۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
درخواست نوغانداران برای افزایش تعرفه واردات نخ ابریشم
رییس مرکز نوغانداری کشور مطرح کرد

درخواست نوغانداران برای افزایش تعرفه واردات نخ ابریشم

رییس مرکز نوغانداری کشور گفت: برای حمایت از تولید داخلی به ویژه صنعت نوغانداری نیاز است که دولت تعرفه واردات نخ ابریشم را به ۴۰ درصد افزایش دهد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی، عدیل سروری رییس مرکز نوغانداری کشور بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، پایین بودن تعرفه واردات نخ ابریشم، محاسبه واردات نخ ابریشم با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی را از مشکلات مهم صنعت نوغانداری کشور برشمرد و افزود: در سال ۱۳۸۰ تعرفه واردات نخ ابریشم نزدیک ۲۰۰ درصد بود که در گذر زمان این نرخ به ۱۰ درصد کاهش یافت.

سروی اظهارداشت: کاهش نرخ تعرفه واردات نخ ابریشم موجب افول صنعت پرورش کرم ابریشم در دهه های ۸۰ و  ۹۰ شد و مشکلات عدیده ای را برای این صنعت بوجود آورد.

وی یادآور شد: البته در دولت تدبیر و امید به منظور حمایت از تولید داخلی و رونق صنعت نوغانداری، علاوه بر تشکیل مرکز توسعه این صنعت، تعرفه واردات نخ ابریشم به ۲۶ درصد افزایش تعیین شد که موجب رشد این صنعت در کشور شد.

سروی گفت: امسال به دلیل توسعه این صنعت در ۳۱ استان کشور، شاهد رشد ۵۵ درصدی تولید پیله تر ابریشم نسبت به سال گذشته  هستیم که علاوه بر رونق تولید در اشتغالزایی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

بالا بودن سود تسهیلات بانکی مشکل اصلی نوغانداران

سروی بالا بودن سود تسهیلات بانکی بخش نوغانداری را یکی از مشکلات اصلی برشمرد و تصریح کرد: بازپرداخت تسهیلات با سود ۱۸ درصد برای تولیدکنندگان این بخش که از اقشار ضعیف هستند، امکان پذیر نیست.

 وی ادامه داد: صنعت نوغانداری (پرورش کرم ابریشم) به عنوان تامین کننده نخ ابریشم کشور که مورد مصرف صنعت فرش قرار می گیرد از مشاغل جانبی است که با کمترین امکانات تمامی اعضای یک خانواده می‌ توانند در آن فعالیت داشته باشند.

 وی پایین بودن تعرفه واردات نخ ابریشم و محاسبه آن با نرخ ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی را از دیگر مشکلات پرورش دهندگان کرم ابریشم عنوان کرد و اظهارداشت: با وجود اینکه نخ ابریشم جز گروه کالایی یک برای دریافت ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی نیست، اما نخ ابریشم وارداتی در گمرک با  نرخ ارز رسمی محاسبه و به کشور وارد می شود.

وی گفت: انتظار می رود دولت، وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی تسهیلات کم بهره و کمک های فنی اعتباری به صنعت نوغانداری کشور به منظور افزایش تولید نخ ابریشم کیفی اختصاص دهند.

امسال با توزیع ۳۹ هزارو ۸۰۰ جعبه تخم نوغان و تولید یک هزارو ۳۸۵ تن پیله تر ابریشم به رشد ۵۵ درصدی نسبت به سال گذشته دست یافتیم.

 طبق آمارها رقم توزیع تخم نوغان  و تولید کرم ابریشم امسال نسبت به  ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده  و موجب اشتغالزایی ۲۵ هزار خانوار در تمامی استان های کشور شده است.

استان های گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و  مازندران به ترتیب بیشترین حجم تولید کرم ابریشم کشور را بر عهده دارند.

برای سال جدید نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم به شورای اقتصاد ۳۶ هزار تومان پیشنهاد شد که نسبت به پارسال ۱۵ هزار تومان افزایش دارد.

با تصویب هیات وزیران در سال ۱۳۹۳ مرکز توسعه نوغانداری کشور به عنوان متولی این بخش برای اعمال وظایف حاکمیتی، نظارتی و توسعه ای فعال شد که این مرکز به دنبال اعمال راهکارهای حمایتی برای جلب اعتماد مردم به صنعت نوغانداری کشور است تا نهاده های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان با حداقل قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

کد خبر: ۴٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha