۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
برای ایران اهمیتی ندارد چه کسی رییس جمهور امریکا می‌شود
ظریف در گفتگو با «ام اس ان»:

برای ایران اهمیتی ندارد چه کسی رییس جمهور امریکا می‌شود

در آستانه انتخابات امریکا، دونالد ترامپ ادعاهای مختلفی را برای مطرح کردن خود در رسانه های امریکایی ارائه کرده که یکی از آنها مداخله ایران در انتخابات امریکا است. ادعایی که وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با «ام اس ان» قویا آن را رد کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری امریکا یکی از پرچالش ترین انتخابات های تاریخ این کشور خواهد بود. از یک طرف نحوه برگزاری آن قرار دارد و بسیاری در مورد انتخابات پستی در امریکا صحبت می کنند که به گفته کارشناسان می تواند سرعت جمع آوری اطلاعات و اعلام نتیجه را کاهش دهد. در رسانه های امریکا در مورد اعلام نتیجه انتخابات پستی در امریکا در فاصله چند هفته تا چند ماه بعد از تاریخ ۳ نوامبر صحبت می کنند.

 از طرف دیگر کاندیداتوری دونالد ترامپ، رییس جمهوری فعلی امریکا است که با تکیه بر مسایل مختلف تلاش می کند خود و دیدگاه هایش را در میان مردم مطرح کند. فردی که انتقادهای زیادی به نحوه عملکرد او در برابر چین، در برابر توافق هسته ای ایران، اعتراضات برگزارشده در ماه های اخیر در جای جای امریکا و حتی مواجهه با همه گیری بیماری کرونا وجود دارد و سطح محبوبیت او در مقایسه با روسای جمهوری قبلی امریکا بسیار پایین است.

 آسوشیتد پرس نوشت: «این روزها را می توان در تاریخ دنیا و تاریخ انتخابات امریکا به عنوان روزهایی که هرگز تکرار نخواهند شد ثبت کرد. روزهایی که زندگی ما به طور کلی دگرگون شده است و این دگرگونی حتی در روند انتخاب رییس جمهوری بعدی امریکا هم تاثیرگذار است.»

اهمیت ایران در انتخابات امریکا
ایران یکی از موضوعات مهم در انتخابات سال جاری است. نحوه برخورد با مساله هسته ای ایران و توافقی که ترامپ از آن خارج شد یک موضوع مهم است. از طرف دیگر یکی از مسایلی که این روزها بارها و بارها توسط ترامپ مطرح می شود، ادعای مداخله برخی از کشورها از جمله ایران در انتخابات  امریکا است. ادعایی که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران رسما آن را رد کرده است و صحبت در مورد آن را بی مورد قلمداد کرده است.

وزیر امور خارجه ایران مصاحبه ای با فرید زکریا، مجری شناخته شده امریکایی انجام داد و در مورد مسایل مرتبط با ایران صحبت کرد. وی در این مصاحبه گفت: «بعد از این سالهای سختی که در نتیجه ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایجاد شد، ارسال سیگنال های درست از طرف امریکا به ایران برای حل مسایل اهمیت زیادی دارد. سیگنال هایی که نشان دهد امریکا در نظر دارد از سیاست فشار بر ایران دست بردارد و تعامل سازنده در قالب توافق هسته ای را در پیش بگیرد.»

 در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد  ادعای برخی رسانه ها در مورد اینکه ایران منتظر رییس جمهور دیگری به جز ترامپ برای از سر گیری مذاکرات با آمریکا و حل کردن مساله هسته ای خود است، صحبت شد. محمد جواد ظریف این ادعا را نیز رد کرد و گفت: «برای ما اهمیتی ندارد که چه کسی رییس جمهوری امریکا است ولی آنچه اهمیت دارد این است که رییس جمهور امریکا چه برخوردی با ایران و جهان دارد و در دوره گذشته، امریکا بسیار غیر مسولانه و خطرناک در مسایل جهانی برخورد کرده است.»

جلب اعتماد ایران، برای رییس جمهور بعدی ضروری است
وزیرخارجه ایران ادامه داد: «این مسولیت امریکا است که به تمامی کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک که توافق هسته ای را با ایران امضا کرده اند، اثبات کند که قصد تغییر رویکرد خود را دارد و به تعهدات این توافق پایبند است. اثبات این مساله برای ایران هم اهمیت زیادی دارد و می تواند به ما در تصمیم گیری های بعدی در مقابل آمریکا، کمک کند. ما باید اطمینان پیدا کنیم که امریکا تقاضایی خارج از توافق هسته ای از ما ندارد و خودش هم برای اجرای این توافق نامه با دیگر کشورها همکاری می کند.»

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه خود با ام اس ان در مورد ادعاهای مطرح شده در مورد مداخله ایران در انتخابات امریکا گفت: «این حرفها، حرفهای بی پایه و اساس و بی اهمیت است. گفته می شود ایران تلاش می کند تا در سیستم انتخابات الکترال امریکا اختلال ایجاد کند و در نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد ولی بدون شک این نظریه هم نادرست است. برای ایران، اینکه که چه کس به عنوان رییس جمهوری امریکا وارد کاخ سفید می شود اهمیتی ندارد. به نظر می رسد دونالد ترامپ از هر فرصتی برای به زیر سوال بردن انتخابات سال جاری و نتایجی که هنوز اعلام نشده است، استفاده می کند. این یک مساله تازه در دنیا است. تا کنون هیچ رییس جمهوری نتیجه انتخاباتی که در دوره خود برگزار شده است را زیر سوال نبرده است ولی رییس جمهوری امریکا حتی قبل از برگزاری انتخابات در این مسیر حرکت می کند.»

کد خبر: ۴۳٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha