۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
سهامداران بیهوده در صف فروش قرار نگیرند
وزیر امور اقتصادی و دارایی:

سهامداران بیهوده در صف فروش قرار نگیرند

دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بنده این نگرانی را دارم که عده‌ای با برنامه ریزی می‌خواهند سهامداران را به فروش سهام شان وادار و با فضای روانی ایجاد مشکل کنند.

به گزارش بازار، فرهاد دژپسند پس از حضور در نشست کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به خبرنگار ما درباره افت شاخص‌ها در بازار بورس گفت: همواره از کسانی که می‌خواهند به بازار سرمایه وارد و یا از آن خارج شوند خواهش کردم سه عبارت را مدنظر قرار دهند مطالعه، مشاوره و معامله؛ فعالیت در این عرصه دقت عمل نیاز دارد.
وی افزود: اکنون که موضوع خروج از بازار سرمایه مطرح است به سهامداران تاکید می‌کنم که سهامتان دارائی شماست آن را در معرض " بیا بخر" نگذارید، زیرا سبب می‌شود که ارزش واقعی اش بیان نشود، وقتی سهامداران بیهوده در صف فروش قرار می‌گیرند ارزش دارائی شان کاهش می‌یابد.

دژپسند تاکید کرد: البته من هیچ اختیاری ندارم که بگویم بفروشید یا نفروشید؛ بخرید یا نخرید، دارائی خودتان است، اما خواهش می‌کنم درباره فروش دارائی تان حداکثر دقت را کنید، زیرا دارائی شماست و باید با قیمت مناسب به فروشید.

وی خطاب به سهامداران این پرسش را مطرح کرد که اصلا چرا سهام تان را در معرض فروش می‌گذارید که عرضه زیاد شود و خریداران فکر کنند که هنوز موقعیت دارند که در تور بیاندازند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با رد فضاسازی روانی عده‌ای برای ایجاد مشکل در بازار بورس، افزود: این درحالی است که طبق نظرسنجی‌ها در خیلی جاها، برآوردهای خیلی خوبی درباره آینده بورس می‌بینیم، اما برخی، نظرسنجی‌های بد را برجسته می‌کنند در حالی که باید دو طرف را دید و طرف خوب را بیشتر مطرح کرد.

دژپسند گفت: سهامداران توجه کنند که ما در جلسه اخیر شورای عالی بورس ابزارهایی تعریف کردیم که خیلی موقعیت خوبی فراهم می‌کند، مثلا فروش تبعی که نوعی ضمانت است بنابراین وقتی این تضمین وجود دارد چرا اکنون برخی سهامداران، سهامشان را با قیمت‌های پایین می‌فروشند، فروش اوراق تبعی خیلی خوب است.

وی همچنین با تاکید بر این که بنگاه‌ها موضوع «سهام خزانه» را جدی بگیرند، افزود: ما در پی این موضوع هستیم، بنابراین از دارندگان سهام می‌خواهم که حتما در باره خرید و فروش سهام شان دقت کنند و حیف است که دارائی خودشان را کمتر از ارزش واقعی آن عرضه کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارائی همچنین درباره موضوعات مطرح در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از موضوعاتی که چند نماینده درباره آن پرسش داشتند، مشکلات مربوط به روانی تجارت خارجی و ترخیص کالاها از گمرکات بود.

دژپسند افزود: خوشبختانه، چون برخی پرسش‌ها را قبلا برای ما ارسال کرده بودند، جلسه‌ای را در گمرک برگزار کردیم که در آن جلسه گزارش دادند که در خصوص الکترونیکی کردن امور و هوشمندسازی گمرک، اقداماتی را انجام داده اند.

وی گفت: خوشبختانه نمایندگانی که در این زمینه پرسش داشتند قانع شدند و ادامه ندادند.

دژپسند موضوع مطرح دیگر در نشست این کمیسیون را مربوط به ترخیص کالاها از گمرک دانست و افزود: در این باره هم توضیح دادم که بخشی از کالاهایی که هنوز اظهارنشده نمی‌توانیم به عنوان رسوب تلقی کنیم، چون در بنادر وجود دارند یا حتی هنوز برخی شان تخلیه نشده و یا برخی به گمرک اظهار شده، اما ترخیص نشده است.

وی یکی از علل این موضوع را مربوط به تائید منشاء ارز دانست که باید از جانب بانک مرکزی انجام شود که طبعا تابع قوانین و مقرراتی است که هنوز کارهایش انجام نشده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: خوشبختانه اخیرا بانک مرکزی تسهیلاتی برای ترخیص کالاهای اساسی در گمرکات ایجاد کرده است و واردکنندگان باید بیایند و کالاها را ترخیص کنند وگرنه از نظر گمرک کاملا زمینه آماده است که این کار انجام شود.

دژپسند افزود: مقرر شد گزارش کامل کتبی مربوط به این موضوع را بفرستیم.

وی بخش دیگری از پرسش نمایندگان را مربوط به نظام بانکداری به ویژه درباره عملکرد بانک‌های خصوصی دانست و گفت: به عبارتی این پرسش مربوط به تقاضای تحقیق و تفحص شماری از نمایندگان در باره این موضوع است که در این باره گفتگو کردیم و مقرر شد وزارت اقتصاد تا ۱۰ روز آینده نظر کتبی اش را در این باره ارائه کند.

دژپسند افزود: در مجموع، جلسه امروز کمیسیون اقتصاد، جلسه خیلی خوبی بود و بسیاری موضوعات مطرح نیازمند این است که ما جلساتی را به طور مشترک در وزارتخانه یا دستگاه تابعه داشته باشیم و مقرر شد مهلتی تعیین شود تا معاون پارلمانی وزارت اقتصاد موضوع را پیگیری کند تا مسائل با کمال رفاقت حل شود.

کد خبر: ۴۳٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ملک محمد رشیدی US ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
      0 0
      سلام دربورس بایستی شرکت های بورسی رتبه بندی شوندوبین شرکتهایی که دراین روزهای نامساعدازدارایی مردم حمایت کردندوشرکتهایی که فقط نظاره گر سقوط سهام خودشان بودندتادر پائین ترین قیمت دوباره انرااز مردم پس بگیردفرق باشد من که تاآخرعمرم ازسهامی که حمایت نمی شوددوری می کنم