۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
به بهانه اصرار رئیس جمهور برای تشکیل وزارت بازرگانی

به بهانه اصرار رئیس جمهور برای تشکیل وزارت بازرگانی

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: هر گونه شتاب زدگی برای تفکیک وزارتخانه ها از جمله وزارت صمت خسارت بار خواهد بود و بهتر است نمایندگان محترم مجلس همچنان با آن مقابله نمایند.

عباس علوی راد: هفته پیش رئیس جمهور روحانی ضمن اعتراف به بالا بودن قیمت کالاها، یکی از دلایل مهم آن را نبود وزیر مستقل بازرگانی مطرح نمودند و به نوعی توپ را در زمین مجلس انداختند!!

۲۰ سال پیش هنگامی که در دولت اول اصلاحات ادغام وزارتخانه‌های (جهاد سازندگی و کشاورزی) و (صنایع و معادن) کلید خورد طی یک یاداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشتم که ادغام، راه حل کاهش تصدی گری دولت و افزایش کارایی آن نیست.

با این همه سیاست ادغام وزارتخانه‌ها برای پاک کردن صورت مسئله عدم کارایی دولت در زمان دو دولت احمدی نژاد ادامه یافت و از ادغام چهار وزارتخانه دو وزارتخانه‌ (صنعت، معدن و تجارت) و (راه و شهرسازی) شکل گرفت.

دولت تدبیر و امید نیز با بررسی تمامی جوانب و بازخوردهای این ادغام ها در طول این سال ها به این نتیجه رسیده که ادغام وزارتخانه‌ها نه تنها راه حال کاهش تصدی گری دولت و افزایش کارایی آن نیست که بعضا این ادغام ها مشکلات زیادی برای سامان دهی آسیب های اقتصادی نیز ایجاد کرده است.

پرسش اول: هزینه های آشکار و پنهان دو دهه آزمون و خطا ها در ادغام وزارتخانه‌های دولتی را مد نظر قرار داده ایم؟

پرسش دوم: اگر دلیل اصلی عدم کارایی دولت ها در ایران ادغام وزارتخانه ها نیست چگونه می توان کارایی دولت را افزایش داد؟

به نظر نگارنده موارد سه گانه زیر جهت افزایش کارآیی وزارتخانه های دولتی قابل بررسی خواهد بود:

کنترل انعطاف پذیری بیش از حد حضور و دخالت دولت ها در اقتصاد ایران با تکیه بر ظرفیت های اسناد بالا دستی نظام بویژه قانون اساسی.

استقرار نظام جامع بهره وری در بخش عمومی کشور.

استقرار نظام شایسته سالاری واقعی در بخش عمومی کشور.

به نظر می رسد قبل از آسیب شناسی ادغام وزارتخانه های دولتی در دو دهه گذشته، هر گونه شتاب زدگی برای تفکیک وزارتخانه ها از جمله وزارت صمت خسارت بار خواهد بود و بهتر است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی همچنان با آن مقابله نمایند.

کد خبر: ۴۲٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha