۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
سوء تغذیه در مرغداری‌ها/ مرغ‌ها گوشتخوار شدند
مقصر برهم ریختگی بازار نهاده کیست؟

سوء تغذیه در مرغداری‌ها/ مرغ‌ها گوشتخوار شدند

با وجود اینکه مسئولان پشتیبانی امور دام از افزایش عرضه نهاده در بین مرغداری ها خبر می‌دهند اما فعالین صنفی می‌گویند که هیچ نهاده ای به دست آنها نرسیده است. کمبود نهاده جدای از بار مالی که برای مرغداران ایجاد کرده منجر به بروز سوء تغذیه و شیوع نوعی بیماری هم نوع خواری در بین مرغداری‌ها شده است.

گروه اصناف؛ بازار: اختلاف‌ها بین بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تامین نهاده برای مرغداران و دامداران غیر ممکن کرده است. فعالین بازار می‌گویند نهاده ای که در بازارگاه عرضه می‌شود تنها ۳۰ درصد نیاز بازار را جواب می‌دهد. وزارت جهاد کشاورزی دلیل این کمبود را در واردات نهاده و کارشکنی واردکننده‌ها می‌دانند. وزارت صمت اما می‌گوید نهاده ای که وارد کشور شده را در بازار گاه عرضه می‌کند و مشکل امروز بازار را باید در نظام توزیع جستجو کرد. اما بانک مرکزی سر دیگر این اختلافات است. بر اساس آنچه اعلام شده تخصیص ارز به کندی انجام می‌شود و حجم واردات در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. هرچند که مسئولین از ارسال ۱۲ هزار تن نهاده به سراسر کشور خبر می‌دهند اما مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداران گوشتی به بازار می‌گوید: هنوز خبری از نهاده نیست. او با بیان اینکه بسیاری از مرغ‌ها به دلیل نبود نهاده با مشکل تغذیه ای روبرو شده اند، به بازار می‌گوید: به دلیل کمبود دان، تغذیه نامناسب و گرسنگی شاهد هم نوع خواری در بین جوجه‌ها و مرغ‌های کشور بودیم.

برخلاف آنچه مسئولین وزارت صمت وعده کردهاند، تا حالا هیچ نهاده ای دست مرغداران ما نرسیده و قیمت نهاده‌ها مدام در حال افزایش است. به طوری که مرغدار هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا را ۷ تا ۸ برابر قیمت مصوب آن یعنی دو هزار و ۴۵۰ تومان تامین می‌کند. البته اگر پیدا شود

نهاده نبود، مرغ‌ها همدیگر را خوردند
قیمت نهاده قصد پایین آمدن ندارد. اکنون قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار آزاد نزدیک ۱۵ هزار تومان و ذرت حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان است که تولیدکنندگان ناچارند نزدیک ۷۰ درصد نیاز خود را تنها در بخش تامین نهاده‌ها از این بازار تامین کنند.
محمدعلی کمالی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداران گوشتی در گفتگو با بازار می‌گوید : برخلاف آنچه مسئولین وزارت صمت وعده کرده اند، تا حالا هیچ نهاده ای دست مرغداران ما نرسیده و قیمت نهاده‌ها مدام در حال افزایش است. به طوری که مرغدار هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا را ۷ تا ۸ برابر قیمت مصوب آن یعنی دو هزار و ۴۵۰ تومان تامین می‌کند. البته اگر پیدا کند.

به دلیل کمبود دان، تغذیه نامناسب و گرسنگی شاهد هم نوع خواری در بین جوجه‌ها و مرغ‌های کشور و مشکلات تغذیه ای بودیم

این فعال صنفی با بیان اینکه نهاده ای که در بازار موجود است تا ۳۰ درصد نیاز مرغدار را پاسخ می‌دهد، گفت: به عنوان مثال اگر به ۲۰۰ هزار کنجاله سویا نیاز داریم تنها ۳۰ هزار تن در بازارگاه عرضه می‌شود.
کمبود نهاده حالا مشکلات تغذیه و البته روانی برای مرغ‌ها ایجاد کرده است. شاید به ظاهر این ادعا به نظر خنده دار برسد اما به گفته کمالی به دلیل کمبود دان، تغذیه نامناسب و گرسنگی شاهد هم نوع خواری در بین جوجه‌ها و مرغ‌های کشور بودیم.

به بهانه پیش فروش، بخشی از نهاده ای که وارد کشور شده و ارز دولتی گرفته اصلا وارد سیستم توزیع وزارت جهاد نمی شود. بخشی هم به صورت مستقیم توسط خود واردکنندهها در یک سری کانال های مخصوص عرضه می‌شود. جدای از این همین میزان خوراک اندکی هم که در بازارگاه عرضه می شود  بعضا با تاخیر دو ماهه به دست مرغدار می‌رسد

۳ دستگاه و وزارتخانه مسئول نابسامانی بازار
اما آشفتگی بازار نهاده دلایل مختلفی دارد. وزارت صمت به عنوان متولی واردات، وزارت جهاد به عنوان متولی توزیع و البته بانک مرکزی به عنوان متولی تخصیص ارز عملکرد قابل دفاعی خود در این حوزه نداشته‌اند.
 مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداران گوشتی می‌گوید: به بهانه پیش فروش، بخشی از نهاده ای که وارد کشور شده و ارز دولتی گرفته اصلا وارد سیستم توزیع وزارت جهاد نمی شود. بخشی هم به صورت مستقیم توسط خود واردکننده ها در یک سری کانال های مخصوص عرضه می‌شود. آن چیزی هم که در نهایت باقی می‌ماند آن قدر ناچیز است که هیچ دردی از مرغدار دوا نمی کند. جدای از این همین میزان خوراک اندک هم بعضا با تاخیر دو ماهه به دست مرغدار می‌رسد.
او همچنین با انتقاد از غیر شفاف بودن کارخانجات روغن کشی، ادامه داد : این کارخانه دانه کنجاله سویا را به قیمت دولتی دریافت می‌کنند و بعد از روغن گیری هم باید کنجاله به قیمت دولتی در اختیار مرغدار قرار بدهند اما اصلا مشخص نیست این نهاده چطور توزیع می‌شود و به دست چه کسانی می‌رسد.
 البته مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام می‌گویند در ۴ ماه گذشته از سوی بانک مرکزی برای واردات خوراک ارزی تخصیص نیافته بود و اخیرا این مشکل برطرف شده است و به تازگی این شرکت ۳۰ محموله خوراک دام به وزن ۱.۶ میلیون تن وارد کرده است. هر گونه نوسان قیمت در بازارهای جهانی به قیمت تولید داخل می‌تواند تأثیر بگذارد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان : در حال حاضر حدود ۸۵ درصد نیاز داخل از محل واردات تامین می‌شود بر همین اساس هر گونه تغییر قیمت جهانی می‌تواند قیمت‌ها در بازار داخل را هم تحت تاثیر قرار دهد. البته رشد قیمت‌ها در بازار داخلی به هیچ وجه با افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی تطابق نداشته و قیمتها در کشور ما چند برابر قیمت جهانی گران شده‌اند

رشد جهانی قیمت نهاده‌های دامی
اما رشد قیمت جهانی در بازارهای از دیگر دلایل رشد قیمت نهاد در بازار داخل می‌توان دانست. گزارش‌های اعلام نشان می‌دهد که امروز قیمت هر بوشل ذرت در بازارهای جهانی ۳۶۸.۵ دلار به فروش رفت که نسبت به روز گذشته افزایش ۳.۵ دلاری داشت.
قیمت سویا هم که کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می‌شود نیز رشد بی‌سابقه ۱۸.۵ دلاری را تجربه کرد و به قیمت ۹۹۶ دلار معامله شد. سویای خوراکی هم رشد بیش از ۷ دلار را داشت. دانه‌های روغنی هم از غافله افزایش قیمت‌ها عقب نماندند به طوری که گیاه روغنی کانولا رشد ۷.۶ دلار را داشت و در همان زمان دانه روغنی سویا هم ۵۱ سنت با افزایش قیمت همراه شد.
مجید موافق قدیری  رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در اینباره به بازار می‌گوید: در حال حاضر حدود ۸۵ درصد نیاز داخل از محل واردات تامین می‌شود بر همین اساس هر گونه تغییر قیمت جهانی می‌تواند قیمت‌ها در بازار داخل را هم تحت تاثیر قرار دهد. البته این نکته را هم اضافه می‌کند که رشد قیمت‌ها در بازار داخلی به هیچ وجه با افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی تطابق نداشته است. رشد جهانی قیمت نهاده در مقابا گرانی‌های که ما در بازار شاهد آن هستیم بسیار ناچیز است.

مرغ بازهم گران می‌شود؟
۷۰ درصد قیمت محصولات پروتئینی متاثر از خوراک دام و طیور است. در چنین شرایطی هر گونه تغییر در قیمت نهاد قیمت گوشت مرغ را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به گفته کمالی در صورت تامین نهاده به قیمت‌های مصوب تولید هر کیلو مرغ برای مرغدار حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان تمام می‌شد. اما حالا که مرغدار نهاده را به ۶ تا ۷ برابر قیمت مصوب خریدار می‌کند، قیمت تمام شده تولید برای واحدهای تولیدی به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است.
او ادامه داد: از آنجایی‌که بازار کشش این رشد قیمت را ندارد بسیاری از مرغداری‌ها دست از تولید کشیده‌اند و در ماه‌های آینده احتمال کمبود در بازار وجود دارد.
شرایط فعلی بازار نه برای تولید کننده و نه برای مصرف کننده مورد تایید نیست. تولید کننده ناچار است با زیان محصول خود را در بازار عرضه کند.   از طرف مصرف کننده هم قادر به خرید با قیمت‌های قبلی نیست. به نظر می‌رسد مردمانی که در سایه نبود گوشت قرمز به گوشت مرغ دل خوش کرده بودند حالا باید به فکر جایگزین دیگر برای ماده پروتینی خود باشند.

کد خبر: ۴۱٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • افسوس IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      2 0
      انشالا منظورتون از چاره دیگر برای تامین نیاز پروتئینی مردم، هم نوع خواری که نیست؟ پناه بر خدا
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      1 0
      دقیقا مشکل همین بود ما رو ورشکست کرد ۲۰درصد تلفات داشتیم