۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
دردانه کیاموتورز با ظاهری زیباتر
آیا سورنتو جدید ارزش خرید دارد؟

دردانه کیاموتورز با ظاهری زیباتر

سورنتو به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین محصولات کیاموتورز در بازار جهانی به ویژه بازار ایالات متحده شناخته می‌شود.

بازار؛ گروه خودرو: سورنتو یا همان اس‌یووی سایز متوسط کیاموتورز، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین محصولاتش در بازار جهانی به ویژه بازار ایالات متحده شناخته می‌شود و تا به امروز شاهد چهار نسل از آن هستیم.

اواخر سال ۲۰۱۸ بود که این خودروساز کره‌ای نسل سوم سورنتو را با فیس‌لیفت جزئی اما محسوس به بازار عرضه کرد، از آنجا که سال ۲۰۲۰ گامی موثر برای افزایش فروش و تثبت جایگاه در میان رقبای سرسخت است، طراحان کیاموتورز درصدد تغییرات اساسی در طراحی این اس‌یووی سایز متوسط برآمدند که در پی این تغییرات نسل جدید سورنتو را اوایل سال جاری میلادی به صورت رسمی به جهان معرفی کردند.

نخستین اتفاقی که طراحی نسل چهارم رخ داده، رشد ابعادی بدنه است. به عبارتی فاصله محوری ۲۸۱۵ میلی‌متری و ۱۰ میلی‌متر طول و عرض بیشتر به ظاهری خوش فرم‌تر و پخته‌تر کمک بسزایی کرده است، تا با ۵ میلی‌متر قامت بلندتر به وقار هر چه بیشتر سورنتور بیافزاید.

اما مهم‌ترین موضوع در طراحی مدل ۲۰۲۱ برخلاف نسل سوم خطوط شکسته و تیز به همراه فرم‌های تخت بدنه کارکتر اسپرت‌تر و نافذ برای سورنتو به ارمغان آورده است. آنچه در نمای جلوی خودنمایی می‌کند چراغ‌های کشیده با گرافیک زیبای و سه گانه‌ای است که چراغ LED ال شکل در زیر زیبایی ملموسی را القا می‌کند.

همانطور که پیش‌تر در اس‌یووی جمع‌وجور جدید کیاموتورز(سلتوس) شاهد جلوپنجره به اصطلاح پوزه ببری بودیم و به نوعی می‌توان گفت یکی از المان‌های زبان جدید طراحی این خودروساز کره‌ای است، از همین رو جلوپنجره بزرگ پوزه ببری به همراه خطوط تیز روی کاپوت و رنگ مشکی پیانوی ورودی هوا درون سپر چهره‌ای موقر و البته جذاب برای سورنتو ۲۰۲۱ فراهم کرده است.

از سوی دیگر نمای عقب مشابه تلوارید بوده که با چراغ‌های دو گانه و البته حجم خاص روی در عقب زیبا به نظر می‌رسد. البته استفاده از کروم در قسمت پایین سپر عقب و سینی محافظ جلو و زیر رکاب‌ها به لوکس بودن سورنتو اشاره دارد که با رینگ‌های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اینچی آپشنال جذابیت بصری را دوچندان می‌کند.

بیشترین تحول طراحی برای این اس‌یووی خوش فرم سایز متوسط کره‌ای در زمان ورود به کابین‌اش کاملا مشهود است. چراکه کلاستر بزرگ ۱۲.۳ اینچی و در کنار آن یک صفحه نمایشگر اطلاعات-سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی میانی فضای کاملا مدرن‌تر را فراهم کرده که طراحی عمودی دریچه‌های سیستم تهویه که مشابه علایم! هستند و طراحی دسته‌دنده مشابه موس وسط جذابیت را بیشتر می‌کند.

غربیلک فرمان بزرگ به همراه دو پدال شیفتر و هم‌رنگ بودن غربیلک فرمان با روکش‌های صندلی و به‌کارگیری رنگ تیره روی داشبورد، سقف بزرگ پانورامیک و استفاده از LED های نواری فضای داخلی سورنتو را برای سرنشینان لذت‌بخش می‌کند. کیفیت مواداولیه و در کنار آن باتوجه به رشد ۳۵ میلی‌متری فاصله محوری و ایجاد سه ردیف صندلی در نمونه‌های استاندارد بازار آمریکا و نمونه‌های هفت نفره سفارشی برای اروپا از دیگر موارد مهم در سورنتو جدید محسوب می‌شود.

از نقد طراحی خارجی و داخلی که بگذریم در بخش فنی سورنتو ۲۰۲۱ حرف‌های بسیاری برا گفتن و نقد و بررسی دارد. مهندسان کمپانی کیاموتورز از چهار پیشرانه نسل جدید برای این اس‌یووی سایز متوسط بهره گرفته‌اند، در نسخه‌های بازار ایالات متحده دو موتور چهارسیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۹۰ اسب‌بخار و توربوشارژ ۲۵۰ اسب‌بخاری با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک با سامانه چهارچرخ محرک برای مشتریان در دسترس است.

همچنین گفته‌ها حاکی است که این خودروساز کره‌ای به احتمال زیاد از موتور ۳.۸ لیتری تلوارید به جای ۳.۵ لیتری که در نسل قبلی سورنتو شاهد آن بودیم استفاده خواهد کرد که تاکنون هیچ اطلاعاتی دقیق در این مورد ذکر نشده است.

اما دو مدل دیگر که بیشتر برای بازار اروپا در نظر گرفته‌ شده و احتمال عرضه آن به آمریکا و به سایر بازارها وجود دارد یک نسخه دیزلی با موتور ۲.۲ لیتری توربو با توان ۱۹۹ اسب‌بخار و گشتاور ۴۴۰ نیوتون‌ متری با گیربکس دوکلاچه هشت سرعته است. البته

 مدل دیگر هیبرید بوده که با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری T-GDI(توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم) با یک موتور الکتریکی ۴۴.۲ کیلوواتی(۵۹ اسب‌بخار) با باتری‌های ۱.۴۹ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی توانایی تولید قدرتی برابر ۲۲۷ اسب‌بخار و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد تا با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قدرت را به چرخ‌ها انتقال دهد.

 آنچه کمپانی کیاموتورز سورنتو را مدرن‌تر و متفاوت‌تر می‌خواند، سیستم‌های الکترونیکی هوشمندی است که در راستای ایمنی بالاترین سطح را برای سرنشینان داخل کابین و همچنین عابرپیاده به ارمغان می‌آورد. سیستم‌های چون کمکی پیشرفته رانندگی، سیستم پایش نقاط کور به همراه شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، ترمز اضطراری خودکار، پایش ترافیکی، کروز کنترل هوشمند تطبیقی، نظارت بر رفتار رانندگی و نصب دوربین‌ها و سنسورهای پیشرفته برای راه‌اندازی سلف درایو(رانندگی خودکار) سطح دو اشاره کرد.

با تمام این  تفاسیر به نظر می‌رسد سورنتو ۲۰۲۱ قیمت پایه‌ای حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد داشت.

کد خبر: ۴۳٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha