۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
فیس لیفت یا تنها عرضه محصول با نام جدید؟ / ابتکار عجیب خودروساز برای درآمد بیشتر!
خبر داغ رانا پلاس بعد از دنا ۵۵۰ میلیونی

فیس لیفت یا تنها عرضه محصول با نام جدید؟ / ابتکار عجیب خودروساز برای درآمد بیشتر!

قاضوی، مدیر پروژه رانا پلاس از آغاز عرضه ۲هزار دستگاه از این محصول از مهرماه امسال خبر داد.

بازار؛ گروه خودرو: در شرایطی روز گذشته خبری مبنی بر آغاز عرضه محصول جدید شرکت خودروسازی ایران ‌خودرو با عنوان «رانا پلاس مهرماه رونمایی می‌شود» منتشر شد که به رغم توضیحات علی قاضوی، مدیر پروژه رانا پلاس در خصوص تغییرات اعمال شده از جمله تجهیز به آپشن‌هایی همچون سیستم پایداری، تنظیم فشار باد تایر، فرمان برقی و تریم داخل که براساس محصولات پژو ۲۰۷ و ۲۰۶ است؛ مخاطبان هیچ تفاوتی بین خودرو رانا و محصول جدید این شرکت با عنوان رانا پلاس قائل نشدند و معتقدند این خودرو همان محصول گذشته با نام جدید است. از همین رو برخی کارشناسان این اقدام خودروساز را در راستای کسب درآمد بیشتر عنوان کردند که بازار به بررسی صحت و سقم این موضوع پرداخته است.

خبر عرضه قریب الوقوع رانا پلاس به عنوان محصول فیس لیفت شده ایران خودرو بعد از دنا ۵۵۰ میلیون تومانی توانست روز گذشته صدر اخبار تمام رسانه‌ها را به خود اختصاص دهد. هرچند در ابتدای انتشار خبر مخاطبان انتظار مشاهده تصویر جدیدی از رانا همچون پژو ۲۰۷ به عنوان نمونه فیس لیفت شده ۲۰۶ یا پژو پارس به عنوان نمونه تغییر شکل یافته پژو ۴۰۵ بودند اما در هیچ کدام از تصاویر تغییر فاحشی قابل مشاهده نبود. از این همین رو این سوال مطرح شد که واقعا رانا پلاس نمونه فیس لیفت شده است؟

البته در این راستا علی قاضوی، مدیر پروژه رانا پلاس گفته است، عمده تغییرات صورت گرفته در این خودرو مربوط به تزیینات داخلی است. در این محصول، گرین «دانه بندی» روی داشبورد «طرح دو گرین» و پنل جلو داشبورد تغییر یافته و کنسول میانی خودرو به صورت یکپارچه با طرح جدید ارایه خواهد شد، کلیدهای شیشه بالابر جلو و عقب جدید، کلید تنظیمات آیینه‌ها و آیینه برقی، مجموعه دسته دنده و دسته راهنما و دسته برف پاک کن و دیگر تغییراتی این چنینی با طرح جدید است.

استانداردهای بین‌المللی در اجرای فیس لیفت
در پاسخ به این سوال که در حقیقت فیس لیفت در خودرو دنا پلاس انجام شده یا تغییرات فقط در حد اضافه شدن آپشن است؟ یک طراح خودرو با اشاره به اصولی که خودروسازان بین‌المللی برای فیس لیفت (بروز رسانی ظاهر بدنه) در صنعت خودروسازی رعایت می‌کنند به بازار پاسخ داد: بطور کلی فیس لیفت به دو دسته فیس لیفت جزئی MINOR و کلی MAJOR  تقسیم می‌شود. در فیس لیفت جزئی(حداقل تغییرات در طراحی بدنه) بطور معمول گرافیک و چیدمان کاسه چراغها و فرم کلی سپرها باز طراحی می‌شوند و اغلب فیس لیفت جزیی در بازه زمانی یک تا دو سال پس از معرفی اولیه خودرو اتفاق می افتد.

علیرضا محمدزاده با اشاره به فیس لیفت کلی MAJOR اضافه کرد: دامنه تغییرات از باز طراحی کامل فرم چراغ‌های جلو، گلگیرهای جلو، حتی درب موتور، گرافیک چراغ‌های عقب، سپرهای جلو و عقب تا تغییر پوسته ظاهری درها به منظور رسیدن به استایلی جدید ختم می‌شود «هر چند بسته به تشخیص تیم طراحی می‌توان دامنه این تغییرات را اضافه یا کم کرد.» ضمن اینکه بطور معمول فیس لیفت کلی به فاصله ۲ تا ۴ سال پس از معرفی اولیه یک خودرو انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با این توضیحات و استانداردهای بین‌المللی می‌توان خودرو دنا را به عنوان یک فیس لیفت کلی یا MAJOR  از سمند دانست که تغییرات گسترده تری نسبت به آنچه اشاره شد بر روی آن انجام شده است. در برخی موارد شرکت‌ها پس از انجام فیس لیفت اساسی بر روی یک خودرو، نام خودرو را نیز تغییر می‌دهند، نظیر آن را در خودروهای چری آریزو ۵ و ۶ یا سمند و دنا شاهد هستیم.

دنا خارج از پیست فیس لیفت خودروسازان دنیا
محمدزاده با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۰ سال از عمر رانا می‌گذرد و همانطور که اشاره شد فیس لیست باید در بازده زمانی ۲ تا ۴ سال انجام شود، افزود: تاکنون هیچ فیس لیفت قابل توجه ای بر روی بدنه رانا انجام نشده است، به عبارت دیگر دامنه تغییرات اعمال شده بر روی بدنه خودرو بسیار جزئی و خارج از تعریف فیس لیفت است. هرچند ممکن است این تغییرات برای محصولی که یک سال از عرضه آن به بازار می‌گذرد، منطقی باشد اما برای رانا که در ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد و تاکنون هیچ بروزرسانی بر روی استایل بدنه نداشته غیر منطقی است.

وی با اشاره به توجه خودروسازان چینی نسبت به فیس لیفت و عرضه محصول با ظاهر جدید ادامه داد: اگر در بازار به خودروهای چینی دقت کنید، حداقل هر ۲ سال شاهد تغییراتی چشمگیر در طراحی آن‌ها هستیم. مثال بارز این موضوع، ام وی ام ۳۱۵ است. این خودرو از زمان حضور در بازار ایران حدود سه فیس لیفت کامل را تجربه کرده است. با این تفاصیل این سوال مطرح می‌شود که برای رانا چه محدودیت مهمی وجود داشته که مانع از فیس لیفت آن بعد از ۱۰ سال شده است؟

محمدزاده با اشاره به تغییراتی که خودروساز با اعمال آن‌ها مدعی به فیس لیفت شده تاکید کرد: تغییراتی که اکنون برای رانا در نظر گرفته شده شامل نوار کروم جلوپنجره و آینه راهنما دار است یعتی حداقل تغییری که بر حسب استانداردها برای معرفی فیس لیفت باید اعمال می‌شد در سپرهای جلو و عقب ایجاد نشده است. اگر بهانه این عدم تغییر، جلوگیری از افزایش قیمت خودرو رانا باشد باز هم دلیل منطقی نیست چرا که با یک جستجو ساده خواهید دید هزینه طراحی و ساخت یک سپر جدید برای شرکتی به این بزرگی بسیار ناچیز است.

وی افزود: بد نیست به این نکته اشاره کنم که شاید صحبت از ایجاد یک هویت طراحی یکسان برای سبد محصولات فعلی ایرانخودرو کمی عجیب باشد اما متاسفانه امروزه هر یک از خودروهای تولیدی این‌ شرکت «منظور خودروهایی که توسط خود شرکت طراحی شده اند» هویتی مجزا و متفاوت از دیگری دارند در حالیکه می‌توان حداقل جلوپنجره ای واحد برای آن‌ها در نظر گرفت و در فیس لیفت‌ها آن را اعمال کرد.

حمل بار فیس لیفیت برای افزایش قیمت
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه زمان اعمال فیس لیفیت روی محصول، لازم نیست اسم آن را عوض کنند به بازار گفت: ایران تنها جایی دنیا است که خودرو اصلی به همراه فیس لیفیت آن را به طور همزمان می‌فروشد. این درحالی است که براساس تعاریف خودروسازی بین الملل، زمانی که فیس لیفیت انجام می‌شود، نسل قبلی را باید از خط تولید خارج و با همان قیمت به بازار عرضه کرد، اما خودروسازان داخلی عکس این موضوع را عمل می‌کنند.

فربد زاوه با اشاره به چرایی اقدام عجیب خودروسازان داخلی در ارائه محصول قدیمی به همراه فیس لیفت آن، اضافه کرد: دلیل انجام چنین اقداماتی فقط ایجاد بهانه برای افزایش قیمت است.

وی با اشاره به عدم همکاری شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو و شیوه‌هایی که خودروسازان برای دور زدن تصمیمات مسئولان در پیش می‌گیرند، ادامه داد: زمانی که شورای رقابت لجاجت با خودروسازان دارد و دولت نیز کمکی نمی‌کند، راهکار همین است. تغییرات در هر خودرو باید به طور سالانه باشد و اینکه خودروی بیش از ۱۰ سال در خط تولید باشد، جای سوال است. هرچند که با افزودن پلاس(بعلاوه) در خودروها افزایش قیمت را اعمال خواهد شد.

کد خبر: ۴۲٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha