۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
تلاش شرکت‌های تولید کننده واکسن برای جلب اعتماد مردم
ارایه اطلاعات زودهنگام توسط ۳ شرکت آسترازنکا، پی فایزر و مدرنا

تلاش شرکت‌های تولید کننده واکسن برای جلب اعتماد مردم

رقابت شرکتهای داروسازی هم در جهت تولید واکسنی ایمن و اثر بخش است و هم در جهت جلب اعتماد مردم برای دریافت این واکسن. رقابتی تنگاتنگ و سخت که نشانه آن را می توان در ارایه اطلاعات در مورد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این شرکتها پیش از اتمام این دوره مشاهده کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: واکسنی که دنیا از آن به عنوان تنها ابزار برای رهایی از ویروس کرونا نام می برد، در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار دارد. اما سه شرکت بزرگ داروسازی آسترازنکا، پی فایزر و مدرنا اقدام به ارایه اطلاعات اولیه در مورد سومین مرحله از آزمایشهای خود داده اند تا پروسه اطلاع رسانی در مورد این فاز مهم تحقیقاتی را تسریع کنند.

 به گزارش نشریه مانی کنترل، شرکت آسترازنکا اطلاعات را در یک گزارش ۱۱۱ صفحه ای ارایه داده است. این اطلاع رسانی در شرایطی انجام شد که به دلیل عدم اطلاع رسانی شفاف در مورد بیماری عصبی ایجاد شده در دو تن از داوطلبان انگلیسی دریافت واکسن کرونا، انتقادهای زیادی به این شرکت وارد شده است. شرکت آسترازنکا اعلام کرد به دنبال تایید و تولید واکسنی است که حداقل ۵۰ درصد در برابر ویروس ایمنی ایجاد کند و سازمان غذا و داروی امریکا هم تایید کرد که در صورتی که واکسنی احتمال ابتلا به کرونا را تنها ۵۰ درصد کاهش دهد، واکسن مناسبی قلمداد می شود و این واکسن مورد تصویب قرار خواهد گرفت.

شرکتهای مدرنا و پی فایزر اطلاعات بیشتری دارند
نیویورک تایمز در گزارش اخیر خود در مورد گزارش ارایه شده توسط دو شرکت داروسازی مدرنا و پی فایزر صحبت کرده است. در گزارشهای ارایه شده توسط این دو شرکت اطلاعاتی در مورد طراحی آزمایشهای بالینی، نحوه انتخاب داوطلبان، تحلیل های آماری، ارزیابی نتیجه ها و عوارض جانبی ارایه شده است. کارشناسان بر این باورند که این روند در دنیا بی سابقه بوده است و معمولا اطلاعات بعد از پایان هر مرحله از تحقیقات ارایه می شود ولی این بار که ضرورت جلب حمایت و اعتماد مردم اهمیت بیشتری دارد و رقابت بالاتری هم بین شرکتهای داروسازی وجود دارد، روند اطلاع رسانی در مورد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی هم تسریع شده است.

طبق این اطلاعات شرکت پی فایزر به همراه شرکت بایونتک آلمان سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را انجام می دهد و در نظر دارد این واکسن روی ۴۴ هزار داوطلب آزمایش کند  در حالیکه مدرنا ۳۰ هزار نفر را برای تکمیل این مرحله از آزمایشهای بالینی انتخاب کرده است و تا کنون ۸۴ درصد از افراد واکسن را دریافت کرده اند. این شرکتهای داروسازی در مورد عوارض جانبی دریافت واکسن هم اطلاعاتی ارایه دادند و تاکید کردند که کمتر از ۱۰ درصد افراد عوارضی مانند خستگی و سردرد و تب خفیف را تجربه خواهند کرد.

واکسن پی فایزر مشکلات دیگری هم دارد
سی ان ان در گزارش خود در مورد واکسن شرکت پی فایزر صحبت کرده است. طبق این گزارش واکسن پی فایزر باید در دمای بسیار پایین و زیر صفر درجه نگهداری شود و این شرایط هم برای انتقال واکسن به بازارهای مصرف باید رعایت شود و هم در داروخانه ها و مراکز فروش باید در نظر گرفته شود. سی ان ان نوشت: «ناوگان هواپیمایی دنیا ظرفیت انتقال حجم وسیعی از واکسن تولید پی فایزر یعنی واکسنی که باید در دمای بسیار پایین نگهداری شود، را ندارد. از طرف دیگر حتی در داروخانه ها و مراکز تزریق واکسن هم چنین شرایطی دیده نمی شود و همین مساله کار را برای دنیا سخت کرده است.»

در ادامه گزارش در مورد  زمان اعلام نتایج نهایی واکسن این شرکت آمده است: «مدیر عامل پی فایزر اعلام کرده است نتایج سومین فاز از آزمایشهای بالینی تا انتهای اکتبر مشخص می شود و اگر این نتایج امیدوارکننده بود تا انتهای سال عرضه آن شروع می شود. شرکت مدرنا هم، زمان بندی مشابهی برای ارزیابی نتایج تزریق واکسن در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی و توزیع آن به بازار مصرف ارایه داده است.»

واکسن روسی هم در همین مرحله از آزمایشها قرار دارد
روسیه با وجود اینکه اولین کشوری بود که واکسن کرونا را ثبت کرده است ولی تا کنون تزریق انبوه واکسن شروع نشده است. خبرگزاری تاس نوشت: «بالغ بر ۴۰ هزار نفر برای سومین مرحله از آزمایشهای بالینی روسیه واکسینه می شوند و بعد از تایید نهایی واکسن، تزریق عمومی آغاز خواهد شد.»

مسکو تایمز در این مورد نوشت: «پیش تر اعلام شده بود که از ماه سپتامبر تولید انبوه شروع می شود و از ماه اکتبر تزریق عمومی شروع می شود ولی  هنوز اطلاعاتی در مورد این دو فاز ارایه نشده است. شاید مقامات وزارت بهداشت منتظر مشخص شدن نتایج سومین فاز از آزمایشهای بالینی هستند. زیرا به گفته دانشمندان بدون اطمینان از اثر بخشی و مفید بودن واکسن، تزریق آن به مردم می تواند خطرات زیادی برای سلامت جامعه به همراه بیاورد.»

 این نشریه روسی هم در گزارش خود به عوارض جانبی اعلام شده در مورد واکسن کرونای روسی اشاره کرد و نوشت: «تنها یک نفر از هر ۷ نفری که واکسن را دریافت می کنند، عوارضی خفیف مانند تب و سر درد را تجربه خواهند کرد. این در حالیست که واکسن هم اکنون بالغ بر ۶ ماه بدن افراد را در برابر ویروس مقاوم می کند و این دوره ایمنی بسیار خوبی برای واکسن کرونا است.»

در پایان باید گفت در شرایطی که هر روز بار بیشتری روی دوش اقتصاد و سیستم تامین بهداشت و سلامت دنیا وارد می شود، این رقابت تنگاتنگ برای عرضه واکسنی ایمن و جلب اعتماد مصرف کننده ها ادامه دارد. به این امید که مردم به واکسن کرونایی که تولید می شود اعتماد کنند و با دریافت آن، بدن خود را برابر این ویروس مهلک ایمن کنند.

کد خبر: ۴۲٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha