۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
کاهش بهای نفت برنت در معاملات امروز

کاهش بهای نفت برنت در معاملات امروز

بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، سبد نفتی اروپا، در آغاز معاملات روز پنجشنبه کاهش یافت.

به گزارش بازار، در معاملات روز کاری لندن، بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود برای تحویل در ماه نوامبر با ۵۴ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۴۱ دلار و ۹۹ سنت رسید.

در معاملات الکترونیک بازار نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمدییت)، ‌برای تحویل ‌در ماه با ۶۰ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۳۹ دلار و ۹۲ سنت رسید.

این در حالی است که بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌نیویورک (وست تگزاس اینترمدییت) و ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت دریای شمال، در پایان معاملات روز کاری گذشته بیش از چهار درصد افزایش یافته بود. کاهش میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا و اختلالات ناشی از وقوع طوفان سالی در خلیج مکزیک در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی در پایان معاملات روز گذشته نقش اصلی را داشته است.

آل استانتون Al Stanton کارشناس رویال بانک کانادا (RBC)، درباره نوسانات معاملات امروز این بازار می‌گوید: بعد از آنکه بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) در پایان معاملات روز گذشته برای مدت کوتاهی به بالای ۴۰ دلار رفت، دوباره به زیر ۴۰ دلار رسید، زیرا کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفتی نگران تقاضا برای نفت در بازار جهانی هستند. شیوع ویروس کووید- ۱۹ و اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی نامناسب در جهان باعث شده است که تقاضا برای نفت در بازار جهانی تقویت نشود.

بیورنار تونهوگن (Bjornar Tonhaugen) از شرکت کارگزاری و ارائه خدمات مشاوره مالی و اقتصادی رایشتاد انرجی، Rystad Energy، در این باره می‌گوید: دیگر عاملی که باعث کاهش قیمت نفت در معاملات امروز شد سودگیری از بازار فزاینده قیمت‌ها بود. حالتی که در آن سرمایه گذاران برای آنکه به سود بیشتری دست یابند به فروش محصول (کالا، دارایی، ارز، نفت یا سهام) خود در اوج قیمت‌ها اقدام می‌کنند و در ‌نتیجه، ‌رفتار بازار خیلی ‌سریع از ‌افزایشی به ‌ریزشی تغییر می‌کند. سرمایه گذاران بازار نفتی می‌دانند که بعد از این طوفان که پالایشگاه‌ها و تاسیسات تولید فرآورده‌های نفتی در خلیج مکزیک را در نوردیده است تولید نفت آمریکا افزایش خواهد یافت و در نتیجه، در آینده قیمت نفت کاهش خواهد یافت. از همین رو آن‌ها اقدام به فروش حواله‌های نفتی خود کردند.

دست اندر کاران بازار نفتی همچنین منتظر نشست ماهانه وزیران نفت و انرژی کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن، به ویژه روسیه هستند که در چارچوب اوپک پلاس { OPEC+} یک گروه نفتی را تشکیل داده اند. شرکت کنندگان در این نشست قرار است تاثیرات کاهش تولید این کشورها در قیمت نفت را بررسی کنند و در صورت لزوم اقدامات بعدی را به اجرا گذارند.

کد خبر: ۴۲٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha