۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
مسکن رتبه نخست در سرمایه گذاری/ مردان علاقمندتر از زنان در خرید مسکن هستند
بازار گزارش می دهد؛

مسکن رتبه نخست در سرمایه گذاری/ مردان علاقمندتر از زنان در خرید مسکن هستند

رشد قیمت مسکن اگر چه در یک سال گذشته باعث شده تا قدرت خرید متقاضیان مسکن کاهش یابد و اگر چه در مقایسه با سایر بازارهای موازی مثل ارز و بورس افزایش کمتری داشته است اما همچنان مردم آنرا دوست دارند و علاقه به سرمایه گذاری در این بخش هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بعد از روند رو به رشد نرخ ارز که از سال گذشته آرام آرام آغاز شد و همچنان ادامه دارد، سایر بازارها مثل بازار مسکن تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفتند. مسکن تلاش کرد تا خود را با این روند وفق دهد تا از گردونه عقب نماند. اما سئوال این است که آیا با توجه به کاهش قدرت خرید متقاضیان، هنوز هم مسکن جزء گزینه های سرمایه گذاری مطمئن قرار دارد؟

در یک نظرسنجی که توسط "ایسپا" صورت گرفته است، نشان می دهد که در تیرماه سال جاری ۱۷ درصد از مردم تمایل به سرمایه گذاری در زمین و مسکن داشتند که این رقم نسبت به سال قبل ۲ درصد بیشتر شده است.  

حمید محمدی یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که هر چند رشد بازار مسکن نسبت به بازار بورس از رشد کُندتری برخوردار بوده است اما هنوز بسیاری از مردم آن را به عنوان یک دارایی مطمئن که از قابلیت حفظ سرمایه ها در شرایط تورمی برخوردار است می شناسند.

مرکز افکار سنجی "ایسپا"  از ۱۵۹۰ نفر از شهروندان کشور در تاریخ ۲۹ تیرماه تا ۵ مرداد این سوالات را مطرح کرده که مردم ترجیح می دهند که در کدام بخش سرمایه گذاری کنند؟ بررسی ها نشان می دهد که در سال قبل ۱۴.۹ درصد از مردم اعلام کرده بودند که در بازار مسکن سرمایه گذاری کردند، که این رقم برای سال جاری به ۱۷ درصد افزایش یافته است. اما بررسی ها نشان می دهد که از سطح سرمایه گذاری در بانک کاسته شده است.

علاقه مردم در سرمایه گذاری در بخش مسکن
این کارشناس مسکن در ادامه می گوید: ارز و مسکن در دوران اوج قیمتی خود تقریباً تلاش کردند همپای هم جلو بروند اما به یکباره رشد نرخ ارز در چند ماه گذشته گوی سبقت را از مسکن ربوده و توانست رشد بیشتری کند. اما این رشد هم نمی تواند باعث شود تا مردم ارز را برای سرمایه گذاری به مسکن ترجیح دهند.

وی با بیان اینکه از سال های دور طلا نیز جزء سرمایه گذاریهای مطمئن مردم بوده است گفت: با توجه به تاثیر پذیری طلا از افزایش قابل توجه نرخ جهانی،  رشد بیشتری را نسبت به ارز و مسکن تجربه کرد، اما جهش شدید بورس عجیب و تا حدی دور از انتظار بود. اما وقتی از مردم بپرسید که دوست دارید در کدام بخش سرمایه گذاری کنید ابتدا مسکن و سپس طلا را نام می برند.  

در اواسط مرداد ماه حجم ارزش بورس به ٨٠٠٠ هزار میلیارد تومان یعنی حدود سه برابر تولید ناخالص ملی کشور رسید و ارزش بازار بورس تقریبا با ارزش املاک مسکونی در شهر تهران برابر شد؛ یعنی رقمی که زمانی حتی غیر قابل تصور بود. هر چند که در حال حاضر و پس از کاهش های یک ماه گذشته ارزش بازار بورس به ٦٠٠٠ هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است.

در سال قبل تمایل به پس انداز در بانک رقم ۲۴.۸ درصد بوده که این رقم در سال جاری به ۸.۱ درصد کاهش یافته

حال اگر آمارها و نظرسنجی مرکز افکار سنجی ایسپا را ملاک قرار دهیم در سال قبل تمایل به پس انداز در بانک رقم ۲۴.۸ درصد بوده که این رقم در سال جاری به ۸.۱ درصد کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد که کاهش نرخ سود واقعی مردم و نوسان دیگر بازارها نظیر بازار سهام و ارز باعث شده که میزان سرمایه گذاری مدت دار در بانک ها کاهش یابد. اما باید توجه کرد که نوسان سرمایه گذاری در بانک ها نسبت به سایر بازارها بسیار کمتر بوده است.

در این نظرسنجی ۳۹ درصد اعلام کردند که منابعی برای سرمایه گذاری در سال جاری ندارند، که این رقم نسبت به سال قبل ۵ واحد درصد بیشتر شده است. نکته قابل توجه افزایش قابل توجه سرمایه گذاری مردم در بورس است.

حتی با افزایش سطح سرمایه گذاری در بورس کمتر از ۱۰ درصد مردم در این بازار حضور دارند و در حال حاضر، سرمایه گذاری در بازار مسکن نسبت به بورس بیشتر بوده است

در سال گذشته تنها ۱.۵ درصد از مردم منابع خود در بورس سرمایه گذاری کردند که این رقم در سال جاری به سطح ۹.۲ درصد افزایش یافته است. بنابراین حتی با افزایش سطح سرمایه گذاری در بورس کمتر از ۱۰ درصد مردم در این بازار حضور دارند و در حال حاضر، سرمایه گذاری در بازار مسکن نسبت به بورس بیشتر بوده است.

۱۷.۴ درصد از مردان علاقه به سرمایه گذاری در بازار مسکن دارد که این رقم در زنان به ۱۶.۷ درصد می رسد

نکته قابل توجه این که در این نظرسنجی ۱۷.۴ درصد از مردان علاقه به سرمایه گذاری در بازار مسکن دارد که این رقم در زنان به ۱۶.۷ درصد می رسد. بنابراین سرمایه گذاری در مسکن هم برای خانم ها و برای آقایان در یک سطح جذاب بوده است. از سوی دیگر، ۱۰.۵ درصد از خانم ها ترجیح می دهند که سرمایه خود را در بانک قرار دهند، که این رقم برای آقایان به ۵.۹ درصد می رسد. این موضوع نشان می دهد که خانم ها به دنبال یک سرمایه گذاری با بازده قابل قبول و کم ریسک هستند، حال این که آقایان حضور در بازارهای پرریسک نظیر بورس را ترجیح می دهند. بررسی ها نشان می دهد که در سال جاری ۵.۸ درصد از مردم به فکر خرید سکه و طلا بودند و تنها ۱.۶ درصد مردم اولویت با سرمایه گذاری در بازار ارز دارند. این در حالی است که بسیاری فکر می کنند که بخش قابل توجهی از جامعه به دنبال خرید و سرمایه گذاری در ارز و طلا هستند، اما در مجموع این رقم از ۱۰ درصد نیز بیشتر نمی شود.

کد خبر: ۴۱٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha