۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
سامانه ثبت لاستیک خودرو؛ علت اصلی بیکاری خرده فروشان
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک:

سامانه ثبت لاستیک خودرو؛ علت اصلی بیکاری خرده فروشان

سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک گفت: سوء مدیریت در توزیع لاستیک باعث افزایش قیمت این کالا در بازار و بیکاری خرده فروشان شده است.

به گزارش بازار، بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۱۵ هزار و ۹۸۳ تن تایر خودرو از ابتدای سال تا پایان مردادماه و رشد ۲۷ درصد آن نسبت به سال گذشته است. داود سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک درباره گرانی لاستیک گفت: در تولید، کمبودی نداریم؛ اما لزوم ثبت و فروش لاستیک های خودروهای سواری در سامانه از تیرماه منجر به ایجاد نابسامانی از نظر توزیع شده است و به همین علت بسیاری از لاستیک ها در انبارها و کارخانه ها مانده است و توزیع نشده اند و در نتیجه شاهد افزایش قیمت لاستیک هستیم.

وی با اشاره به اینکه این سامانه از لحاظ مدیریتی موفق نبوده است اظهار داشت: لاستیک های با ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان در انبار هستند و لاستیک های وارد شده با ارز نیمایی نیز به علت وجود لاستیک های با ارز ۴۲۰۰ تومانی، در انبار ذخیره شده اند و این اتفاق باعث تلاطم بازار و افزایش قیمت ها شده است.

سعادتی نژاد تاکید کرد: بر اینکه ما مخالفتی با وجود این سامانه نداریم؛ اما شفاف سازی و مدیریت این سامانه باید به نحوی صورت گیرد که مصرف کننده از نزدیک ترین نقاط اطراف بتواند اقدام به تهیه لاستیک کند.

وی افزود: تولیدکنندگان، لاستیک های تولیدی خود را به نمایندگان صنف ما می‌دهند و این نمایندگان تنها با ثبت لاستیک ها در سامانه می‌توانند نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند. از دو هزار نیروی موجود در این صنف، حدود ۳۰۰ نفر از این افراد توانایی خریداری لاستیک از کارخانه ها را دارند و ۱۷۰۰ نفر باقیمانده از خرده فروشان هستند. نمایندگان پس از دریافت و ثبت لاستیک ها در سامانه می‌توانند اقدام به فروش تکی لاستیک ها کنند و با این عمل دیگر عمده فروشی صورت نمی‌گیرد و خرده فروشان باقی مانده از این زنجیره حذف می‌شوند.

سعادتی نژاد گفت: در حال حاضر مردم به دلیل عدم وجود امکان خرید لاستیک ناچار به تهیه لاستیک و خرید آن از دلالان به قیمت هنگفتی هستند. اگر این وظیفه بر عهده صنف ما گذاشته شود، می‌توانیم قدرت خرید و فروش را به بازار برگردانیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک افزود: ما در لاستیک فروشی عمده فروش و خرده فروش داریم. عمده فروشان بنکدار هستند با خرده فروشی عمده فروشان، نقش خرده فروشان حذف خواهد شد و این اتفاق علاوه بر جلوگیری از توزیع صحیح لاستیک در سراسر کشور، منجر به افزایش قیمت لاستیک و بیکاری خرده فروشان می‌شود.

سعادتی نژاد عنوان کرد: عملکرد سامانه فعلا با تاخیر مواجه شده است. در حال حاضر برای تهیه لاستیک از عمده فروشان، بایستی سند خودرو ارائه شود و تمامی مناطق بورس در شادآباد، امیرکبیر و ری، نمایندگان فروش لاستیک هستند و قرار است در آینده ای نزدیک طی جلساتی نسبت به حل این مسائل اقدام شود که البته نتیجه گیری و تصمیم گیری نهایی بر عهده اتاق بازرگانی است.

کد خبر: ۴۳٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha