۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
قلب‌هایی که با توربو و سیستم‌های الکترونیکی قدرتمند می‌تپد!
نگاهی به ۴ پیشرانه برتر سال

قلب‌هایی که با توربو و سیستم‌های الکترونیکی قدرتمند می‌تپد!

استاندارد وضع شده حاکم بر صنعت خودروسازی جهان، سبب این شده که خودروسازان پیشرانه‌هایی با حجم موتور پایین و تعداد سیلندر کمتر را جایگزین پیشرانه‌های حجیم و تعداد سیلندر بالا کنند.

بازار؛ گروه خودرو: شاید عبارت خودرو با عملکرد بالا، تنها به طراحی بدنه خارق‌العاده و آیرودینامیک و تنها مجهزبودن به تکنولوژی‌های سطح بالا نباشد. چرا که این تامین کننده نیروی پیشران یا همان پیشرانه یک خودرو است که عملکردی بی‌نظیر به آن می‌بخشد. صنعت خودروسازی به لطف ورود سیستم‌های الکترونیکی هوشمند و به نوعی تلفیق بخش مکانیکی با الکترونیکی، سبب شده تا هرساله شاهد خودروهای با عملکرد بالا جذاب‌ تری باشیم که هر یک با ارائه فناوری‌های نوین خود این زمینه را فراهم می‌آورند تا بیش از یک مطلب و چند سطر و صفحه بخواهیم آن‌ها را توصیف کنیم.

اما برای حفظ جایگاه و مطلب تنها می‌توان از عبارت خلاصه شده تحسین‌ برانگیز استفاده کرد تا از حوصله شخص خواننده و مخاطب خارج نشود. بنابراین با ما همراه باشید، تا در این مطلب چهار پیشرانه برتر را معرفی کنیم و از نظر فنی و عملکرد آن‌ها را بررسی کنیم. اگرچه در این میان جای خالی بزرگان صنعت چون لامبورگینی، فراری، بوگاتی و کونیگزگ خالی ‌است و درصدر قیاس بالاتری قرار دارند، اما هدف قلب‌های تپنده خودروهایی است که در بازار هدف ‌شان اکثریت جامعه است.

شورولت کوروتاستینگری
حدود نیم دهه است که استاندارد وضع شده حاکم بر صنعت خودروسازی جهان، سبب شده تا خودروسازان پیشرانه‌هایی با حجم موتور پایین و تعداد سیلندر کمتر را جایگزین پیشرانه‌های حجیم و تعداد سیلندر بالا کنند. اما در این زمینه خودروسازان آمریکایی همواره با توجه به بازار کشورشان و علاقه مردم به قلب‌های تپنده حجیم، هنوز تصمیمی برای وداع گفتن این نوع موتورها با حجم موتور بالا ندارد.

شرکت جنرال موتورز در این راستا موفق عمل کرده و می‌توان گفت با معرفی محصولات جدیدش تغییر و تحولات بسیاری را در قوای محرکه‌ای مورد استفاده در محصولاتش انجام می‌دهد. می‌دانیم که شورولت کوروت، کوپه اسطوره‌ و البته محبوب این خودروساز است و نسل جدید آن که اواخر سال گذشته میلادی به جهان معرفی شد و تغییرات اساسی در ساختار این سوپر اسپرت به محبوبیت بیشتر و البته نقدهای بسیاری بر این خودرو ختم شد.

کوروت جدید موسوم به C۸ استینگری با ساختار موتور میانی یکی از بهترین‌ دو درهای جهان از لحاظ هندلینگ به شمار می‌آید. موتور ۸سیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم ۶.۲لیتری تنفس طبیعی موسوم به LT۲ با وجود مواد اولیه جدید و سبک‌سازی آن و اصلاحاتی در بخش فضای بالای پیستون‌ها(محفظه احتراق) و نحو پاشش سوخت توانایی تولید ۴۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد.

البته در نمونه‌های مجهزبه سیستم اگزوز پرفورمنسی توان خروجی تا ۴۹۵ اسب ‌بخار و گشتاور ۶۳۷ نیوتون‌متری را دارد. از آنجا که پیشرانه‌های شورولت جزو کم ‌استهلاک‌ترین‌ها هستند، بنابراین قلب تپنده کوروت C۸استینگری در بخش سرسیلندر هرسیلندر دارای دو سوپاپ و در مجموع ۱۶ عدد سوپاپ دارد.

این موتور ۶.۲لیتری با توجه به تکنولوژی پاشش سوخت و زمان‌بندی سوپاپ‌ها و البته مدیریت زمان جرقه زنی در سیلندرها توان خروجی بالایی دارد، جزو برترین پیشرانه‌های این کلاس محسوب می‌شود. در این کلاس، خودروسازان دیگری چون اروپایی‌ها نیز وجود دارند، اما به دلیل تکنولوژی ساخت بالای مهندسان شورولت در این موتور تنفس طبیعی فاقد پرخوران‌ها و به نسبت توان خروجی بالا سبب در سطح بالاتری از رقبا قرار گیرد و با توجه به آنچه که مهندسان شورولت اعلام می‌کنند «بالاترین فناوری با در نظر گرفتن حفظ کیفیت و پایین‌ترین میزان استهلاک» کوروت C۸استینگری را به جایگاه بهتر در لیست برترین پیشرانه سال نائل آید.

ب ‌ام ‌و M۳۴۰i
طرح جایگزینی موتورهای کوچک با حجم موتور پایین به جای پیشرانه‌های قدرتمندی چون هشت‌سیلندرها و حتی در برخی از موارد ده سیلندرها، مهندسان خودروساز را بر این موضوع واداشت تا با به‌کارگیری سیستم‌های پرخوران با حجم موتور پایین‌تر و تعداد سیلندر کمتر به توان خروجی به مثابه یک موتور هشت سیلندر برسند.

در این میان شاید سوالی به وجود آید که آیا این‌ چنین قوای‌محرکه‌های کوچک می‌توانند قدرتی برابر موتورهای هشت ‌سیلندر تولید کنند؟ اگر بخواهیم خودروسازان مطرح حاضر در زمینه نصب سیستم‌های پرخوران را معرفی کنیم که با تکنولوژی‌های بسیاری در این جهت صاحب سبک بوده و است، باید شرکت  ب‌ام‌و را در جایگاه نخست قرار دهیم. چراکه مهندسان این خودروساز باواریایی در محصولات عملکردی خود مبنی بر اصلاحات بخش مکانیکی و قطعات دوار توانسته‌اند، توان خروجی پیشرانه‌های استفاده شده در محصولاتشان را در سطح بالاتری از رقبا نیز قرار دهند.

از آنجا که آخرین نسخه پرفورمنسی سدان جمع‌ و جور باواریایی‌ها یعنی M۳۴۰i در اواخر سال گذشته معرفی شد و با در نظر داشتن این موضوع که به‌ زودی مدل قوی ‌تر و دینامیک ‌تر آن یعنی M۳ به بازار عرضه خواهد شد. یک موتور شش سیلندر خطی توربو به حجم سه لیتر برای مدل M۳۴۰i تدارک دیده‌اند.

این موتور که با نام B۵۸B۳۰ شناخته می‌شود، آخرین تکنولوژی واحد پرفورمنسی ب‌ ام‌ و یعنی M را با خود همراه دارد تا با باز طراحی کامل توربوهای دوقلو برای پرخوران بیشتر هوا در سیلندر، افزایش میزان فشار سوخت در سیلندر، بهینه‌سازی کامل سیستم ولوترونیک و ونوس‌ها ورودی و خروجی و به‌کارگیری سیستم پاشش روغن(جت) برای روانکاری و کاهش میزان اصطکاک میان قطعات دوار و بهبود خنک‌کاری در نهایت به خروجی ۳۸۲اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور ختم شده است.

ساختار این موتور مطابق بررسی‌های انجام شده از متریال آلومینیوم بوده که برخی از قطعات مانند میل‌لنگ، از تیتانیوم و شاتون‌های این موتور اصلاح یافته از نوع فورجینگ با فولاد سبک وزن است که تا ۲۰درصد وزن موتور را کاهش و حدود ۱۲ درصد افزایش راندمان را به ارمغان آورده است.

مرسدس‌بنز CLA۴۵ S AMG
شرکت مرسدس‌بنز را باید پدر علم و فناوری به وجود آمده در دنیای خودرو نامید. چراکه هرساله ثبت اختراعات نوآورانه‌اش در زمینه اصلاح سیستم‌های مکانیکی به راستی بی‌نظیر است. باتوجه به این مقوله، در جدیدترین اقدام خود، خودروی کوپه چهار در پرفورمنسی و اسپرت‌اش که از نسل جدید آن در لحظات پایانی سال ۲۰۱۹ پرده برداشت، قوی‌ترین موتورچهارسیلندر جهان را در آن نهادیده کرد.

CLA۴۵ S AMG همانطور که پیش‌تر خودروساز اشتوتگارتی اذعان کرده بود که از آخرین فناوری این شرکت بهره می‌گیرد، قلب تپنده آن یک موتور چهارسیلندر دولیتری تجهیزشده به تکنولوژی تویین توربو است که برپایه همان پیشرانه نسخه CLA۳۵ AMG است، دستخوش تغییرات تیم مهندسی AMG قرار گرفته که می‌توان آن را یک پروسه تیونینگ اصولی و البته فوق‌العاده دانست.

موتور M۱۳۹ با بلوکه تمام آلومینیومی، پیستون‌های مجهز به کانال‌های دوگانه برای خنک‌ کاری و بهبود روانکاری در زمان حرکت، طراحی نسل جدیدی از زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها و متغیر ساختن هندسه بادامک‌ها، استفاده از مانیفولد متغیر و سیستم اگزوز بهینه‌سازی شده که با وجود طراحی اصل برنولی و خروجی بهتر فاقد جریان‌های گردابی در مسیر و البته پروگرامینگ ریس ECU و بهره گرفتن از انژکتورهای نسل جدید برای پاشش دقیق‌تر قدرت را به ۴۲۱ و گشتاوری ۴۷۵نیوتون‌متری و در بهترین حالت ۵۰۰نیوتون‌متر را ایجاد شتاب بی‌نظیر پدید آورده است.

چنین خروجی بالای که گوی یک قوای محرکه هشت سیلندر را در خود جای داده و فناوری نامبر وان مرسدس‌بنز، در قرارگیری این موتور در بالاترین سطح در میان چهار سیلندرها و حتی شش سیلندرها تاثیرگذار بوده است.

فورد موستانگ High Performance
برخلاف دیگر خودروسازان آمریکایی، فورد هر ساله با تحولاتی در بخش طراحی و تولید پیشرانه‌های که در محصولاتش استفاده می‌کند، در تلاش است تا همانند دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی، در جایگاه بهتر از سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی فراری و همچنین دیگر شرکت‌های اروپایی قرار گیرد.

موستانگ موفق‌ترین و محبوب‌ترین محصول این خودروساز آمریکایی است که بیش از پنج دهه است که با نسل‌های متعدد در میان دو درهای اسپرت از جایگاه خاصی نزد مشتریان و اسپرت‌دوستان برخوردار است. یکی از نسخه‌های جدید برای عرضه در سال جاری موستانگ EcoBoost High Performance Package است، این مدل از موستانگ به یکی از قوی‌ترین موتورهای کم حجم جهان تجهیز شده است.

پیشرانه‌ای که نیروگاه قدرتمند این کوپه پرفورمنسی را تشکیل می‌دهد یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم ۲.۳لیتری توربوشارژ است که با وجود آنچه فورد ادعا می‌کند حدود ۴۰درصد نسبت به نسخه‌های قبل خود بهبود یافته است. این موتور چهارسیلندر تغییرات در واحد زمان‌بندی سوپاپ‌ها، طراحی مانیفولدهای ورودی و خروجی و البته نوع پاشش سوخت داخل محفظه احتراق را دیده تا بتواند حداکثر توان را به ۳۳۰اسب‌بخار و گشتاور را نیز به ۴۷۴نیوتون‌متر برساند.

قرارگیری چهارسوپاپ برای هرسیلندر، نصب پرخوران توربو، اصلاحات در بخش زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و همچنین نصب ECU با پروگرامینگ ریس و افزایش دور موتور به ۶۳۰۰آرپی‌ام به قدرت بالایی منتهی شده است. بازده بیشتر موتور باوجود خروجی آلایندگی در حد استاندارد جهانی موتور ۲.۳لیتری فورد را در لیست برترین پیشرانه‌ها جا داده است.

کد خبر: ۴۲٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha