۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
۷۱ هزار تن پیاز در لرستان تولید شد/ لزوم کاهش استفاده از کود و سموم شیمیایی
کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان:

۷۱ هزار تن پیاز در لرستان تولید شد/ لزوم کاهش استفاده از کود و سموم شیمیایی

لرستان- خسروی، کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۷۱ هزار و ۲۸۶ تن پیاز امسال در لرستان برداشت شده است.

میترا خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: امسال سطح زیر کشت پیاز در لرستان هزار و ۸۷۸ هکتار و میزان تولید و برداشت آن نیز ۷۱ هزار و ۲۸۶ تن است که نسبت به سال گذشته ۲۴۰ هکتار کاهش داشته است.

وی افزود: یکی از دلایل کاهش سطح زیر کشت محصولاتی مثل پیاز، محدود کردن کاشت محصولات آب‌دوست است، از آنجایی که مصرف آب پیاز بالاست، کاشت آن محدود شده است.

کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: میانگین تولید هر هکتار زمین برای کاشت پیاز، ۴۰ تن است و ما می‌توانیم تقریباً تمام نیاز استان را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین کاشت پیاز در شهرستان دورود انجام می‌شود، تصریح کرد: بالای ۹۰ درصد این محصول به صورت کشت نشایی و با سیستم‌های نوین آبیاری انجام می‌شود.

خسروی اظهار کرد: محصولات صیفی و سبزی به دلیل نیاز آبی بالایی که دارند یکسری محدودیت‌ها از طرف سازمان جهاد کشاورزی در خصوص کشت آن‌ها اعمال شده یعنی یا نباید آن‌ را کشت کنند یا اینکه با سیستم‌های نوین آبیاری این کار را انجام دهند.

وی گفت: نکته دیگر استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و حرکت به سمت کودهای عالی و ریز مغذی است که هم باعث افزایش تولید و سلامت محصول می‌شود؛ محصولات سبزی و صیفی مزیت تازه خوری دارند و اگر از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کنیم در محصول تجمع پیدا می‌کند چون بلافاصله محصول را استفاده می‌کنیم این سموم و باقی مانده عناصر وارد سیستم بدن می‌شود و بیماری‌هایی مثل سرطان در بدن ایجاد می‌کند.

کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: فرآوری محصولات سبزی و صیفی سبب می‌شود که سموم آن از بین برود ولی ما فرآوری نمی‌کنیم و بلافاصله مصرف می‌کنیم؛ در واقع  دلیل اکثر بیماری‌هایی مثل سرطان استفاده از سموم و کودهای شیمیایی است.

کد خبر: ۴۲٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها