۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
ساماندهی سایت مدیریت پسماند محمد آباد نیازمند یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار است
محمد آباد آخرین نفس‌های خود را می‌کشد؛

ساماندهی سایت مدیریت پسماند محمد آباد نیازمند یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار است

قزوین- در حالی که چند سالی از تکمیل ظرفیت سایت تفکیک زباله محمد آباد می‌گذرد، همچنان این آرامگاه زباله‌ها در حال فعالیت است که به گفته مسئولان برای ساماندهی و افزایش ظرفیت این سایت به بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بازار؛ گروه‌ استانها: در شرایطی که زباله به یکی از اصلی ترین چالش های جهان امروز تبدیل شده است و دولتمردان همواره با چالش معدوم و بازیافت آن مواجه هستند سایت تفکیک و بازیافت زباله محمد آباد قزوین که قرار بود حداقل عمری ۳۰ ساله داشته باشد در آستانه ۱۰ سالگی در حال خارج شدن از مدار است.

سایت تفکیک زباله محمد آباد که طی سال های ۸۱ تا ۸۹ فرآیند اختصاص زمین و ساخت و بهره برداری از آن به طول انجامید در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار برای تفکیک روزانه ۲۵۰ هزار تن زباله خانگی از ۱۱ شهر مجاور خود تاسیس شد.

درحالی که در همان سال های نخست بهره برداری از این سایت به دلیل عدم وجود سایت مناسب برای تفکیک زباله در قزوین زباله های بیش از ۲۳ شهر در حجم ۸۰۰ تن به این سایت انتقال یافت، مسئله ای که موجب شد تا بهره برداری بیش از سه برابر از ظرفیت و توان این سایت موجب شود عمر این سایت تفکیک زباله تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

در حالی که تنها یک دهه از عمر این سایت تفکیک زباله در استان قزوین می گذرد، به اذعان بسیاری از کارشناسان سایت تفکیک زباله محمد آباد نفس های آخر خود را می کشد.

رسیدگی به سایت محمد آباد یک اولویت استانی است
وضعیت خطرناک سایت محمد آباد، هشدارهای هر روزه مسئولان استانی در خصوص تکمیل ظرفیت سایت و خارج شدن از مدار فعالیت این مرکز تفکیک و بازیافت زباله و مسائل زیست محیطی مرتبط با آن موجب شده است تا سایت رسیدگی به سایت تفکیک زباله محمد آباد به یک اولویت اساسی در استان تبدیل شود.

بر همین اساس بازدید مسئولان از سایت زباله محمد آباد به صورت جدی در دستور کار مدیران استانی قرار گرفت و  اجرایی شدن مصوباتی که برای مدیریت و ساماندهی این سایت تفکیک زباله انجام شده بود از سوی مسئولین استانی به صورت مستقیم رصد می شود.

هدایت الله جمالی‌پور استاندار قزوین، نورالله قدرتی رئیس کل دادگستری قزوین، علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری قزوین، سیاوش طاهرخانی شهردار قزوین، حسن عباس نژاد مدیرکل محیط زیست استان قزوین و جمعی از مسئولین استانی از سایت پسماند محمد قزوین بازدید کردند.

ساماندهی سایت تفکیک زباله محمد آباد یک هزار میلیاد تومان اعتبار نیاز دارد
هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین در این بازدید با اشاره به لزوم ساماندهی سایت محمد آباد به عنوان یک اولویت استانی اظهار داشت: تعطیلی چند ماهه سایت تفکیک زباله محمد آباد به دلیل شیوع بیماری کرونا وضعیت این سایت را از قبل نیز دشوارتر کرده است این در حالی است که پیش از این نیز به منظور ساماندهی این سایت تصمیماتی اندیشیده شده بود که با جدیت پیگیر اجرای این برنامه‌ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای انجام شده به منظور ساماندهی و اصلاح فرآیندهای اجرای مدیریت پسماند در سایت محمد آباد قزوین به اعتباری یک هزار میلیارد تومانی نیاز است.

استاندار قزوین بیان کرد: شرایط جدید این سایت موجب شده است تا مشکلات زیست محیطی زیادی را ایجاد کند و نارضایتی زیادی را نیز در بین مردم ساکن در روستاها و شهرهای مجاور این روستا ایجاد کرده است که لزوم رسیدگی فوری به وضعیت این سایت را می رساند.

جمالی پور گفت: زباله ۲۰۰ روستا و ۲۳ شهر اکنون به این سایت انتقال پیدا میکند که مدیریت و تفکیک این میزان زباله از توان و ظرفیت این سایت بیشتر است و از این رو فرآیندی فرسایشی را آغاز کرده است.

کارگروه ویژه استانی به وضعیت سایت محمد آباد رسیدگی می‌کند
نورالله قدرتی رییس کل دادگستری استان قزوین نیز در این بازدید با اشاره به تعطیلی این جایگاه به دلیل شیوع کرونا، گفت: یکی از مهم ترین مشکلات امروز استان وضعیت سایت محمد آباد است که در تلاشیم تا با تشکیل کارگروهی از مدیران استانی وضعیت این سایت در اسرع وقت مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مدیران استانی موظف هستند وضعیت این سایت را به صورت لحظه‌ای رصد کنند تا از تعطیلی این سایت جلوگیری شود چرا که امروز تنها سایت موجود برای تفکیک زباله در استان قزوین همین سایت محمد آباد است و تعطیلی آن آسیب زیادی به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۴۲٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha