۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
افزایش قیمت سیب زمینی به نفع دلالان/ بازاریابی حلقه مفقوده صادرات محصولات کشاورزی
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت سیب زمینی به نفع دلالان/ بازاریابی حلقه مفقوده صادرات محصولات کشاورزی

تبریز- این روزها در حالی با افزایش قیمت سیب زمینی در بازار مواجه هستیم و قیمت آن از ۳۰۰۰ تومان به پنج و شش هزار تومان رسیده است که در این افزایش قیمت ها کشاورز نفعی نمی برد و فقط دلالان سود می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که این روزها گرانی محصولات مختلف در کشور از جمله محصولات کشاورزی مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد کرده است، محصولی مانند سیب زمینی هم وجود دارد که بیش از نیاز عرضه شده و با توجه به قیمت آن، باعث وارد آمدن ضربه های اقتصادی بزرگی به کشاورزان و تولید کنندگان عمده این محصول شده است.

البته هم کمبود تولید و هم مازاد تولید نشان از برخی بی برنامگی ها و کمبود ها دارد که از یک سمت باعث گرانی محصول و از سمت دیگر نیز باعث افت شدید قیمت آن می شود. بررسی ها میدانی نشان می دهد که محصولات سیب زمینی کاران زحمت کش استان آذربایجان شرقی به ویژه شهری چون سراب که از قطب های تولید سیب زمینی در کشور به شمار می رود، شرایط مناسبی از نظر وجود تقاضا برای خرید در داخل استان ندارد و کشاورزان با توجه به شرایط، امسال بیش از سال های گذشته مجبور به فروش اورژانسی و با قیمتی بسیار پایین تر از هزینه تولید محصول خود شده اند.

در شرایط فعلی یکی از بهترین راهکار ها، برقراری ارتباط با بازار کشورهای خارجی و عقد قراردادهای تجاری برای صادرات مازاد محصول خواهد بود که می تواند بهره وری بسیار مناسبی هم برای کشاورزان و هم اقتصاد کشور داشته باشد. برنامه ریزی مناسب برای تنظیم میزان تولید مناسب با تقاضا در بازار نیز امری است که در بلند مدت باید مورد نظر مسئولان قرار گیرد.

هر روز با قیمت جدیدی مواجه هستیم
محمدرضا شقاقی یکی از کشاورزان سرابی که عمده بخش های زمین خود را زیر کشت سیب زمینی برده است، در خصوص مشکلات بازار سیب زمینی به خبرنگار بازار گفت: ما انتظار حمایت بیشتری از تولیدکنندگان از سمت دولت داریم و باید در بازار داخلی و نیز بحث صادرات مورد پشتیبانی قرار بگیریم. در طول فصل برداشت که حدود دو تا سه ماه از آن گذشته است، هر روز شاهد یک نرخ بوده ایم و اگر افزایش قیمتی هم اتفاق افتاده، برای تولید کننده عمده و کشاورز نفعی نداشته، بلکه دلال ها و توزیع کننده ها بوده اند که از این افزایش به سود رسیده اند.

وی ادامه داد: انتظار داریم تا با توجه به سرمایه گذاری که انجام می دهیم و هزینه هایی که داریم، قیمت گذاری سیب زمینی و خریدهایی که از ما می شود نیز تضمین شده و با قیمت مناسبی باشند تا بتوانیم دخل و خرجمان را حداقل به تساوی برسانیم، نه اینکه هر ساله ضرر کنیم.

افزایش قیمت کودهای شیمیایی کشاورزان را متضرر کرد
یکی از فعالان بازار محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت صادرات و مشکلات این مسیر نیز اضافه کرد: صادرات مازاد تولید محصولات سیب زمینی روش بسیار مناسبی برای فروش به صرفه این محصول است و برخی تولید کنندگان نیز توانسته اند در استان آذربایجان شرقی و اردبیل محصول سیب زمینی خود را به کشورهای عراق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان صادر کنند.

علی اسحقی که یکی از بزرگترین عمده فروش های بازار سیب زمینی است، افزود: البته در این زمینه نیز مشکلات بزرگی وجود دارد و از جمله آن عدم تمایل به سرمایه گذاری در بخش های فرآوری محصولات کشاورزان و صنایع تبدیلی سیب زمینی است. برای صادرات ما نیاز داریم تا مجموعه های با کیفیتی به بسته بندی و انبار سیب زمینی تولیدی اقدام کنند تا زمینه های لازم برای صادرات فراهم شود.

وی اشاره کرد: متاسفانه هر ساله و با فرا رسیدن فصل برداشت محصول، با استرس، دلهره و نگرانی ناشی از فروش و بی ثباتی در بازار مواجه هستیم. از طرف دیگر هم تولید محصول هر سال با توجه به افزایش هزینه تهیه بذر، کاشت، کود پاشی، علف کنی و نیز هزینه های کارگران و آب و برق باعث می شود تا قیمت تمام شده تولید عمده سیب زمینی برای کشاورزان به طور نجومی افزایش یابد.

اسحقی در خصوص افزایش قیمت کودهای شیمیایی نیز گفت: افزایش قیمت کودهای شیمیایی کشاورزان را متضرر کرده است.

وی در خصوص حلقه های مفقوده صادرات محصولات کشاورزی نیز اظهار داشت: بازاریابی حلقه مفقوده صادرات محصولات کشاورزی است.

قرارداد صادرات مازاد تولید سیب زمینی منعقد شد
یوسف داوودی، رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی نیز در این خصوص با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و از جمله سیب زمینی کاران، خبرداد: در حال حاضر خوشبختانه با توافقی که بین جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی حاصل شده است، زمینه های لازم برای صادرات ۱۰ هزار تن از محصول سیب زمینی کشاورزان استان فراهم شده است.

وی ادامه داد: تمام تاکیدات لازم برای انجام هر چه سریعتر مقدمات صادرات این میزان محصول صورت گرفته است و عزم جدی داریم تا با انجام این برنامه صادرات محصول سیب زمینی، از کاهش قیمت شدید این محصول در بازار داخلی و تحمیل ضرر و زیان جدی به کشاورزان و تولید کنندگان عمده این محصول جلوگیری به عمل آوریم.

داوودی در ادامه افزود: سیب زمینی از جمله محصولاتی است که با هزینه بالایی توسط تولید کننده به وارد بازار می شود اما در حال حاضر که در فصل برداشت قرار داریم، با مازاد مصرف رو به رو شده ایم و ادامه این روند می تواند باعث تحمیل فروش اجباری با قیمت های بسیار پایین به کشاورزان شود. در غیراینصورت نیز محصول تولیدی ضایع خواهد شد و ضرر بیشتری به تولید کنندگان وارد می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در خاتمه اضافه کرد: امیدواریم تصمیمات اخیر در خصوص صادرات صرفا محدود به امسال نباشد، بلکه گشایشی باشد تا در آینده نیز روند صادرات محصول سیب زمینی و حتی سایر محصولات در استان فراهم شود. یکی از اصلی ترین اهداف ما و تلاش های ما برای کاهش مشکلات کشاورزان در زمینه تولید و فروش محصولاتشان و تامین نیاز های مردم است که امیدواریم این تلاش ها ثمر بخش باشند.

گفتنی است مسائلی چون کمبود بذر و اجبار به تهیه آن از سایر استان ها مثل اصفهان در کنار مسائلی چون هزینه های بالای حمل و نقل، لزوم خرید تضمینی محصولات تولیدی با قیمت منصفانه، ایجاد صنایع تبدیلی سیب زمینی و حمایت از صادرات این محصول از محور های مهم و اصلی کشاورزان و تولید کنندگان سیب زمینی در استان و به ویژه شهرستان سراب است که حرکت در مسیر رسیدگی و واقعیت بخشیدن به این درخواست ها، می تواند بار سنگینی را از دوش آن ها در سال جهش تولید بردارد.

کد خبر: ۴۱٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha