۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
رشد ۴۳۶ درصدی ارزش معاملات بورس فارس/ نوسانات در بازار طبیعی است
در گفت‌وگو با بازار اعلام شد؛

رشد ۴۳۶ درصدی ارزش معاملات بورس فارس/ نوسانات در بازار طبیعی است

شیراز- مدیر تالار بورس منطقه‌ای فارس با بیان اینکه ارزش معاملات بورس این منطقه در شش ماهه ابتدای سال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۴۳۶ درصد رشد داشت، گفت: حجم معاملات نیز در همین مدت ۲۱ درصد رشد داشته است.

محمد کیامهر در گفت‌وگو با بازار در خصوص ارزیابی مشارکت مردم در زمینه بورس گفت: بعد از کنترل موثر بازارهای موازی در سال ۱۳۹۸ و حمایت دولت از بورس، سرمایه های مردم به سمت بورس اوراق بهادار هدایت شد که در این راستا با مشارکت خارج از انتظار مردم روبرو شدیم.

وی در ادامه افزود : اگر صرفا کدهایی که عرضه اولیه را خریداری می کنند ملاک محاسبه باشد ظرف سه سال از ۲۰۰هزار کد به ۵ میلیون و دویست هزار کد رسیده است.

کیامهر در پاسخ به اینکه با توجه به پایین آمدن شاخص بورس، سهامداران چگونه می توانند از سرمایه خود حفاظت کنند اظهار داشت: جهت ورود به هر بازاری کسب دانش مربوطه الزامی است ، بورس به عنوان یک بازار مالی نیازمند دانش زیادی در زمینه تحلیل تکنیکال و مالی رفتار شناسی (روانشناسی بازار) است.

مدیر تالار بورس منطقه ای فارس با بیان اینکه اولین و حیاتی ترین آموزش در زمینه یادگیری مدیریت ریسک و سرمایه است، افزود: در این راستا استراتژی فردی باید تعیین و حد سود و زیان مشخص شود اما در وضعیت فعلی که افرادی بدون کسب دانش وارد شده و الان پرتفوی آنها در زیان است پیشنهاد می شود ضمن یادگیری استراتژی نحوه خروج از زیان، با دید بلند مدت به بازار بورس نگاه کنند و از رفتار هیجانی بپرهیزند.

رفتارهای هیجانی از دلایل نوسانات بازار سرمایه است
کیامهر با اشاره به نوسانات بورس در دوره اخیر عوامل اصلی گفت: نوسانات در بازار بورس به عوامل متعددی بستگی دارد همانند نرخ ارز و دلار، شرایط تحریم، عملکرد شرکت و توان سودآوری، سیاست های حمایتی دولت، اقبال مردم به بورس و همچنین رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران از اصلی ترین دلایل نوسان در این بازار است.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع نوسانات در بازار بورس طبیعی و جز لاینفک بازارهای مالی است و پویایی بازار مرتبط با همین نوسان هاست بیان کرد:  هیچ گاه یک بازار مالی نمی تواند یکسویه مثبت یا منفی باشد و با کسب دانش می توان در شرایط مناسب نسبت به خرید سهام اقدام و هنگام افزایش قیمت سهم، اقدام به فروش کرد.

مدیر تالار بورس منطقه ای فارس  در ادامه افزود: ضمنا این نکته را نباید فراموش کرد که حتی سرمایه گذاران حرفه ای نیز گاهی دچار خطا می شوند ، مهم پرتفو و برآیند تصمیم است که باید مثبت باشد.

کیامهر در پاسخ به اینکه در مجموع وضعیت بورس و شاخص های آن در استان فارس و استقبال مردم چگونه بوده است، اظهار داشت: ارزش معاملات بورس منطقه طی شش ماهه ابتدای سال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۴۳۶ درصد و حجم معاملات ۲۱ درصد رشد داشته است.

رشد ۲۳۳ درصدی شاخص کل بازار
وی با بیان اینکه شاخص کل بازار در شش ماهه ابتدای سال ۹۹ تا کنون ۲۳۳ درصد رشد داشته است گفت: در حال حاضر ۳۱ شرکت استانی در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده اند که از این میان ۱۶۰ شرکت در بورس اوراق بهادار و ۱۵ شرکت در تابلو فرابورس قرار دارند.

مدیر تالار بورس منطقه ای فارس با ارئه گزارش عملکرد و مقایسه با سال گذشته گفت: سال قبل  ارزش معاملات ۴۱ هزار و ۵۴ میلیارد ریال بوده است با  حجم معاملات ۸ هزار و ۹۵۰ میلیون سهم با ارزش خرید ۲۰ هزار و ۶۷ میلیارد ریال و ارزش فروش  ۲۰ هزار و ۹۸۸ میلیارد ریال بوده است.

کیامهر با اشاره به اینکه آمار شش ماهه نخست امسال نشان از رشد بیشتر معاملات دارد گفت:  در شش ماهه ابتدای سال ۹۹ ارزش معاملات ۳۸ هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال بوده است، با حجم معاملات معادل پنج هزار و ۴۳۹ میلیون سهم به  ارزش خرید ۴۶ هزار و هفتاد و دو میلیارد ریال و ارزش فروش ۳۷ هزار و ۱۳۹ میلیارد ریال که نشانگر افزایش ارزش معاملات در سال جدید است.

کد خبر: ۴۲٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha