۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
«اگریتوریسم» ظرفیتی برای تبدیل شهرستان دورود به قطب گردشگری ایران
یادداشت وارده؛

«اگریتوریسم» ظرفیتی برای تبدیل شهرستان دورود به قطب گردشگری ایران

لرستان- گردشگری کشاورزی که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است و می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی ایفا کند موضوع یادداشت حامد خلیلی کارشناس مسائل اقتصادی برای بازار است.

حامد خلیلی؛ بازار: گردشگری کشاورزی یا اگریتوریسم، کسب و کار ایجاد مزرعه یا واحد کشاورزی به عنوان مقصد گردشگری و با اهداف آموزشی و تفریحی است.

گردشگری کشاورزی در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است و توسعه کارآفرینی گردشگری کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی ایفا نموده و با ایجاد منبع درآمد مکمل برای کشاورزان و همچنین فرصت‌های شغلی جدید در جوامع روستایی، بر کاهش فقر، بیکاری و مهاجرت تاثیر بسزایی دارد.

شهرستان دورود که با دارا بودن پتانسیل‌های کشاورزی فراوان در تولید محصولاتی مانند برنج و ... قابلیت انواع گردشگری مانند گردشگری طبیعت، در صورت هدایت و بهره برداری صحیح از منابع می‌تواند به یکی از قطب‌های فعال گردشگری کشاورزی در ایران تبدیل گردد.

بنا بر مطالعاتی که اخیرا در بخش R&D انجام دادیم، نیاز توسعه گردشگری کشاورزی در این شهرستان تدوین طرحی جامع و تهیه شناسنامه اگریتوریسمی برای محصولات کشاورزی آن است، تا بتوان با اقداماتی نظیر تهیه نقشه گردشگری کشاورزی، انتخاب جامعه هدف، تشکیل کمپین‌ها و تعاونی‌ها، ایجاد نمایشگاه‌ها و بازارهای رسمی و حرفه‌ای، و برگزاری فستیوال‌ها و رویدادهای مردمی به هدف معرفی مزارع شهرستان به عنوان قطب گردشگری کشاورزی منطقه‌ای و حتی ملی دست یافت.

قابلیت گردشگر پذیری بالا، چهارفصل بودن اقلیم شهرستان، وجود میراث طبیعی و فرهنگی غنی آن، تکیه اقتصاد بسیاری از ساکنین شهر و روستاهای اطراف بر کشاورزی، که متاسفانه بسیاری از آنها دچار رکود اقتصادی بوده و آمار مهاجرت بالایی به شهرها دارند، ما را بر آن داشت که به دنبال راهکاری میان رشته‌ای بر اساس قابلیت‌های موجود باشیم.

با توجه به ابلاغ اخیر دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی و نظارت بر آن‌ها توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آنچه که امروز به آن رسیده‌ایم، طرح تلفیق گردشگری در نواحی روستایی‌مان با دیگر کارکردهای روستاست که منجر به ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای خانوار و اجتماع روستایی شده و پهنه گسترده‌ای از فرصت‌ها را در صنایع کوچک فراهم خواهد آورد.

بی تردید سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت کشاورزی و گردشگری، برگزاری تورهای کشاورزی و روستایی می‌تواند به معرفی بخش عظیمی از توان گردشگری کشاورزی و روستایی شهرستان کمک کند، اما آنچه که اهمیت دارد، حمایت بخش دولتی و به خصوص نماینده شهرستان برای اجرا است.

براین باوریم امروز تلفیق کارکرد کشاورزی و گردشگری و تنوع بخشی به اقتصاد روستایی و کشاورزی در شهرستان دورود بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

کد خبر: ۴۳٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha