۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
پرواز به ترکیه از اول مهر؛ گران شدن بلیط پروازها با افزایش نرخ دلار
بازار گزارش می دهد

پرواز به ترکیه از اول مهر؛ گران شدن بلیط پروازها با افزایش نرخ دلار

اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از آغاز پروازهای مستقیم ایرلاین های ایرانی به ترکیه از اول مهر ماه خبر داد و گفت: ایرلاین ماهان قرار است فعلا هفته ای چهار پرواز به این کشور داشته باشد و احتمال اینکه قیمت بلیط به دلیل رشد نرخ ارز افزایش یابد وجود دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حدود دو هفته پیش بود که وزارت امور خارجه به همراه مجلس شورای اسلامی به موضوع پرواز مستقیم به ترکیه ورود کرده و خواستار این شده بودند که مقامات ارشد و تازه مسئول شده سازمان هواپیمایی کشوری هر چه سریعتر مشکل عدم پرواز مستقیم به این کشور را بررسی و حل و فصل کنند.

شاید سه مسیره شدن پروازها برای سفر به ترکیه و بالا رفتن قیمت بلیط به این کشور تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان توسط ایرلاین قطر ایرویز باعث شد تا وزارت امور خارجه و حتی مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

بالا رفتن هزینه ها و مشکلات سه مسیره شدن در نهایت منجر به این موضوع شد که جلسات زیادی میان مقامات ایرانی و ترکیه ای در این کشور برگزار شود.  

اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل ترکیه دو روز پیش در دیدار با محمد ‌فرازمند سفیر ایران گفته بود که بزودی پروازهای عادی تجاری مابین دو کشور با رعایت تدابیر بهداشتی از سرگرفته می شود، بنابراین مقرر شد پروازهای عادی تجاری در آینده نزدیک (ماه اکتبر) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از سر گرفته شود.

آغاز پرواز ایرلاین های ایرانی به ترکیه از اول مهر ماه
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا ورود وزارت خارجه مشکل عدم پرواز مستقیم به ترکیه را برطرف کرده یا خیر؟ گفت: تا همین لحظه تزکیه ایها قول داده اند تا پرواز ایرلاین های ایرانی به ترکیه از اول مهر ماه آغاز شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و ترکیه ایها خلف وعده نکنند به نظر می رسد این پروازها انجام شود.  

وی در پاسخ به این پرسش که قرار است این پروازها توسط کدام ایرلاین ایرانی آغاز شود؟ گفت: فعلا ایرلاین ماهان قرار است هفته ای چهار پرواز به استانبول داشته باشد. البته بعد از اینکه تمام پروتکل های بهداشتی رعایت شد.  

بعد از گذشت زمان و آغاز پروازهای ماهان، سایر ایرلاین های داخلی نیز می توانند به تناسب پروازهای خود را به ترکیه انجام دهند. با این حساب امیدوار هستیم که مشکلی از بابت رعایت پروتکل های بهداشتی رخ ندهد و ترکیه ایها نیز اگر به موافقت خود پشت نکنند فعلا با ایرلاین ماهان هفته ای چهار پرواز به ترکیه خواهیم داشت

اسعدی سامانی افزود: بعد از گذشت زمان و آغاز پروازهای ماهان، سایر ایرلاین های داخلی نیز می توانند به تناسب پروازهای خود را به ترکیه انجام دهند. با این حساب امیدوار هستیم که مشکلی از بابت رعایت پروتکل های بهداشتی رخ ندهد و ترکیه ایها نیز اگر به موافقت خود پشت نکنند فعلا با ایرلاین ماهان هفته ای چهار پرواز به ترکیه خواهیم داشت.

بنابراین گزارش، مسافران ایرانی که تا مدتها قبل هزینه های بالایی برای خرید بلیط می پرداختند را باید خوشحال ترین گروه در تصمیم اخیر وزارت حمل و نقل ترکیه برای آغاز پروازها به این کشور دانست. چرا که مسافران ایرانی حاضر بودند با ایرلاین قطر ایرویز تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز برای سفر پرداخت کنند. پروازهای دو مسیره به کشور ترکیه(دوحه- استانبول) باعث شد تا قیمت بلیط ها گران شود.   اما با اضافه شدن مسیر جدید، یعنی مسیر بلگراد، باعث شده تا قیمت بلیط پرواز به ترکیه حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز برسد. در این خصوص گفته می شد که مافیایی وجود دارد و قیمت ها رو به رشد گذاشته است اما ظاهرا هیچ نهادی پاسخگوی این گران شدن قیمت بلیط ها نبوده است.

ورود مجلس و نهادها به بلیط های ۱۰۰ میلیون تومانی قطر ایرویز؟
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که پرسید آیا مجلس و یا سایر نهادها به موضوع بلیط های ۱۰۰ میلیون تومانی پروازها به ترکیه توسط قطر ایرویز ورود خواهند کرد؟ اظهار داشت: سه مسیره شدن پروازها و وجودتقاضای زیاد برای رسیدن به ترکیه باعث شده بود تا قیمت بلیط ها گران شود. این موضوع کار غیرقانونی نبود که انجام شده بود. پس اگر این اقدامات و این قیمت ها غیر قانونی بود قطعا دستگاههای نظارتی و سازمان هواپیمایی به این موضوع ورود می کردند.

اسعدی سامانی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال اینکه قیمت بلیط هواپیمای داخلی نیز افزایش یابد و جود دارد؟ گفت: به هر حال قیمت بلیط هواپیما نیز تابع شرایط بازار است. معمولا نیز پروازهای خارجی تابع نرخ ارز است.

وی ادامه داد: طبیعی است که وقتی نرخ دلار و ارز افزایش می یابد بلیط پروازهای خارجی نیز به دلیل هزینه های ارزی که دارد افزایش یابد. شرکتهای هواپیمایی مثل ماهان وقتی خدمات خود را به صورت ارزی دریافت می کند و هزینه های فرودگاهی و نشست و برخاست آنها به صورت ارزی محاسبه می شود ناگزیر قیمت بلیط هواپیما نیز گران خواهد شد. چرا که هزینه های خدمات او به صورت ارزی است.

کد خبر: ۴۲٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha