوان تحلیل گر بازار طلا در مرکز مطالعات سرمایه گذاری کوپرنیک بر این باور است که تا زمانیکه اقتصاد دنیا در وضعیت بی ثباتی باشد و خبرها از کاهش نرخ بهره و حفظ آن در سطح صفر درصد یا تداوم اجرای طرح تزریق به اقتصاد حکایت دارد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت طلا در بازار را داشت

اگر چه در روزهای اخیر قیمت  طلا در بازارهای جهانی روند نزولی  به خودگرفته  اما بانک امریکا پیش بینی کرده است روند افزایش قیمت طلا تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت و ما در این زمان شاهد فروش هر اونس طلا با قیمت ۳۰۰۰دلار در بازار خواهیم بود. این در حالیست که سیتی گروپ پیش بینی کرده است انتظار رسیدن قیمت هر اونس طلا تا مرز ۵۰۰۰ دلار هم وجود دارد. البته بدون شک بعد از پایان بحران قیمت کاهش پیدا می‌کند ولی تا آن زمان می‌توان از سرمایه گذاری در این بازار سود کسب کرد.

کد خبر: ۴۳٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha