۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
«محرومیت» سهم محلات بندرعباس از اقتصاد هرمزگان
گزارش بازار؛

«محرومیت» سهم محلات بندرعباس از اقتصاد هرمزگان

بندرعباس- پایتخت اقتصادی کشور علی رغم پرآوازه بودن نامش، غبار محرومیت را در محله هایش شاهد است و از این اقتصاد سر به فلک کشیده بار عدم توسعه را در بر گرفته است.

علی زارعی؛ بازار: شهرستان بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی ایران اسلامی از آوازه و محبوبیت خاصی برخودار می باشد، این‌محبوبیت آنقدر برای ایران دوستان زیاد بوده است که افراد مختلفی را برای سکونت به این شهرستان کشانده است.

موقعیت اقتصادی استان هرمزگان به خصوص شهرستان بندرعباس یکی‌از زمینه های حضور سرمایه دارن بوده است و وجود بنادر تجاری و مراکز پالایشگاهی و حتی صنایع فولادی بر اهمیت این شهرستان افزوده است.

شهر بندرعباس از محله های گسترده ای تشکیل شده است که علی رغم توسعه های شهری در اقصی نقاط ایران و جهان، روند توسعه علی الخصوص در بافت های فرسوده این شهرستان پیشرفت چندانی نداشته است.

توجه به اقتصاد مشاغل کوچک محله ای
شهروند بندرعباسی با اشاره به اقتصاد مشاغل کوچک در سطح محلات بندرعباس اظهار کرد: با بازنگری و کار کارشناسی می توان اقتصاد های کوچک فراوانی را در سطح محله های شهر بندرعباس ایجاد کرد که این اشتغال زایی افراد زیادی را در بر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه  مردم ساکن در محله های شهر بندرعباس علی الخصوص در بافت فرسوده از حمایت های مالی آنچنانی برخودار نیستند، افزود: با توجه به قانون اصلاح ساختار مسکن در بافت های فرسوده شرایط ویژه برای کسب و کارهای اقتصادی این خانوار فراهم می شود که نیازمند دید وسیع دولت در این زمینه است.

این شهروند بندرعباسی نسبت به بیکاری جوانان این دیار ابراز گلایه کرد و گفت: درصد بیکاری جوانان آن هم با تحصیلات عالی و عالیه بیداد می کند و این آمار هر روز وضعیت سعودی به خود می گیرد.

یکی از ساکنان محله ای در بندرعباس می گوید: در محلات نه امنیت داریم و نه خانه های‌مان ایمنی دارند، از یک طرف اراذل و اوباش، سارقان و موادفروشان با راه اندازی کار اقتصادی حرام باعث نا امنی در محلات حاشیه ای شده اند و از طرفی دیگر در هر بارندگی، سقف خانه های فرسوده مان مانند آبکش عمل می کنند و فرش، حصیر، تشک، پتوها و زندگی‌مان به زیر آب می رود و تا چند روز حتی نمی توانیم در آن خانه زندگی کنیم.

به گفته وی مسئولان گویا این محلات را فراموش کرده اند و بندرعباس قطب اقتصادی کشور را در منطقه گلشهر خلاصه کرده اند و حتی حاضر نیستند به داخل محلات بیایند،با مردم صحبت کنند و وضعیت محلات را از نزدیک ببینند.

شهروند بندرعباسی  با بیان اینکه واقعا ساکنان این مناطق چه تقصیری دارند، جز فقر و نداری که در این مناطق زندگی سختی را می گذرانند و مسئولان هم این محلات را به فراموشی سپرده اند، ادامه داد: از کمربندی و محله چاهستانی ها تا خواجه عطاء، پل خواجو، دوهزار، ششصد دستگاه، تپه ا... اکبر، نخل ناخدا، بهشت زهرا، دوراهی ایسینی، شیراول، شیرسوم، محله شمیلی ها، اسلام آباد، گل کنی، ۲۲بهمن، حسین آباد،. پشت شهر، شهناز، سه زیارتان و شاه حسینی و... ببینید در این سال ها، مسئولان چه خدماتی داده اند؟

وی گفت: فقط ایام تبلیغات انتخابات برو وبیا به این محلات آغاز می شود و وعده های بی عمل داده می شود و برخی از کاندیداها و هواداران‌شان با سوء استفاده از فقر و نداری و محرومیت بیشتر ساکنان مناطق حاشیه نشین، برایشان بسته مواد غذایی و... می آورند تا رای‌شان را جذب کنند، درصورتی‌که همین کاندیداها پس از رای آوردن، پا به کوچه های این محلات هم نمی گذارند،آنها دوباره محلات را فراموش می کنند تا انتخابات بعدی و این حق مردم محروم در این استان ثروتمند نیست، اوج اجحاف و کم مهری در حق ساکنان محلات می شود و هیچکس هم خود را در مقابل این حاشیه نشینان مسئول نمی داند.

شرایط شهروندان با موقعیت شهر ثروتمند بندرعباس در تناقض است
شهروند دیگری با ابراز گلایه از وضع موجود، اظهار کرد: تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشد! تاوان چه چیزی را می دهیم؟ برای هیچ شخصی قابل باور نیست که شهر ثروتمند بندرعباس که آوازه اقتصادی‌اش در تمام دنیا پیچیده، اما محلاتش اینگونه باشند.

وی گفت: چرا بیشتر مسئولانش فقط به دنبال منافع خودشان و جناح‌شان هستند و مردم این مناطق دیده نمی شوند؟ پایتخت نشینان هم فقط به دنبال درآمد هرمزگان هستند و مشکلات و محرومیت های استان را نمی بینند و مسئولان استان هم که واقعیت ها را به آنها نشان نمی دهند.

خدا کند باران نبارد
مادر محمدامین در محله آیت الله غفاری هم از فرسودگی سقف ودیوار خانه شان می گوید که اگر ابری در آسمان ببیند، قلبش می لرزد که اگر باران ببارد، آن شب را باید تا صبح در کوچه بخوابند.

هنگام بارندگی آب از سقف و دیوار وارد اتاق ها می شود وتمام وسایل‌مان خیس می شود و دعا می کنیم خدا کند باران نبارد

دیوارهای برق دار
خانه پیرزنی در کوچه روبروی مسجد معروف به عبدالله کریم در محله شهناز بندرعباس کنار خانه مادر شهیدی که پارسال توسط خیرین تعمیر شد، وجود دارد که روی کنتور را پلاستیک گذاشته بودند تا زمان بارش باران، آب روی کنتور نریزد و روی پلاستیک بریزد.

اهل این خانواده می گفتند شهرداری از چند سال قبل گفته که قرار است از داخل این کوچه خیابان احداث کنند و بخشی از خانه‌مان در مسیر اصلاحات تخریب می شود که اگر اینطور می شد و باقی مانده خانه مان و در حیاط پشتی را شهرداری اتاق های ایمن برای مان درست می کرد، حداقل با آسایش و امنیت می خوابیدیم وزندگی می کردیم؛ نه اینکه با اضطراب بخوابیم که مشخص نیست تا صبح، خانه‌مان سالم بماند یا نه که سقف اتاق های فرسوده در حال ریختن هستند و بدون امنیت و آسایش می خوابیم، باران هم که ببارد، دیوارها خیس و گاهی برق دار می شوند.

سقف ودیوارهای ترک خورده
سقف و دیوار بیشتر خانه های فرسوده در محله آیت الله غفاری بندرعباس ترک خورده اند یا نشست کرده اند و برخی هم فروریخته اند که در بارندگی های دو سه سال اخیر هم میزان خسارت ها در بارندگی ها به سقف ودیوار این خانه ها بیشتر بوده است.

 برخی از ساکنان محروم و فقیر محله می گویند کسانی که از جان‌شان سیر شده اند و یا توان رفتن از محله و تعمیر و نوسازی خانه های شان را ندارند، مجبورند در همین خانه ها با ترس و اضطراب زندگی کنند

مصوبه شورای شهر گره ها را باز نکرد و کورتر هم کرد
کسی به فکرشان نیست و مصوبه شورای شهر درخصوص قیمت گذاری جهت اخذ سند املاک محله، گره ها را باز نکرد و کورتر هم کرد.

 بیشتر محرومین محله توان تعمیر سقف و دیوار  خانه های فرسوده شان را ندارند و شهرداری هم همکاری نمی کند، در این حوزه هم نیاز است نهادهای انقلابی مانند سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و... به فریاد محرومان این محله برسند، دولت و ادارات که این محلات را فراموش کرده اند، به جایی اینکه منتظر مانده تا خانه ها برسر ساکنان آوار شود و آنگاه برای بیرون آوردن اجساد از زیر آوارها اقدام کنند و بازسازی خانه های تخریب شده را شروع کنند، از همین الان و قبل از مدفون شدن اهالی در زیر آوار، باید بازسازی محله را آغاز کرد.

نهادهای حمایتی دست رد بر سینه خانواده ها نزنند
خانواده هایی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، بهزیستی و کمیته امداد باید از مددجویان شان حمایت کنند و خانه های شان را بازسازی کنند و محرومانی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند، باید نهادهای دیگر اقدام کنند، البته در سلسله جلساتی که برای بررسی وضعیت محلات در فرمانداری بندرعباس و چندین جلسه با حضور فرماندهان و مسئولانی از سپاه هم برگزار شد، این نهاد هم اعلام آمادگی کرد برای بازسازی املاک فرسوده و تامین امنیت با نیروی انتظامی و دستگاه های اجرایی همکاری و همراهی داشته باشد و فرماندار بندرعباس به عنوان رئیس شورای تامین شهرستان نیز بارها این موضوع را اعلام کرد که انتظار می رود با تحقق آن، بخشی از مشکلات این محله برطرف شود، البته این تصمیم گیری و مصوبات برای تمام محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده شهرستان بود.

انتظار از دستگاه قضایی
برخی از شهروندان نیز که هفته گذشته اخبار حضور دادستان، فرماندار و فرمانده نیروی انتظامی بندرعباس را در چندین مرحله برای ساماندهی دستفروشان در بازار ماهی فروشان بندرعباس در جهت ارتقای بهداشت و سلامتی شهروندان دنبال می کردند، با قدردانی از این سه مقام مسئول در این حوزه؛ پیشنهاد و درخواست داشتند که این سه نفر به همراه شهردار و دیگر مسئولان هر هفته چند مرحله در یکی از محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده بندرعباس شخصا حضور داشته باشند و وضعیت محلات را از حوزه های مختلف رصد کنند و صحبت های ساکنان را خودشان بشنوند و از نزدیک وضعیت محلات را ببینند و دادستان در همان‌جا به مسئولان اجرایی و انتظامی و امنیتی دستورات لازم را صادر کند.

همت شود،شاهد تحول بزرگی در بندرعباس خواهیم بود
 اگر هر هفته در یکی از محلات این طرح اجرایی شود، به‌طور حتم تا پایان سال تحول بزرگی در ارتقای امنیت و خدمات‌دهی و در نتیجه رضایت ساکنان محلات ایجاد می شود و اراذل و اوباش امنیتی برای انجام شرارت نخواهند داشت و وعده حجت الاسلام رئیسی که گفت هیچ نقطه ای برای اراذل و مفسدین و سارقین نباید امن باشد، محقق می شود و  محلات نا امن بندرعباس امن می شوند.

محلات باید به گونه ای باشد تا ساکنان  با امنیت کامل و آزادانه و خاطری آسوده در ۲۴ ساعت شبانه روز بتوانند با خیالی راحت در محله رفت و آمد کنند. نخاله های ساختمانی و خانه های تخریبی در محلاتی مانند چاهستانی ها، کوی گلستان، مینایی ها، نخل پیرمرد باید تخریب و جمع آوری شوند تا به پاتوق سارقان، اعمال خلاف عفت عمومی و... تبدیل نشوند.


برخی از ساکنان محلات به گونه ای در فقر و نداری هستند که حتی برای خورد و خوراک و درمان با مشکلات جدی مواجهند و برخی شب ها با شکم گرسنه سر بر بالین می گذارند و توان درمان را ندارند که آمار تعداد زیادی از این افراد در مراکز نیکوکاری محلات وجود دارد و متولیان مربوطه و خیرین می توانند در این بخش اقدامات لازم را انجام دهند.

زندگی در کنار فاضلاب روان
برخی از ساکنان محلات هم از فاضلاب های روان در محلات گلایه مندند و می گویند: حق زن و فرزندان مان این نیست که در این شرایط که بدترین شرایط است و در کنار فاضلاب های روان، موش و.... زندگی کنیم. چرا مسئولان نمی آیند و وضعیت محلات را ساماندهی نمی کنند؟ چرا با مقصرین وضعیت نابسامان محلات برخورد نمی شود؟ تاکی باید تاوان ضعف مدیریت را اهالی این مناطق بدهند؟ آیا مسئولان حاضرند خانواده شان در این شرایط زندگی کنند؟

طرح های حمایتی در مناطق بافت فرسوده اجرا می شود
عزیزالله کناری فرماندار شهرستان بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: رسیدگی به مشکلات بافت های فرسوده این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

کناری از برگزاری جلسه های متعدد در این خصوص خبر داد و افزود: روند توسعه در بافت های فرسوده شهرستان بندرعباس با شتاب بیشتری پیگیری می شود.

وی همچنین از  حمایت های اقتصادی ویژه ساکنین بافت های فرسوده شهرستان بندرعباس سخن گفت و تصریح کرد: برای اشتغالزایی در محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده حمایت لازم صورت می گیرد تا ساکنان این مناطق بخشی از خانه خود را برای فعالیت های اقتصادی نظیر راه اندازی سوپرمارکت، فضای تجاری، تعمیراتی و... تبدیل کنند.

وی تاثیر کاربری اقتصادی بخشی از محل سکونت شهروندان در بافت های فرسوده را در راستای حمایت از اشتغال و جلوگیری از مشاغل کاذب و خلاف قانون عنوان کرد.

فرماندار بندرعباس اظهار کرد: جهت بازسازی املاک فرسوده و فاقد سند نیز به آنها تسهیلات بانکی و پروانه ساخت هم داده می شود و حمایت های لازم صورت می گیرد.

کناری اظهار کرد: حمایت های لازم و مورد نیاز توسط دستگاه های اجرایی، خدمات‌رسانی، سپاه و دیگر ارگان های همکار از خانواده های  محرومین در این محلات و مناطق صورت می گیرد.

با این حال باید دید با وعده های مسئولان روند توسعه و اشتغال زایی در بافت های فرسوده شهرستان بندرعباس به کجا ختم می شود. گرچه مسئولان می توانند با عزمی جدی تمام تهدید ها را به فرصت تبدیل کنند و شرایط اقتصاد معیشتی و حتی وضعیت سکونتی  مردم را در این وضع کنونی التیام بخشند. 

همچنان امید می رود که با تحقق وعده های مسئولان از گذشته تا کنون مواردی که حسب الامر اجرایی می باشد را در دستور کار قرار دهند و شاهد پویایی بیشتر محله های شهرستان بندرعباس باشیم.

کد خبر: ۴۲٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha