۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
مسکن های میلیاردی مشتری ها را محو کردند/ ملاکان ممنون از رئیس جمهور!
ملاکی های زنجیره ای قیمت مسکن تعیین می کنند!؟

مسکن های میلیاردی مشتری ها را محو کردند/ ملاکان ممنون از رئیس جمهور!

در حالیکه این روزها به گفته فعالان بازار مسکن، خرید و فروش ملک چند هفته ای است که کاهش چشمگیری داشته و دلالان مسکن به شکل گذشته در بازار مسکن حضور ندارند، برخی شنیده ها حاکی از این است که برخی مشاوران املاک زنجیره ای قیمت مسکن را تعیین و بالا و پایین می کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با آغاز فصل پاییز ظاهرا بازار مسکن نیز دچار یک رکود عمیق شده است. استارت این رکود عمیق که از یک ماه گذشته زده شده است باعث شده تا اغلب املاکی های سطح شهر تهران وضعیت کنونی بازار را در ۴۰ سال گذشته بی سابقه توصیف کنند.

این روزها بازار مسکن در حالی وارد رکود خرید و فروش و معاملات مسکن و همچنین ساخت و ساز شده است که کارشناسان مسکن بر این باور هستند که مادامی که بازارهای موازی در تلاطم باشند بازار مسکن نیز وضعیت خوبی نخواهد داشت.  

برخی فعالان حوزه ساخت و ساز نیز بر این باور هستند که شرایط سخت ساخت و ساز از یک سو و لحظه ای شدن قیمت انواع محصولات ساختمانی به خصوص قیمت آهن آلات نمی تواند بازار مسکن را از لحاظ پاسخگویی به تقاضا بی نیاز کند. چرا که وقتی سازندگان مسکن رغبتی برای ساخت و ساز از خود نشان ندهند شکاف میان تقاضا و عرضه مسکن بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

اکثریت فعالان بازار مسکن شرایط بازار مسکن را این روزها رکودی دانسته و می گویند که تاکنون شرایط این چنینی برای بازار مسکن را تجربه نکرده بودند

اکثریت فعالان بازار مسکن شرایط بازار مسکن را این روزها رکودی دانسته و می گویند که تاکنون شرایط این چنینی برای بازار مسکن را تجربه نکرده بودند.

دیگر مثل گذشته دلال در بازار مسکن وجود ندارد
ناصری یکی از فعالان و مشاوران املاک در خیابان شیخ بهایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: قیمت مسکن به قدری متاثر از رشد تورم افزایش یافته است که کمتر متقاضی مسکن را می توان پیدا کرد که  اقدام به خرید مسکن کند.  

او با اشاره به اینکه دیگر مثل گذشته دلال در بازار مسکن وجود ندارد و شاید هم شرایط بازار مسکن و یا سایر بازارها باعث شده تا دلالان از بازار مسکن خارج شوند ادامه داد: این روزها شاید ۵ درصد سرمایه گذاران در بازار مسکن با سرمایه خود اقدام به خرید و فروش مسکن کنند. چرا که به خوبی به این موضوع واقف هستند که ملک در حال وارد شدن به رکودی عمیق است و شاید هم به این نتیجه رسیده اند که سایر بازارهای موازی مثل خودرو و یا دلار و طلا سودآوری بهتر و سریعتری برای آنها دارد.

این روزها قیمت مسکن را فروشنده ها تعیین می کنند و املاکی ها نقشی در این خصوص ندارند

این مشاور املاک در پاسخ به این سئوال که گفته می شود املاکی ها قیمت مسکن را افزایش می دهند؟ و این مشاوران املاک هستند که قیمت ملک را تعیین می کنند؟ تاکید کرد: این روزها قیمت مسکن را فروشنده ها تعیین می کنند و املاکی ها نقشی در این خصوص ندارند. نکته ای که شاید بتوان به آن اشاره کرد این است که اگر از ۱۰ مراجعه کننده به مشاور املاک پرسیده شود که ملک مورد نظر را برای چه خریداری می کند شاید یک نفر ملک را برای سرمایه گذاری بخواهد.  

وی افزود: رشد نرخ دلار و نبود اراده از سوی دولت برای کنترل قیمت مسکن باعث شد تا هر روز قیمت مسکن رشد کند. هر چند رشد قیمت مسکن را هم تا حدودی باید به دلیل رشد نرخ دلار و تورم دانست. اما اینکه املاکی ها نقشی در قیمت مسکن و بالا و پایین کردن آن دارند باید بگوییم که خرید و فروش مسکن هر چقدر راحت تر باشد ما راحت تر خواهیم بود.

۵ تا ۶ املاکی بزرگ با اسامی و برندهای معروف در تهران قیمت ملک را تعیین و بالا می برند؟

او در پاسخ به این سئوال که ۵ تا ۶ املاکی بزرگ با اسامی و برندهای معروف در تهران قیمت ملک را تعیین و بالا می برند؟ تصریح کرد: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم.  

ناصری در پاسخ به این پرسش که قیمت آپارتمان نوساز در منطقه شیخ بهایی نسبت به پارسال چند درصد رشد کرده است؟ گفت: در حال حاضر قیمت آپارتمان نوساز در منطقه شیخ بهایی تا متری ۷۰ میلیون تومان هم رسیده است اما اینکه با این قیمت ها معامله شده باشد بنده از آن بی اطلاع هستم. اما به طور قطع و یقین قیمت ملک در حال حاضر نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد رشد کرده است.  

از سال ۸۲ تاکنون یک ساختمان ۱۵ طبقه در خیابان مقدس اردبیلی، خالی از سکنه باقی مانده است و به نظر می رسد اگر هر چه سریعتر مالیات بر خانه های خالی اجرایی شود از این دست واحدهای مسکونی در تهران زیاد داریم که خالی از سکنه هستند و می توانند با عرضه به بازار کمک کنند

او در پاسخ به این سئوال که آیا در منطقه شیخ بهایی مالکانی داریم که تعداد زیادی ملک داشته باشند و از ترس دریافت مالیات به نوعی این واحدها را خالی نگه ندارند؟ گفت: در منطقه شبخ بهایی مالکانی داریم که شاید ۱۵ واحد مسکونی دارند و زمانی که رئیس جمهور اعلام کرد مالکان امسال حق ندارند بیشتر از ۲۵ درصد ملک خود را به اجاره بدهند واحدهای مسکونی خود را اگر می خواستند با ۱۵ درصد افزایش به اجاره بدهند اجاره بهای خود را تا ۲۵ درصد افزایش دادند. جالب تر اینکه اکثر این مالکان که پزشک هم هستند و تعداد زیادی ملک دارند از این مصوبه دولت از رئیس جمهور تشکر می کردند!

این مشاور املاک در خصوص اینکه چه باید کرد تا قیمت مسکن سرسام آور افزایش نیابد گفت: قیمت گذاری منطقه ای مثل اوایل انقلاب می تواند با تعیین قیمت در هر منطقه قیمت ها را متعادل تر کند. البته در آن دوران شرایط ملک مثل الان تا این حد  پیچیده نبود اما به هر حال اگر برای هر منطقه قیمت تعیین شود می توان به اهداف خود نزدیک تر شد.  

او ادامه داد: از سال ۸۲ تاکنون یک ساختمان ۱۵ طبقه در خیابان مقدس اردبیلی، خالی از سکنه باقی مانده است و به نظر می رسد اگر هر چه سریعتر مالیات بر خانه های خالی اجرایی شود از این دست واحدهای مسکونی در تهران زیاد داریم که خالی از سکنه هستند و می توانند با عرضه به بازار کمک کنند.

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در منطقه سعادت آباد
احسانی یکی دیگر از مشاوران املاک منطقه سعادت آباد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه فروشنده مسکن این روزها از ترس اینکه قیمت ها به یکباره دستخوش تغییر شوند از فروش منصرف شده اند و در بازار کمیاب است گفت: قیمت مسکن این روزها در بازار لحظه ای شده است و فروشنده ها می ترسند مسکن خود را به فروش برسانند. به نظر می رسد با این وضعیت رکود حاکم بر بازار مسکن بیش از پیش شود.

این مشاور املاک ادامه داد: رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در منطقه سعادت آباد باعث شده تا اجاره بها نیز به تناسب این رشد قیمت افزایش چشمگیری پیدا کند. این رشد قیمت ها موجب شده تا اکثر مستاجران در این منطقه به مناطق پایین تر کشیده شوند. به هر حال رشد بیش از حد قیمت مسکن رکود شدیدی بر بازار حاکم کرده است و اگر وضع به همین منوال پیش برود باید گفت که بسیاری از املاکی ها از کار بیکار شده و بسیاری از سازنده ها نیز از ساخت و ساز خارج خواهند شد.

قیمت آپارتمان نوساز در تهرانپارس نسبت به پارسال بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده
آقاسی یکی دیگر از مشاوران املاک در تهرانپارس با بیان اینکه قیمت آپارتمان نوساز نسبت به پارسال بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است گفت: سال گذشته قیمت آپارتمان نوساز در منطقه تهرانپارس فلکه دوم حدود متری ۱۲ میلیون تومان بود اما این روزها قیمت آپارتمان نوساز را متری ۳۰ میلیون تومان تا ۳۵ میلیون تومان اعلام می کنند.  

وی با اشاره به این که این شرایط باعث شده تا فروشنده ها کمتر دست به فروش ملک خود بزنند ادامه داد: سایت های دیوار و شیپور باعث شده اند تا دیگر فروشنده ها کمتر برای گرفتن مشاوره به املاکی ها مراجعه کنند بنابراین هر فروشنده ای برای خود قیمت مسکن تعیین می کند. پس اینکه بگوییم دلال ها قیمت را بالا و پایین می کنند بنده آنرا نمی پذیرم چون مردم به خوبی از قیمت ها آگاهی دارند.

آقاسی در پاسخ به این سئوال که به نظر می رسد رکود حاکم بر بازار مسکن ما را به این شرایط نزدیک کرده است که قیمت مسکن به سقف قیمتی خود رسیده است و دیگر بیشتر از این افزایش نمی یابد؛ اظهار داشت: بعید است قیمت مسکن ثابت باقی بماند چرا که وقتی نرخ دلار آمریکا و قیمت انواع مصالح ساختمانی هر روز در حال افزایش است نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن نیز ثابت باقی بماند.  

چهار سال اول دولت روحانی بازار مسکن بازاری آرام و یکنواخت داشت و قیمت مسکن به آن شکل رشد نکرد. اما وقتی دلار از ۱۲ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان می رسد نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن رشد نکند

وی افزود: چهار سال اول دولت روحانی بازار مسکن بازاری آرام و یکنواخت داشت و قیمت مسکن به آن شکل رشد نکرد. اما وقتی دلار از ۱۲ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان می رسد نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن رشد نکند. پس متقاضیان مسکن و مردم برای اینکه ارزش پول خود را از دست ندهند به سمت بازارهایی مثل طلا و ارز و مسکن می روند. به هر سوی شرایط بازار مسکن با آغاز فصل پاییز در رکودی فرو رفته است که مشخص نیست قیمت ها روند صعودی خود را تا چه زمانی و تا چه سقف قیمتی ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، به نظر می رسد که با آغاز فصل پاییز بر خلاف سال گذشته که قیمت ها در این فصل روند صعودی به خود گرفته بود افزایش آن چنانی داشته باشد اما آنچه که شواهد بازار مسکن نشان می دهد، این بازار نمی تواند وارد رکود نشود. رکودی که قطعا به ضرر بخش مسکن خواهد بود.

کد خبر: ۴۲٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha