۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
کرونا ۳۷ میلیون نفر را گرفتار فقر مطلق کرده است

کرونا ۳۷ میلیون نفر را گرفتار فقر مطلق کرده است

بنیاد بیل و ملیندا گیتس (قدرتمندترین بنیاد خیریه خانوادگی در جهان) در گزارشی اعلام کرد همه گیری کووید ۱۹ باعث فقر مطلق ۳۷ میلیون نفر در جهان شده است.

به گزارش بازار، بنیاد بیل و ملیندا گیتس در گزارش امروز (سه شنبه) خود اعلام کرد که اکثریت این ۳۷ میلیون نفر در جهان که براثر همه گیری کووید ۱۹ دچار فقر مطلق شده اند، از کشورهای در حال توسعه هستند.

در این گزارش با نام «کووید ۱۹، چشم انداز جهانی» آمده است: بعد از ۲۰ سال متوالی از کاهش فقر، بیماری همه گیر کرونا باعث معکوس شدن این روند شده است. همه گیری کرونا، تقریباً ۳۷ میلیون نفر را به زیر خط فقر شدید درآمد ۱/۹ دلار در روز رسانده است. خط فقر برای کشورهای با درآمد پایین‌تر ۳/۲۰ دلار در روز است و از سال گذشته ۶۸ میلیون نفر به زیر این خط سقوط کرده اند.
این بیماری جدا از افزایش فقر، دسترسی به غذا را نیز مختل کرده و مرگ و میر کودکان و مادران باردار را تشدید کرده است.

در این گزارش آمده است: به دلیل بحران اقتصادی ناشی از کووید ۱۹، بازارهای محلی مواد غذایی کمتر شلوغ هستند و مصرف کنندگان پول کمتری برای خرید مواد غذایی دارند و این بدان معناست که کشاورزان در مقیاس کوچک اقدام به فروش و درآمد کمتر می‌کنند. این در راس استرس‌های آب و هوایی است که در سال‌های اخیر و همچنین آلودگی ناشی از ملخ امسال در شرق آفریقا که معیشت آن‌ها را تهدید می‌کند، بدتر شده است.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس در ادامه گزارش خود افزود: کووید ۱۹ زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد و تعداد مرگ و میر در میان زنان بیشتر است و علت عمده آن این است که بیماری همه گیر مراقبت‌های بهداشتی را قبل، حین و بلافاصله پس از زایمان مختل کرده است.

این گزارش می‌افزاید: عوارض قابل پیشگیری و قابل درمان مانند خونریزی شدید، عفونت و فشار خون بالا علت مرگ اکثر مادران باردار است. بسیاری از کارکنان بهداشتی که برای مدیریت موارد اضطراری و اورژانسی استفاده می‌شدند از جمله «پرستار-ماما» باتجربه به بخش‌های کووید ۱۹ منتقل شده اند.

بر اساس این گزارش، بیماران ایدز و سل دیگر گروه‌هایی هستند که تحت تأثیر همه گیری قرار دارند.

اسناد و شواهد فعلی نشان می‌دهد که افراد مبتلا به ایدز در معرض خطر مرگ بیشتر به بخاطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند. قبل از کووید ۱۰، سه میلیون مورد مرگ ناشی از سل وجود داشت. افراد مبتلا به سل فعال که از آن خبر نداشتند و در حالی که خودشان تحت درمان قرار نمی‌گرفتند، بیماری را به دیگران منتقل می‌کردند. اکنون این تعداد حتی بیشتر خواهد شد، زیرا افراد یا نمی‌توانند برای تشخیص به مراکز بهداشتی مراجعه کنند یا برای جلوگیری از احتمال در معرض خطر قرار گرفتن کووید ۱۹ تصمیم می‌گیرند که به مراکز بهداشتی مراجعه نکنند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند، اما بسیاری از کشورها به خوبی به بحران واکنش نشان داده اند و ۱۸ تریلیون دلار در طرح‌های محرک اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند که ثابت می‌کند جهان درک می‌کند که بحران کووید ۱۹ تا چه اندازه گسترده شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از کشورهای در حال توسعه کارهای چشمگیری در مورد انتقال وجه نقدی دیجیتالی انجام می‌دهند که پول را مستقیماً در اختیار مردم قرار می‌دهند.

طبق گزارش بانک جهانی، ۱۳۱ کشور از ماه فوریه یا برنامه‌های جدید را اجرا کرده یا برنامه‌های موجود را گسترش داده اند و به ۱.۱ میلیارد نفر رسیده است.

در آفریقا، هشت عضو اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی به مردم اجازه دادند با پیام کوتاه یا تلفنی حساب باز کنند و بعداً پیگیری کنند تا شخصاً هویت خود را تأیید کنند.

در این گزارش آمده است: بیش از ۸ میلیون تن در غرب آفریقا در حالی که کشورهایشان در تعطیلی و قرنطینه بودند، برای حساب بانکی خود ثبت نام کردند.

کد خبر: ۴۱٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha