۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
تقاضای بانک‌های مرکزی برای طلا کُند شده، اما از بین نرفته است
شورای جهانی طلا:

تقاضای بانک‌های مرکزی برای طلا کُند شده، اما از بین نرفته است

تقاضای بانک‌های مرکزی برای طلا در سال ۲۰۲۰ با روندی کُند کاهش پیدا کرده به طوری که خرید خالص طلا در جولای به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، شورای جهانی طلا اعلام کرد که داده‌های صندوق بین المللی پول در مورد ذخایر ارزی حاکی از آن است که بانک‌های مرکزی در مجموع در ماه جولای ۸.۲ تُن طلا خریداری کرده‌اند. تابدین جای سال ۲۰۲۰، بانک های مرکزی کمی بیشتر از ۲۰۰ تُن طلا خریده‌اند.

به این حال، شورای جهانی طلا می‌گوید که این بخش همچنان ستونی اساسی در حمایت از بازار طلا محسوب می‌شود. «شائوکای فان» رییس روابط بانک مرکزی در شورای جهانی طلا در این‌باره گفت که اگرچه تقاضای بانک‌های مرکزی برای طلا در تابستان سال جاری کاهش پیدا کرده است اما انتظار نمی‌رود که این بخش به این زودی‌ها به یک فروشنده صرف بدل شود.

وی گفت: دلایل اصلی که بانک‌های مرکزی را طی ۱۰ سال اخیر وادار به خرید طلا کرده، هنوز پابرجا هستند. باید به خاطر داشته باشید که بانک‌های مرکزی هنوز بدنبال تنوع بخشی به دارایی‌های خود و فاصله گرفتن از دلار آمریکا هستند به ویژه بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور که پورتفوی آنان تحت سلطه دلار آمریکا است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر که آن هم هنوز تغییر نکرده، نرخ های بهره منفی پایین‌تری است که بسیاری از بانک های مرکزی در حال حاضر در مورد فهرست اوراق قرضه دولتی خود با آن مواجه هستند.

در حالی که بانک‌های مرکزی شاید به اندازه دو سال گذشته طلا نخرند اما، داده‌های شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که آنها محکم‌تر از قبل به ذخایر طلای خود چسبیده‌اند.   در گزارش منتشر شده توسط این شورا در ابتدای ماه جاری، به این نکته اشاره شده بود که نرخ اجاره طلا توسط بانک‌های مرکزی به طور پیوسته در حال کاهش یافتن است.

این گزارش همچنین تاکید کرده بود که نرخ اجاره در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ با متوسط ۰.۲۴ درصد نوسان می کرده که در مقایسه با ۱۰ سال پیش از که با میانگین ۰.۵۴ درصد نوسان داشته، کاهش یافته است. از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹، نرخ اجاره طلا به طور  متوسط ۱.۴ درصد بوده است.

فان می‌گوید که تعجبی ندارد که بانک‌های مرکزی تمایل دارند تا در دوره افزایش بی‌ثباتی، ذخایر طلای خود را حفظ کنند.

کد خبر: ۴۲٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha