۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
قیمت فعلی پسته کفاف دسترنج کشاورز را نمی‌دهد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه:

قیمت فعلی پسته کفاف دسترنج کشاورز را نمی‌دهد

یزد- قیدالهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه گفت: تمام هزینه‌های تولید پسته افزایش یافته است در حالی که هنوز سود حاصل از تولید پسته برای کشاورز افزایش چندانی نداشته و با این شرایط قیمت فعلی پسته کفاف دسترنج کشاورز را نمی‌دهد.

مهدی قیدالهی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: عرضه پسته در ایران در مقایسه با بازارهای جهانی به گونه‌ای است که در صورت ادامه این روند، کشاورزان و باغداران پسته را متضرر ‌می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه بیان کرد: قیمت عرضه هر کیلو پسته در بازارهای جهانی حدود ٩ و ١٠ دلار، معادل ٢٠٠ تا ٢۵٠ هزار تومان است؛ در حالی که سود کشاورز از فروش هر کیلو پسته مرغوب معادل ١۵٠ هزار تومان می‌باشد.

او با اشاره به هزینه‌های گزاف نهاده‌های کشاورزی مانند کود و سم و دستمزد کارگر پسته، افزود: تمامی خدمات مربوط به کاشت و برداشت پسته افزایش داشته؛ در عین حال، قیمت عرضه پسته افزایش چندانی نداشته است.

قیدالهی با تأکید بر آفاتی که هر ساله دامن‌گیر درختان پسته می‌شود، ادامه داد: مشکل عمده پسته‌کاران، کاهش محصول و سودی است که پس از رنج‌های بسیار کشاورز، به جیب دلال‌ها می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اظهار کرد: هرچند پسته بیشترین صادرات استان را به خود اختصاص می‌دهد، اما میزان صادرات این محصول ۶٠ درصد از کل محصول تولید شده است.

او با اشاره به فروش پنج تا ١٠ درصدی پسته در بازارهای داخلی، تصریح کرد: ٣٠ تا ٣۵ درصد از محصول در انبارها و سردخانه‌ها باقی‌مانده و به فروش نمی‌رسد؛ در حالی که کشاورزان انتظار دارند ١٠٠ درصد محصول تولیدشده با قیمت مطلوب به فروش برسد و هزینه‌های کشت محصول را جبران کند.

شهرستان ابرکوه یکی از قطب‌های کشاورزی استان یزد بوده که قطب پرورش پسته نیز است.

کد خبر: ۴۲٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha