۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
دلار دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت/ سکه ۱۳ میلیون را رد کرد
تحلیل «بازار» از وضعیت این روزهای قیمت ارز و سکه؛

دلار دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت/ سکه ۱۳ میلیون را رد کرد

قیمت ها باز هم در بازار ارز و سکه افزایشی شد، تا جایی که دلار دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان رجوع و قیمت سکه نیز به بیش از ۱۳ میلیون تومان رسید.

بازار، گروه بانک و بیمه: نوسان قیمت ها مدتی است دست از سر بازار سکه و ارز بر نمی دارد، کارشناسان علت این نوسان را ناشی از عوامل متعدد می دانند؛ از ورود نقدینگی سرمایه گذاران شکست خورده بورسی به این بازار گرفته تا سیاست نزدیک کردن قیمت ارز نیمایی به بازار آزاد این کالا و در نهایت تاثیر گذاری منفی و هیجانی برخی اخبار سیاسی و ...

البته این اولین باری نیست که قیمت دلار به بیش از ۲۷ هزار تومان و سکه بیش از ۱۳ میلیون رسیده است چرا که طی یک ماه اخیر شاهد افزایش قیمت ها در این بازار بوده ام اما بانک مرکزی با عرضه ارز به بازار مانع از جهش قیمت این کالاها شده است.

 هجوم بورسی ها به بازار ارز و سکه، تقاضا برای این کالاها را افزایش داد
خیلی از کارشناسان معتقدند؛ رشد بالای تقاضا در بازار ارز و سکه ناشی از فروریختن تالار بورس و هجوم سرمایه گذاران به این بازار ارز که باعث شده تقاضا برای خرید این کالاها در بازار افزایش و بدنبال آن گرانی حاصل شود.  

عده ای دیگر با دامن زدن بر تورم انتظاری برای حفظ ارزش سرمایه هایشان وارد این بازار شده اند، چرا که می دانند نرخ تورم بالاست و بازارهای سرمایه گذاری دیگر آنچنان فعال و سود آور نیست تا در آن بازارها سرمایه گذاری کنند.

این در حالی است که هم کارشناسان و هم اقتصاددانان تاکید دارند؛ حباب قیمتی در این بازار کاملا مشهود است و سرمایه گذاری بر روی ارز و سکه ریسک بالایی دارد. هر چند طی هفته های گذشته بانک مرکزی با هدف تعدیل قیمت ها به این بازار ورود کرد و با سیاست عرضه ارز سهمیه ای در صرافی ها همچنین تزریق ارز به سامانه نیما و بازار آزاد از رشد جهشی قیمت این کالاها ممانعت کرد اما گویا عرضه ارز به بازار نیز آنچنان تاثیر گذار نیست و برای حل این مشکل باید از راهکارهای قوی تری استفاده شود. راهکارهایی چون ساماندهی بازار سرمایه با عرضه اولیه سهام شرکت ها با قیمت جذاب و فروش اوراق دولتی و...

زخم سربسته ای که باز شد
عمده کارشناسان آشفتگی بازارها و باز شدن این زخم سر بسته را ناشی از توجه ویژه دولت به بازار سرمایه در ابتدای سال تا ماه گذشته و بی توجهی به سایر بازارها عنوان می کنند چرا که طی حدود یکسال اخیر نقدینگی حجیمی وارد بازار سرمایه شد و با ریزش شاخص ها سیل نقدینگی اکنون راه بازار ارز و سکه را در پیش گرفته است.

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با " بازار" گفت: اوایل سالجاری همزمان با فعال بودن بورس و سودآوری سرمایه گذاران هشدار چنین روزهایی را در ماههای آینده به دولتی ها داده بودیم اما آنها اعتنایی به این پیش بینی ها و توصیه ها نکردند.

وی با بیان این که بازارها با هم مرتبط و به نوعی به هم گره خورده اند، افزود: ما این روزها را پیش بینی کرده بودیم که با افت شاخص ها و عقب گرد بورس سرمایه های سرگردان راهی  بازارهای موازی شده و این بازرها را قرق می کنند. این کارشناس اقتصادی به تاثیر گذاری رشد قیمت ها در بازار ارز اشاره کرد و افزود: رشد قیمت ها در بازار ارز تاثیر مستقیم بر افزایش سطح عمومی قیمت ها دارد و این مسئله باعث می شود تا مردم در تنگناه معیشتی قرار گیرند. طوری که اکنون قیمت دلار با در بازار آزاد با افزایش نسبت به قیمت های پایانی دیروز،   ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان شده است.

بازار ساز همچنان بدنبال تعدیل نرخ ها و جلوگیری از افزایش قیمت 
البته با افزایش قیمت ها در بازار ارز، بازار ساز نیز همچنان بدنبال تعدیل قیمت هاست و در این راستا تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا می گیرد با این وجود علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش قیمت‌ها را در بازار ارز فراهم کرده است.

تلاش بانک مرکزی برای ممانعت از رشد جهشی قیمت ها در بازار ارز در حالی است که هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش ۷۵۰ تومانی نسبت به روز کاری قبل ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان درج شده است.

ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۸۰۰ تومانی معادل ۳۲ هزار تومان و قیمت خرید یورو ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است. هر چند نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است؛ برهمین اساس نیز از صبح امروز تا کنون در چند نوبت قیمت‌ها در این صرافی ها تغییر کرده و معمولا با افزایش همراه بوده است.

سکه و طلا هم در بازار گرانتر شدند
با افزایش قیمت ارز قیمت طلا و سکه نیز در مسیر رشد قیمت گام برداشته تا جایی که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شده است.

علاوه براین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۰۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

آینده نامعلوم قیمت ها در بازار ارز و سکه
فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از یکی دو روز گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است.

بنا به این گزارش، هر چند قیمت ها در بازار سکه و ارز چند روزی است بر مدار رشد قرار گرفته اند و خیلی ها برای تهیه ارز راهی صرافی ها شده اند اما کارشناسان تاکید دارند که این بازار هیچ وقت پایدار نبوده چرا که این امکان وجود دارد با سیاست های خلق الساعه از سوی مدیران دولتی نقشه برنامه سرمایه گذاران برای سودآوری در این بازار بر آب و با شکست مواجه شوند.

کد خبر: ۴۲٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
      0 0
      گرانی دلار کار ضد انقلاب است