۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
نوآوری، کلید گذر از بحران اقتصاد است/ فاصله اقتصادی کشورها بیشتر می شود
چهارمین انقلاب صنعتی با نیازهای تازه همراه است

نوآوری، کلید گذر از بحران اقتصاد است/ فاصله اقتصادی کشورها بیشتر می شود

دنیا در این روزها با دو بحران روبرو است. اولین بحران همه گیری کرونا است و دومین بحران چهارمین انقلاب صنعتی است که با نیازهای تازه ای همراه است. فاصله اقتصادی کشورها در جریان این دو بحران بزرگتر خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: سرمایه گذاری کلید رشد اقتصادی در دنیا است ولی در این سالها ما شاهد کاهش سرمایه گذاری در دنیا هستیم. اما افت سرمایه گذاری در نتیجه همه گیری کرونا یک روی سکه است و در روی دیگر سکه تحولاتی  قرار دارد که به دنبال چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا ایجاد خواهد شد.سازمان ملل در گزارش اخیر خود در مورد بحران سرمایه گذاری خارجی در کشورهای در حال توسعه دنیا، افزایش فاصله اقتصادی این کشورها با کشورهای صنعتی و در نهایت نیازهای چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا صحبت کرده است که خلاصه ای از این گزارش را در این جا می بینید.

طبق گزارش اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در نتیجه همه گیری کرونا، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه دنیا در سال جاری کاهش پیدا کرده است. طبق این گزارش در نتیجه همه گیری کرونا و توقف بسیاری از فعالیتهای اقتصادی در سال ۲۰۲۰، ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای آسیایی، آفریقایی و امریکای لاتین با کاهش ۵۰ درصدی روبرو خواهد شد.سازمان ملل در این گزارش نوشت:« کاهش سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه دنیا به معنای فاصله گرفتن دنیا از اهداف توسعه انسانی است و نشان می دهد مشکلات انسانی و اقتصادی در دنیا با بحران بزرگتری روبرو خواهد شد.»

نشریه نشنال امارات در این مورد نوشت:« قبل از همه گیری کرونا  سازمان ملل اعلام کرده بود برای اجرای طرح های توسعه انسانی باید سالانه ۲.۵ هزار میلیارد دلار بیش از بودجه مصوب این سازمان هزینه شود. بودجه ای که برای تامین آن برنامه ریزی های زیادی شده بود ولی تا تامین کل این مبلغ فاصله زیادی وجود داشت. حال با توجه به تمامی بحران های اقتصادی که جهان با آن روبرو است به نظر می رسد فاصله دنیا با تحقق اهداف توسعه انسانی افزایش زیادی پیدا کرده باشد.»

نوآوری کلید گذر از بحران کنونی است
سازمان ملل در این گزارش در مورد راهکارهای دنیا برای گذر از بحران کنونی صحبت کرده است . طبق این گزارش اصلی ترین کلید گذر از این بحران نوآوری و خلاقیت است. سازمان ملل نوشت:« خلاقیت می تواند بستر را برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی فراهم کند و راهکارهایی برای گذر از سخت ترین چالشهای اقتصادی را فراهم کند. از طرف دیگر باید فضایی فراهم شود که امکان تبادل اطلاعات در دنیا فراهم شود. نمی توان تمامی یافته های علمی و اطلاعات را به گروه خاصی اختصاص داد و بقیه دنیا را از این اطلاعات محروم کرد.نکته مهم دیگر این است که باید مشارکت های استراتژیک در دنیا افزایش پیدا کند. مشارکتهایی بین شرکتهای بزرگ فعال در عرصه تکنولوژی با دولتهای کشورهای در حال توسعه و فقیر که امکان توسعه تکنولوژیکی در این کشورها را فراهم کند و دنیای دیجیتال را وارد اقتصاد آنها بکند. دنیا باید در نظر داشته باشد که در عصر حاضر، تکنولوژی بخش مهمی از اقتصاد و صنعت است و نداشتن اطلاعات در این زمینه به معنای عقب ماندن از فضایی است که در دنیای امروز با آن روبرو هستیم.»سازمان ملل از اوایل ژوین سال جاری سرمایه گذاری برای توسعه تکنولوژیکی کشورهای در حال توسعه و فقیر دنیا را آغاز کرده است. این سازمان صندوقی ایجاد کرده است که به کشورها امکان می دهد با دریافت وام از این صندوق، در جهت توسعه تکنولوژیکی و دیجیتالی شدن اقتصاد گام بردارند.

تغییرات جهانی است، با آن همراه شوید
موسسه بین المللی فاینانس هم در گزارش دیگری در مورد چهارمین انقلاب صنعتی و تحولاتی که با خود به همراه می آورد صحبت کرده است. بر مبنای این گزارش در جریان چهارمین انقلاب صنعتی و توسعه تکنولوژیکی در دنیا، تغییرات زیادی در زندگی و بازار کار ایجاد می شود . در این دنیا تکنولوژی اولین و اصلی ترین نقش را دارد و به همین دلیل است که دو مساله باید مد نظر باشد. اول ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در تمامی شهرها و روستاهای کشور و دوم ارایه آموزشهای لازم به افراد برای استفاده از این تکنولوژی.

بیزینس اینسایدر در این زمینه نوشت:«مساله با اهمیت اینجاست که در جریان این تحول بزرگ باید تمامی کشورهای دنیا و تمامی مردم مد نظر قرار بگیرند زیرا در نظر نگرفتن عده ای از مردم باعث می شود تا فاصله اقتصادی آنها با دیگر کشورها افزایش پیدا کند. »

برمبنای گزارش بیزینس اینسایدر در تمامی انقلابهای صنعتی در دنیا، تحولات بزرگی در جوامع ایجاد شده است و این بار هم مستثنی نیست.  نیروهای کاری در دنیا باید هوشیارانه با این شرایط روبرو شوند و بدانند که در این سالها تنها در صورتی می توانند رشد کنند و از فضای کاری مناسبی برخوردار باشند که با تغییرات همراه شوند و مهارتهای لازم برای کار کردن در دنیای جدید را در خود ایجاد کنند.

مرکز مطالعات دانشگاه توکیو هم در گزارشی نوشت:«همه گیری کرونا فاصله اقتصادی کشورهای در حال توسعه از کشورهای صنعتی را بیشتر می کند زیرا کشورهای صنعتی با سرعت بیشتری می توانند به واکسن دسترسی داشته باشند و با سرعت بیشتری رشد اقتصادی را از سر می گیرند. چهارمین انقلاب صنعتی هم می تواند این فاصله را بیشتر کند مگر اینکه دولتها سرمایه گذاریهای لازم برای همسو شدن با نیازهای تازه اقتصاد دنیا را انجام دهند. به عنوان مثال سرمایه گذاری در توسعه تکنولوژی های تولیدی و توسعه دیجیتالیزه شدن صنعت و اقتصاد کشور اولین و اصلی ترین مساله است. در دنیای دیجیتال امروزی هیچ صنعتی بدون برخورداری از این امکانات توان رشد نخواهد داشت.»

کد خبر: ۴۱٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha