۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
اختلاف ۵۰ درصدی قیمت ورق‌های فولادی از بورس تا بازار
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی خبر داد

اختلاف ۵۰ درصدی قیمت ورق‌های فولادی از بورس تا بازار

غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: امروز اختلاف قیمت ورق‌های فولادی برای تولید لوازم خانگی از بورس تا بازار آزاد حدود ۵۰ درصد است.

به گزارش بازار، حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: تامین مواد اولیه ورق‌های فولادی برای مصرف کارخانه‌های لوازم خانگی همچنان با مشکل روبرو است و مقداری در بورس کالا عرضه شده، ولی دو اتفاق افتاده یکی اینکه متاسفانه مچینگ و فروش درب کارخانه را قطع کرده اند و فقط به خودروسازان به صورت مچینگ می‌فروشند.

وی گفت: از آن جایی که خودروسازان دولتی هستند و با آن‌ها برخورد دولتی می‌شود به راحتی می‌توانند به مواد اولیه و ورق فولادی دست پیدا کنند و تولید کنندگان لوازم خانگی که بخش خصوصی هستند از این حمایت برخوردار نیستند.

غزنوی افزود: در ماه گذشته دو بار معاملات در بورس باطل شده است و به همین خاطر عرضه و تقاضای انباشته شده وجود دارد، برای هفته‌های بعد و قیمت دچار تورم شده به طوری که امروز در بورس کالا هر کیلوگرم ورق فولادی ۱۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق نمی‌افتاد ورق حدود ۱۰ هزار تومان باید قیمت می‌خورد و به دست تولیدکننده می‌رسید و ما امروز باید با اختلاف فاحش ۵۰ درصدی روبرو باشیم که وقتی به بازار آزاد مراجعه می‌کنیم برای خرید بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بابت هر کیلو ورق فولادی باید پول پرداخت کنیم.

غزنوی گفت: این اختلاف ناشی از دلال بازی و واسطه گری است و فرآیند و مکانیزم اشتباهی که وزارت صنعت تعریف کرده باعث شده است این پول به جیب دلال‌ها برود و ضررش را مصرف کننده نهایی و مردم خواهند دید.

وی افزود: متاسفانه از اول شهریورماه قول‌هایی که داده بودند عملی نشد و قرار بود تمام ورق‌های فولادی در بورس عرضه شود که این اتفاق نیفتاد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: این موضوع را پیگیری هم کردیم که گفتند زیاد سخت نگیرید و اجازه بدهید تا این موضوع را از اول مهر دنبال کنیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد فولادسازان فعالانه در تلاش اند که این فرآیند و سیستم اصلاح نشود.

غزنوی در خصوص کنستانتره‌ای که برای مصرف فولادسازان استفاده می‌شود هم گفت: این مواد با یارانه بسیار زیاد به فولادسازان عرضه می‌شود.

اگر امروز با ارز نیمایی حساب و کتاب کنیم چیزی حدود ۴۰ دلار تفاوت قیمت دارد یعنی کنستانتره‌ای که با حساب و کتاب سی آر اف چین محاسبه می‌کنند برای فولادسازها در کل دنیا ۱۲۰ دلار در هر تن قیمت می‌خورد و این درحالی است که در کشور ما بین ۷۵ تا ۸۸ و نیم دلار در هر تن با یارانه دولت به کارخانجات فولادساز عرضه می‌شود.

وی در پایان گفت: یارانه‌های دیگری هم به فولادسازان داده می‌شود مانند منابع گاز و ... که در آینده درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

کد خبر: ۴۳٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha