۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
جهش صنعتگران قم به سمت بومی‌سازی؛ تولید خودروهای برقی در سلفچگان
بازار گزارش می‌دهد؛

جهش صنعتگران قم به سمت بومی‌سازی؛ تولید خودروهای برقی در سلفچگان

قم- صنایعی همچون قطعه‌سازی، لوازم خانگی، لوازم التحریر و موتورسیکلت در قم در شرایط تحریم فرصت بی‌نظیری برای ورود به بازارهای ملی و بین المللی پیدا کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که ۴۰ سال از عمر نظام اسلامی می‌گذرد دشمنان انقلاب شیوه‌های مختلفی را برای مقابله با نظام به کار می‌برند حال از جنگ ۸ ساله تحمیلی گرفته تا جنگ فرهنگی و اقتصادی که برای هرکدام برنامه ریزی‌های کلانی را به کار گرفته‌اند.

در ۸ سال دفاع مقدس با توجه به این که چندی از عمر انقلاب نگذشته بود با جهاد رزمندگان اسلام یک وجب از این خاک مقدس در دست دشمن قرار نگرفت حال که دشمن نتوانست نظام را از پای درآورد، رو به جنگ اقتصادی و تحریم ظالمانه آورده است، تحریمی که هدف آن به زانو درآوردن ملت و نیروی کار و از کار افتادن چرخ تولید ملی است.

برای خنثی کردن توطئه‌های اقتصادی دشمنان راهی جز بومی سازی و تکیه بر توان تولیدات ملی نداریم لذا برای رهایی اقتصاد نفتی، نیاز به تقویت بنیان تولید داخلی و جهش در خودکفایی و هم‌چنین پیشگیری از واردات کالاهای خارجی و تقویت دیپلماسی اقتصادی و تجاری به همراه تولید علم و فناوری حقیقی داریم.

در سال‌های اخیر، به ویژه در سال جهش تولید موضوع مهم هماهنگی و انسجام زنجیره تولید در صنعت قم جدی گرفته شده و به همین دلیل هم‌اکنون بسیاری از صنایع فعال استان در زمینه تهیه مواد اولیه تا تولید محصول نهایی و قطعات به واردات متکی نیستند.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع)؛ و شهرک فناوری اطلاعات است و هم‌چنین چهار ناحیه صنعتی خورآباد و طغرود دستجرد و سیرو و همچنین قنوات است که اگر حمایت شوند ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه بومی سازی و جهش تولید دارند.

قرار است به طور سلسله مراتب از توان و ظرفیت‌های بومی سازی شهر قم گزارش‌هایی تهیه شود.

تبدیل قم به قطب صنعت لوازم خانگی
رئیس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: صنعت قم برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید لوازم‌خانگی موقعیت ممتازی دارد و فعالان بخش خصوصی می‌توانند در این عرصه مهم اقتصادی سودآوری مطلوبی را تجربه کنند در این استان، انواع لوازم‌خانگی مانند ماشین لباسشویی اتوماتیک، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی،‌ یخچال و فریزر، پنکه، ماکروویو، کولرگازی، تلویزیون،‌ آب شیرین کن و انواع آبگرمکن تولید می‌شود.

محمود سیجانی بیان می‌کند: استان قم هم به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های فنی و کارشناسان ماهر، در حال تبدیل شدن به قطب تولید لوازم خانگی کشور است لذا قابلیت صنعت قم در تولید لوازم خانگی به یک واحد صنعتی خلاصه نمی‌شود و این استان در زمینه تولید انواع لوازم خانگی و قطعات آن پیشگام است و واحدهای تولیدی زیادی در این بخش فعالیت دارند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی استان قم، می‌افزاید: شهرک‌های صنعتی قم از امکانات زیرساختی مورد نیاز برای استقرار صنایع تولیدکننده لوازم‌خانگی برخوردار هستند و به دلیل نزدیکی قم به بزرگ‌ترین بازارهای مصرف کشور، سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرعت و صرف هزینه کمتر کالاهای تولیدی خود را از این استان به سایر مناطق ارسال کنند.

رئیس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت قم در پاسخ به این سئوال که اکنون وضعیت تولید لوازم خانگی با توجه به وجود تنوع لوازم خانگی خارجی و وارداتی در بازارهای کشور چگونه است، عنوان می‌کند: در حال حاضر ۹۵ هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر در واحدهای تولیدکننده لوازم‌ خانگی استان تولید می‌شود.

شهرک‌های صنعتی قم از امکانات زیرساختی مورد نیاز برای استقرار صنایع تولیدکننده لوازم‌خانگی برخوردار هستند

وی با بیان هدف گذاری‌های صورت گرفته در زمینه بومی سازی صنایع، اظهار می‌کند: تا پایان امسال در حوزه صنایع لوازم خانگی پیش‌بینی می‌شود بیش از هدف‌گذاری صورت گرفته تولید داشته باشیم و بتوانیم بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر را وارد بازار کنیم.

سیجانی می‌گوید: در قم با توجه به مهارت صنعتگران و ظرفیت خوبی که شهرک‌های صنعتی دارند انواع لوازم‌خانگی مانند ماشین لباسشویی اتوماتیک، ماشین ظرفشویی، جارو برقی،‌ یخچال و فریزر، پنکه، ماکروویو، کولر گازی، تلویزیون،‌ آب شیرین کن و انواع آبگرمکن تولید می‌شود.

اما در کنار بومی سازی انواع کالاهای وارداتی باید به بازارهای هدف کالاهای تولیدی ایرانی هم توجه شود چرا که بسیاری از کالاهای ایرانی در جریان تحریم بازارهای هدف خود را از دست داده‌اند و بحران کرونا هم که مزیت بر مشکلات شده است لذا باید سازمان صمت و دست اندرکاران صنعت به سمت بازارهای جایگزین هدایت شوند.

طبق گفته مسئولان سازمان صمت کالاهای تولید استان قم حتی در شرایط کرونا در روزهای اخیر به بازارهای هدف خود صادر می‌شوند و در این میان با از دست دادن برخی بازارهای اروپایی می‌توان از بازارهای کشورهای همسایه و یا به عبارتی «اورآسیا» بهره گرفت.

 صادرات ۲۵۴ میلیون دلاری کالاهای ایرانی از قم در شرایط تحریم و بحران کرونایی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان صادرات صورت گرفته در شرایط سخت و دشوار تحریم و کرونا بیان می‌کند: طبق هدف‌گذاری صورت گرفته در سالی که مزین به نام «جهش تولید» است صنعتگران قمی ۹۴ هزار تن از محصولات تولیدی خود را به بازارهای بین‌المللی صادر خواهند کرد.

سیجانی می‌افزاید: ارزش این کالاهای صادراتی حدود ۹۰ میلیون دلار است که نشان از جایگاه و ظرفیت قم در زمینه تولید و صادرات دارد و طی امسال صادرات کالاهای تولیدشده در قم از ۲۵۴ میلیون دلار فراتر خواهد رفت ،کالاهای تولیدی در قم و بخش‌های مختلف صنعتی باوجود بحران سخت کرونا به کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان صادر می‌شود و باوجود محدودیت‌های تحریمی به وجود آمده فعالیت‌های تجاری در استان جریان دارد.

سال ۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است مسئولان و دست اندرکاران اقتصاد استان و در رأس آن استاندار قم برای تحقق این امر و چرخیدن چرخ تولید قم ضمن برگزاری منظم جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و سه‌شنبه‌های اقتصادی برای رفع مشکلات و احیای واحدهای راکد به پرداخت تسهیلات رونق تولید هم تأکید دارند.

اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جهش تولید در قم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به برنامه‌ها و مشوق‌های داده شده به واحدهای تولیدی برای چرخیدن چرخ تولید در استان قم، می‌گوید: در حوزه جهش تولید ۲۷ پروژه اقتصادی با اعتباری حدود ۲۲ میلیارد تومان اعتبار دولتی تعریف شده است که برای این امر ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با تفاهم نامه‌های بین دستگاه‌های اجرایی، سازمان مدیریت، بانک عامل و استانداری تنظیم شده و قراردادها در حال انعقاد است.

ارزش کالاهای صادراتی قم سالانه حدود ۹۰ میلیون دلار است که نشان از جایگاه و ظرفیت این استان در زمینه تولید و صادرات دارد

مهرداد غضنفری عنوان می‌کند: با توجه به بحران کرونا و محدودیت منابع مالی پیشرفت پروژه‌های جهش تولید به خوبی در استان در زمینه‌های مختلف انجام شده و بالغ بر ۶۰ درصد در بخش اقتصادی پیشرفت داریم و هدف این است که با این اقدامات و سرمایه‌گذاری به ظرفیت تولید در استان بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان اضافه شود.

اخیراً با توجه به ظرفیت فرهنگی استان قم و اتصال آن به محورهای مواسلاتی ۱۷ استان دیگر و هم‌چنین زمینه گردشگر پذیر و زائرپذیری آن زمزمه‌های احداث یک واحد بزرگ تولید چادر مشکی که به عنوان مهم‌ترین کالای وارداتی کشور به شمار رفته و سالانه میلیون‌ها ارز برای واردات آن از کشور خارج می‌شود در قم شنیده می‌شود.

تولید ۲۰۰ هزار خودکار ایرانی در قم
از لوازم التحریر و واردات نوشت افزارهای فانتزی و خارجی هم غافل نشویم اخیراً در قم برای ورود به امر بومی سازی این نوع محصولات یک تولید کننده جوان قمی اقدام به احداث یک واحد تولیدی خودکار کرده است.

مهدی ابوطالبی که از سال گذشته به سمت تولید خودکار ایرانی قدم برداشته و با همت بزرگی به دنبال بومی‌سازی لوازم التحریر دیگری از جمله نوشت‌افزار است در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان می‌کند: از سال ۹۸ تولید خودکار ایرانی را اغاز کردم و با سرمایه اولیه ۲ میلیارد تومان این واحد تولیدی را راه‌اندازی کردم، این واحد تولیدی با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار خودکار در ماه زمینه اشتغال ۳۵ نفر را به طور مستقیم فراهم کرده است.

به گفته وی، در حالی که در ایران سالانه ۶۰۰ میلیون خودکار مصرف می‌شود که ۴۰ درصد آن تولید داخلی و ۶۰ درصد هم تولید خارجی است، خودکار تولیدی ما توانسته در بازار کشور حرفی برای گفتن داشته باشد و اگر حمایت شویم به سمت تولید ظرفیت اسمی بیشتر و هم‌چنین تولید لوازم التحریر دیگری قدم برمی‌داریم.

اخیراً هم با خبر شدیم در شهر قم، قدم‌هایی به سمت به بومی سازی قطعات خودروسازی هم برداشته شده است و چند واحد تولیدی در این زمینه وارد عمل شده‌اند و مهم‌تر این که با توجه به جایگاه موتورسیکلت در بین جوانان و خانواده‌های ایرانی به ویژه در سال‌های اخیر که قیمت خودرو بالا رفاه است بومی سازی این محصول در قم شروع شده است.

در شهر قم، قدم‌هایی به سمت به بومی سازی قطعات خودروسازی هم برداشته شده و چند واحد تولیدی در این زمینه وارد عمل شده‌اند

توان صنعت قم در تولید انواع موتورسیکلت بسیار مطلوب است و از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه بیش از ۳۸ هزار دستگاه موتورسیکلت در قم تولیدشده که نشان‌دهنده تحقق ۹۵ درصدی هدف مورد نظر در این حوزه است.

چندی پیش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفته؛ وجود واحدهای قطعه‌سازی در قم که توانایی تأمین وسایل و قطعات موردنیاز واحدهای تولیدکننده موتورسیکلت را دارد،‌ یکی از عوامل موفقیت صنعت استان در این بخش است؛ تولید موتورسیکلت در قم با تأکید بر ساخت انواع موتورسیکلت‌های برقی و دارای به‌روزترین استانداردهای بین‌المللی ادامه می‌یابد.

سلفچگان؛ در مسیر تولید موتورسیکلت و خودروهای برقی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز با اشاره به ظرفیت‌های موجود این منطقه استراتژیک و اقتصادی استان می‌گوید: با وجود زیرساخت‌های فیزیکی مورد نیاز و فراهم بودن بسترهای قانونی امکان تولید خودرو و موتورسیکلت برقی در این منطقه برای سرمایه‌گذاران را فراهم کردیم.

سید مهدی علیزاده طباطبایی عنوان می‌کند: در حال حاضر واحد فعال خودروسازی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان مشغول تولید است و شرکت خودروسازی فیات نیز در حال راه‌اندازی خط تولید خود در این منطقه است.

به گفته وی، هم‌چنین یک واحد صنعتی در زمینه تولید خودرو و موتورسیکلت برقی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان مشغول فعالیت است و بر این اساس، تجربه فعالیت موفق در زمینه تولید خودرو و خودروهای برقی در این منطقه وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با چشم‌اندازی مطلوب برای فعالیت در این بخش، وارد میدان شوند.

علیزاده طباطبایی می‌افزاید: از سرمایه‌گذاری در همه بخش‌های تولیدی به‌خصوص صنعت خودروسازی برای فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان حمایت می‌کنیم و در این زمینه راهبردهای عملیاتی برای سودآوری مناسب سرمایه‌گذاران اندیشیده شده است.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از نظر تنوع تولید بهترین منطقه در بین مناطق ویژه کشور است و استقرار آن در چهارراه مواصلاتی کشور و نزدیکی به بزرگ‌ترین بازارهای مصرف در کنار فضای وسیع فراهم شده برای تولید و نگهداری کالا،‌ امکان مطلوبی را برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه اقتصادی ویژه سلفچگان فراهم آورده است.

کد خبر: ۴۲٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha