۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تونل کبیرکوه گرفتار در پیچ و خم اعتبارات/ مطالبات پیمانکار پرداخت نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

تونل کبیرکوه گرفتار در پیچ و خم اعتبارات/ مطالبات پیمانکار پرداخت نشد

ایلام- حدود ۱۰ سال از آغاز ساخت تونل کبیرکوه واقع در بین شهرستان های دره شهر و آبدانان در جنوب استان ایلام می گذرد و این پروژه به رغم وعده های زیاد هنوز دارای مشکلات فراوانی است.

بازار؛ گروه استان ها: سال ۱۳۸۹ بود که کلنگ تونل کبیرکوه توسط بهبهانی وزیر وقت راه و شهرسازی در بین شهرستان های آبدانان و دره شهر در جنوب استان ایلام به زمین زده شد و حالا بعد از سال ها این تونل به سرانجام مشخصی نرسیده است.

شهریورماه سال گذشته بود که اعلام شد حفاری تونل به پایان رسیده ولی از آن زمان تاکنون پروژه دیگر تعطیل است و خبری از تکمیل تونل نیست.

این تونل که قرار بود مسیر پرپیچ و خم و کوهستانی دره شهر-آبدانان را حذف کند، حالا خود در مسیر پرپیچ و خم اعتبارات گرفتار کرده و مسئولان کشوری و استانی به رغم وعده های فراوان هنوز نتوانسته اند راهکاری برای پایان رسیدن این پروژه اتخاذ کنند.

این پروژه در ۱۰ سال گذشته همواره مورد بازدید مسئولان ارشد کشوری و استانی قرار گرفته و هنگام بازدیدها وعده های فراوانی برای حل مشکلات پروژه داده شده که هیچ یک از آنها عملیاتی نشده است.

در حال حاضر مطالبات سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ پیمانکار پروژه پرداخت نشده است و همین مسئله باعث افزایش مشکلات این پروژه کلان در استان شده است.

مردم از وعده های مسئولان خسته شده اند
یکی از شهروندان دره شهری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: روزگاری قرار بود تونل کبیرکوه باعث پیشرفت و آبادانی دو شهرستان دره شهر و آبدانان شود ولی حالا چیزی جز وعده از سوی مسئولان مشاهده نمی کنیم.

مراد قبادی بیان کرد: این پروژه از همان آغاز شروع به کار تاکنون چندبار تعطیل شده و الان بعد از ۱۰ سال این پروژه همچنان تکمیل نشده است.

وی با اشاره به مسیر پرپیچ و خم دره شهر-آبدانان، گفت: این مسیر دارای مناطق کوهستانی بلند است که هر ساله شاهد تصادفات زیادی در این منطقه هستیم.

قبادی بیان کرد: گردنه های سخت گذر مسیر دره شهر-آبدانان به خصوص در فصل زمستان و بارش برف غیرقابل استفاده است.

آبدانان همچنان در بن بست
یکی از شهروندان آبدانان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قراربود پروژه تونل کبیرکوه باعث خروج شهرستان آبدانان از بن بست جغرافیایی بشود، ولی متاسفانه این شهرستان همچنان در بین کوه های ایلام با راه های پرپیچ و خم گرفتار شده است.

امین کاظمی عنوان کرد: متاسفانه هرآنچه از سوی مسئولان برای تکمیل این پروژه گفته شده، محقق نشده است.

وی با اشاره به مشکلات مردم شهرستان آبدانان برای تردد به مرکز استان، گفت: بیشتر اوقات شاهد مشکلات زیادی برای مردم به خصوص مریض های اورژانسی در این مسیر هستیم، چراکه نزدیک ترین مسیر شهرستان آبدانان به مرکز استان از سمت دره شهر است.

کاظمی افزود: مسیر کنونی آبدانان-دره شهر در زمان های بسیار دور ساخته شده و الان برای مردم خطرآفرین است، امیدواریم مسئولان بعد از گذشت ۱۰ سال مشکلات این طرح را حل کنند.

تلاش برای پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه
روز گذشته رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید از طرح تونل کبیرکره اظهار کرد: تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان برای این تونل هزینه شده که برای اتمام کار ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

سعید جغتایی با اشاره به مطالبات ۱۲۰ میلیارد تومانی پیمانکاران این طرح اظهار داشت: با رایزنی‌هایی که با دست اندر کاران این پروژه صورت گرفته مقرر شده که ۶۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت و مابقی این مطالبات تا پایان سال جاری تامین شود.

 در صورت تامین اعتبار، این طرح تا اردیبهشت یا خرداد۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد

به گفته‌ وی، در صورت تامین اعتبار، این طرح تا اردیبهشت یا خرداد۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

همچنین قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز بیان کرد: قرار است مشکلات پروژه تونل کبیرکوه و مطالبات پیمانکار طرح در سفر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه که قرار است پنجشنبه سوم مهرماه به استان ایلام انجام شود، رسیدگی شود.

تونل کبیرکوه ایلام یکی از بزرگترین طرح های راهسازی کشور
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پروژه تونل کبیرکوه دارای ۱۰ تونل کوچک به طول یک هزار و ۸۰۰ متر و یک تونل اصلی به طول چهار هزار و ۸۰۰ متر است.

علی اصغر کاظمی بیان کرد: کار حفاری تونل پایان یافته و هم اکنون کار کف برداری پروژه آغاز شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه همه مسئولان کشوری درصدد حل مشکلات اعتباری این طرح هستند، گفت: تمام سعی و تلاش مسئولان این است پروژه تا پایان دولت به بهره برداری برسد

کاظمی با اشاره به اینکه همه مسئولان کشوری درصدد حل مشکلات اعتباری این طرح هستند، گفت: تمام سعی و تلاش مسئولان این است پروژه تا پایان دولت به بهره برداری برسد.

وی گفت: تونل کبیرکوه ایلام یکی از بزرگترین طرح های راهسازی و تونل سازی در سطح کشور است.

 شهرستان آبدانان با موقعیت جغرافیایی خاص یعنی واقع شدن بین دوکوه کبیرکوه و دینارکوه در بن بست اقتصادی و جغرافیایی گرفتار شده و این عامل موجب محرومیت های بی شمار شهرستان شده است.

در شرایطی که اوضاع اقتصادی کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست فعالیت های عمرانی بستری مهم برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی بوده و از طرفی راه اصلی ترین زیرساخت توسعه است.

 تسریع در اجرای این پروژه می تواند به تسهیل تردد، کاهش بار هزینه سرمایه گذاری، دسترسی آسان به بازارهای هدف و صرفه جویی در وقت و انرژی و رفع محرومیت دو شهرستان استان ایلام کمک کند.

کد خبر: ۴۳٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha