۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
فروش سهام در بازار بورس طی مقطع کنونی منطقی نیست/ صبوری بهترین راهکار
کارشناسان بازار سرمایه مطرح کردند؛

فروش سهام در بازار بورس طی مقطع کنونی منطقی نیست/ صبوری بهترین راهکار

تبریز- کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از اصلاح بالا در بازار سرمایه و در مقطع کنونی، فروش سهم منطقی نبوده و موجب زیان بیشتر سهامداران خواهد شد.

بازار؛ گروه استان ها: دولت در سال ۹۹ برای جبران کسری بودجه بالای خود با مشکلات عدیده ای مواجه شد که در نهایت راهی به جز فروش اموال و دارایی ها برای خود ندید. نتیجه این امر تبلیغات گسترده و تشویق افکار عمومی به حضور در بازار بورس توسط دستگاه ها و شخصیت های مختلف بود و مردم نیز برای عقب نماندن از قافله تورم وارد عرصه سهامداری شدند.

بورس ایران از زمان آغاز سال جدید چند ماه رویایی را پشت سر گذاشت که همین امر باعث شد تا بر تعداد سهامداران به صورت نجومی اضافه شود و عده ای نیز برای کسب سود و درآمد بیشتر، دست به فروش لوازم و سرمایه های اصلی خود همچون خانه، خودرو و جواهرات زدند. در نهایت اما طی دو ماه اخیر، بازار سرمایه با وارد شدن به یک روند نزولی عمیق و بلند مدت، امیدهای زیادی را ناامید کرد و ارزش اکثر سهام بازار به نصف کاهش پیدا کرد.

طی هفته گذشته نیز مسئولان دولتی و سازمان بورس با حمایت از چند سهم شاخص ساز، روند نزولی شاخص کل را مهار کردند و حتی شاخص را دوباره به مدار صعود بازگرداندند ولی شاخص بازهم منفی شد و سطح حمایتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را از دست داد و در این بین اکثر سهام بازار بعداز ریزش ۵۰ تا ۶۰ درصدی بازهم در فاز منفی به سر می برند و ارزش سهام سهامداران کاهش شدیدی داشته است.

برای بررسی این موضوع و تحلیل شاخص کل و وضعیت بازار سرمایه نشست خبری با حضور کارشناسان مطرح بازار سرمایه در تالار بورس تبریز برگزار شد و کارشناسان به این نکته اذعان داشتند که فروش سهام در بازار بورس طی مقطع کنونی منطقی نیست و باید سهامداران صبور باشند.

بورس کانون ریسک است
سید احمد شکوری کارشناس بازار بورس اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته بیش از ۸۰ درصد مردم در بازار بورس حضور دارند که در کشور ما نیز باید فرهنگ سرمایه گذاری در بورس بین افراد جا باز کند. در سال های پیش، شاهد وجود سرمایه گذاری بانکی و همچنین بیمه ای در سبد خانواده ها بودیم که جای بورس در این میان خالی بود.

وی با بیان اینکه بورس کانون ریسک است، گفت: باید توجه داشت که حضور در بورس بدون آموزش امکان پذیر نیست و سرمایه گذاران این بازار، باید به صورت علمی با این بازار آشنا شوند.

شکوری ادامه داد: البته افراد باید توجه داشته باشند که پول مازاد خود را وارد این بازار کنند و از سوی دیگر، نگاه بلندمدت و میان مدت به این بازار داشته باشند چرا که این بازار در بلندمدت سودهای جذابی، نصیب سرمایه داران خواهد کرد.

خیلی از سهم های بازار به مرحله اشباع فروش رسیده اند
تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وجود اصلاح ۴۰ تا ۷۰ درصدی در برخی از نمادهای بورسی گفت: بازار سرمایه قطعا این روزها را پشت سر گذاشته و با سرعت بیشتری به جلو حرکت خواهد کرد. برخی از نمادهای بورسی با اصلاح سنگین، هم اکنون به اشباع فروش رسیده و در روزهای آتی به روند رو به بالای خود برخواهند گشت.

وی با بیان اینکه مردم باید به دنبال سرمایه گذاری در سهام بنیادی باشند، گفت: در شرایط فعلی و در مقطع کنونی، فروش سهام بعد از اصلاح بالا منطقی نیست چرا که بسیاری از سهام به کف قیمتی رسیده و حتی حد ضرر هم در بسیاری از آن ها فعال شده است و قطعا فروش در این وضعیت به نفع سهامدار نخواهد بود.

شکوری، صبوری را بهترین راهکار اوضاع کنونی بازار سرمایه دانسته و گفت: در بازار سرمایه قطعا سهام به ارزش ذاتی خود خواهند رسید و هم اکنون نیز سهام ارزشمندی در بازار وجود دارد که افراد می توانند بعد از تحلیل های دقیق، وارد این سهام شوند و با دلیل بلند مدت، سود بالایی نصیب خود کنند.

بازار بورس سود بانکی سالانه را در یک هفته می دهد
کریم پورعلیرضا، کارشناس بورس هم در این نشست خبری تاکید کرد: در بازار بورس،‌ کسانی بازدهی بالا دارند که ریسک بالایی تجربه کنند در غیر اینصورت، نه تنها سود نمی برند بلکه ممکن است متضرر شوند.

وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی در حال حاضر سالانه فقط ۱۸ درصد است گفت: این درحالی است که بازار بورس این مقدار سود را در یکماه نصیب سهامداران می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم آشنایی و نداشتن آموزش های لازم توسط سهامداران گفت: در این وضعیت، وقتی بازار صعودی است همه خوشحال می شوند ولی وقتی با ریزش مواجه می شود، کسی صبر نمی کند.

پورعلیرضا، ضمن تاکید بر اینکه بازار ارز و طلا خطرناک و غیرقابل اطمینان است تاکید کرد: تنها بازاری که سهامداران می توانند در کمال آرامش از سود خود مطمئن باشند، بازار بورس است.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته ۸۰ درصد مردم در بازار بورس فعالیت دارند و سهامدار شرکت های فعال در بورس هستند توصیه کرد تا مردم در نوسانات اخیر حوصله کرده و نسبت به سوددهی بازار بورس اطمینان داشته باشند.

لزوم خرید سهام بنیادی توسط سهامداران غیرمتخصص
فیروز قاسم زاده ‌مدرس دانشگاه و کارشناس بازار بورس هم با تاکید بر اینکه سهامداران بهتر است در “سهام های بنیادی” سرمایه گذاری کنند افزود: گروه سهام شرکت های پتروشیمی، سهام معدنی، شرکت هایی با تولیدات صادراتی، شرکت های سرمایه گذاری و شرکت های عمرانی مناسب هستند.

وی با بیان اینکه سهام شرکت های خودرویی به کمترین رقم ممکن رسیده است، این رقم را غیرواقعی خواند و گفت:‌ ارزش سهام شرکت هایی مانند سایپا و ایران خودرو نیز با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با رد تبلیغات منفی برخی محافل برای تخریب بورس ایران گفت: برخلاف ادعاهای موجود، بورس ایران روابط طبیعی خود را طی کرده و تحلیل های تکنیکال هم در آن جواب داده است.

وی بروز برخی از مشکلات اخیر را ناشی از ورود حجم انبوهی از سهامداران ناوارد به قواعد بازار سرمایه خواند و افزود: اغلب این سهامداران با یک جو روانی می خرند و با یک جو روانی می فروشند که در این وضعیت، متضرر شدن آنان دور از ذهن نیست.

بدون تخصص وارد بورس نشوید
حامد قدس، مدرس اقتصادی و عضو هیئت مدیره موسسه ارزش آفرینان بازار سرمایه نیز در این نشست خبری با تاکید بر اینکه ورود به این بازار بدون تخصص و آشنایی با قواعد آن ممکن است باعث بروز مشکل برای سهامداران گردد گفت: این موسسه دوره های آموزش مجازی بورس را با هدف ارائه آموزش به عموم مردم راه اندازی کرده است.

وی اظهار داشت: حدود ۱۰ هزار نفر از هموطنان در شهرهای تبریز، تهران، شیراز، اصفهان و … تاکنون از آموزش های مجازی این موسسه استفاده کرده و دوره های بورس و بیمه را فرا گرفته اند.

قدس با بیان اینکه گواهی نامه های این موسسه مورد تائید سازمان فنی و حرفه ای و سازمان بورس است گفت: ۳۵ استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی به عنوان مدرس در این مجموعه به تدریس دوره های مختلف مشغول هستند.

به گفته وی، دوره های برگزار شده در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی برای دانش پذیران نتایج درخشانی داشته است.

کد خبر: ۴۲٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بی طرف IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      0 0
      حرف از وارد شدن نزن کارشناس حرف از خروج بزن اینکه همه می دانند با این قیمتها ورود کار درستی است شما بفرما ما که در 60درصد ضررم چکار کنیم