۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
قطار مشهد-گلبهار تأخیر دارد؛ سال ۱۴۰۲ پایان انتظار
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قطار مشهد-گلبهار تأخیر دارد؛ سال ۱۴۰۲ پایان انتظار

چناران- اگرچه در کشورهای پیشرفته قبل از هر اقدامی ابتدا به فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم در احداث شهرهای جدید توجه می‌شود اما متأسفانه در شهر جدید گلبهار در جوار مشهد مقدس عکس این رویه عمل شده و پس از احداث شهر و پذیرش جمعیت در آن‌ حال به فکر زیرساخت‌ها افتاده‌اند و لذا هنوز مترو در دسترس این شهروندان نیست.

بازار؛ گروه استان ها: شهر جدید گلبهار که برای جمعیتی ۲۰۰ هزارنفری و قابل توسعه تا ۴۰۰ هزار نفر احداث شده با وسعت چهار هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد - قوچان واقع است و در حال حاضر ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اندیشه تأسیس شهرهای جدید به حدود ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد و این پدیده در تمام نقاط دنیا وجود دارد اما در شهرهای جدید به‌جای اینکه پذیرای جمعیت سرریز شهر مادر باشند، به کانون جمعیت مهاجر از سایر استان‌ها تبدیل شدند و از ظرفیت کامل جمعیتی این شهرها استفاده نمی‌شود.

به‌عنوان نمونه شهر جدید گلبهار بنا بر گفته رئیس کمیته معماری و طراحی شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در نزدیکی مشهد ظرفیت سکونت ۵۰۰ هزار نفر را دارد اما هم‌اینک حدود ۸۰ هزار نفر در آن سکونت دارند که اغلب آن‌ها نیز از شهرها و استان‌های دیگر هستند و رویای آن‌ها در خصوص راه‌اندازی مترو نیز هنوز به تحقق نپیوسته است.

مسیر قطار مشهد تا شهر جدید گلبهار ۴۰‌ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶‌کیلومتر خواهد بود که باتوجه‌به رشد جمعیت در افق جمعیتی درنظرگرفته شده  است و لذا نبود این سرویس حمل و نقل مطمئن در حال حاضر مشکلاتی را برای تردد مردم گلبهار ایجاد کرده است.

تردد دشوار
بسیاری از کارکنان و کارمندان شهر مشهد به هر دلیل ممکن که در شهر گلبهار زندگی می‌کنند در طی روز می‌بایست این فاصله ۴۰ کیلومتری را تا مشهد بپیمایند که علاوه بر هزینه راه و سوخت خستگی ناشی از این مسافرت یک‌ساعته آن‌هم در جاده شلوغ قوچان برای بسیاری از آن‌ها آزار دهند شده است.

ازآنجاکه بسیاری از شهروندان مستأجر در شهر مشهد توان پرداخت اجاره‌های میلیونی و یا قدرت خرید خانه‌های میلیاردی را ندارند لذا ترجیح می‌دهند تا از مشهد فاصله گرفته و در ۴۰ کیلومتری مرکز استان و در شهر جدید گلبهار اسکان بگیرند اما این سکونت بدون دردسر نخواهد بود.

پروژه قطار برقی مشهد مقدس -شهر جدید گلبهار- چناران به طول ۴۶کیلومتر از انتهای خط یک مترو مشهد در ایستگاه وکیل‌آباد آغازشده و پس از عبور از اراضی گلبهار در ادامه به شهر چناران می‌رسد

علی ابراهیمی یکی از همین کارمندان است که می‌گوید: جاده مشهد چناران ابتدای صبح و هم‌چنین در هنگام غروب مملو از خودروهای تک‌سرنشینی است که بر ترافیک بیش‌ازحد این مسیر اصلی دامن می‌زنند.

وی می‌گوید: با گران شدن سوخت به‌هیچ‌وجه استفاده از وسیله نقلیه مقرون‌به‌صرفه نیست و لذا استفاده از اتوبوس هم موجب می‌شود که به‌موقع در سرکار حاضر نشویم زیرا هیچ‌وقت ترافیک این جاده قابل‌محاسبه نیست!

ابراهیمی بابیان اینکه راه‌اندازی مترو می‌تواند نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و هم‌چنین توسعه شهر گلبهار داشته باشد می‌فزاید: متأسفانه سال‌هاست که جاده مترو در مقابل دیدگان ما قرار داشته اما پیشرفت چندانی به چشم نمی آید!

آخرین اقدامات
در همین رابطه رئیس هیئت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید گلبهار در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: پروژه قطار برقی مشهد مقدس -شهر جدید گلبهار- چناران به طول ۴۶کیلومتر از انتهای خط یک مترو مشهد در ایستگاه وکیل‌آباد آغازشده و پس از عبور از اراضی گلبهار در ادامه به شهر چناران می‌رسد.

هومن گریوانی بابیان اینکه تملک۹۵ درصد مسیر با استفاده از اعتبارات دولتی و منابع درآمدی شرکت عمران شهر جدید گلبهارانجام پذیرفته است ادامه داد: همچنین عملیات خاکی احداث پل‌ها و ابروها در حال  تکمیل است و پس‌ازآن روسازی مسیر شامل ریل‌گذاری سیستم برق‌رسانی مخابرات و احداث  ایستگاه‌ها در برنامه اجرایی قرار خواهد داشت.

وی عنوان کرد: قطار برقی گلبهار با توجه به تغییر روش اجرا و هم‌چنین جابجایی تأسیسات و ساخت یک تقاطع هم‌سطح بخش‌های تجاری و باغ ویلاهای مسکونی در طول مسیر بوده است که همین امر موجب افزایش زمان اجرای پروژه شده  است.

وی یادآور شد: در صورت تخصیص بودجه لازم، این شرکت به‌سرعت بیشتر نسبت به انجام روسازی مسیر مترو و ریل‌گذاری اقدام خواهد کرد.

گریوانی با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم برای اختصاص اعتبارات بیشتر و عملیاتی‌شان فاینانس پروژه ملی قطار سریع‌السیر مشهد- گلبهار در حال انجام و پیگیری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت عمران شهر جدید گلبهار حمل‌ونقل و بالاخص  پروژه مترو است که با توجه به عدم تحقق فاینانس این قرارداد و همچنین رکود اقتصادی در سال‌های اخیر لذا این شرکت جهت سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه وعدم توقف آن از منابع داخلی خود بخش عظیمی از ابنیه فنی و زیرسازی این مسیر را احداث کرده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۳۰ کیلومتر از این مسیر آماده ریل‌گذاری است افزود: امیدواریم با توجه به دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در خصوص خرید و آغاز عملیات ریل‌گذاری مسیر مترو مشهد- گلبهار، بسترهای مورد نیاز جهت تسریع در اجرای آن فراهم گردد.

وی با اشاره به پیگیری‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شرکت عمران شهر جدید گلبهارنیز گفت: با توجه به نگاه ویژه دولت به این پروژه به‌عنوان طرح اولویت‌دار لذا توسط دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مقرر شد نسبت به تخصیص بودجه لازم جهت تکمیل و بهره‌برداری این پروژه و همچنین بیمارستان در حال احداث این شهر اقدامات مثبتی صورت پذیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پروژه احداث قطار مشهد به گلبهار از سال ۱۳۹۰ آغاز شده پایان این پروژه را تا سال ۱۴۰۲ عنوان می کند

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار بابیان اینکه پیشرفت فیزیکی در بخش ابنیه فنی و زیرسازی متروی مشهد-گلبهار ۷۰‌درصد است و امسال در لایحه بودجه، اعتباری بالغ‌بر ۳۷۰‌میلیارد ریال برای این مترو پیش‌بینی‌شده است ادامه داد: سال گذشته، مجوز ادامه مسیر متروی مشهد-‌گلبهار به شهر چناران به طول شش ‌کیلومتر نیز اخذ شد که در مرحله مطالعات و تملک مسیر قرار دارد.

قطار تا ۱۴۰۲ به مقصد می‌رسد
در همین راستا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: شروع پروژه احداث قطار مشهد به گلبهارسال ۹۰ آغاز و خاتمه آن سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

رضا جمشیدی پیشرفت این پروژه را حدود ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: برنامه امسال اجرای قسمتی از روسازی مسیر پروژه، آزادسازی باقیمانده تملک، خرید ریل از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، اجرای امتداد مسیر گلبهار به چناران، اجرای تونل ابتدایی مسیر قطار برقی و تکمیل مطالعات موردنیاز است.

کد خبر: ۴۳٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی.م.ز IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      4 0
      ای کاش مسوولین دردمستاجربودن رادرک میکردن.اجاره های سرسام اورتومشهد..لااقل به فکرراه اندازی متروگلبهارباشن تامرهم زخم واسه مستاجران باشه ورفت وآمدبه گلبهارراحتتربشه.چراکه باوسیله شخصی همیشه دیرمیرسیم سرکار...
    • فاطمه IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      ای کاش مسئولین بجای مترو داخل شهر که اکثر مردم ماشین دارند بفکر مردم گلبهار که اکثرا کم درآمد هستند و جور برای گذران زندگی راه طولانی را با اتوبوس های داغون طی کنند می بودند چرت محرومین همیشه باید پایمال شوند در صورتیکه که شریف‌ترین و با محبت ترین انسان ها محرومین هستند همان هایی که همیشه و در همه زمان ها حامی کشور هستند . از مسئولین تقاضا میشود بفکر راه اندازی سریع مترو گلبهار باشند.
    • م ح س GB ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      0 1
      سلام بر عزیزان ودسنکاران مردم بخاطر نبود درآمد به گلبهار پناه می‌آورند مسولین عزیز یاری کنند و به مردم گلبهار وبه مترو نا تمام بها بدند سازمان برنامه وبودجه کشور وآقای ریسس جمهورنظری به این پروژه نا تمام بیندازند و مردم تشویق بشوند از کلان شهر مشهده جای ساکت و آرام پناه بیاورند ما یاری مسولین را میطلبیم تا پروژ زودتر از،وقت مقرر به اتمام و بهره برداری قرار گیرد